ورزشهای تناوبی با شدت بالا می تواند عملکرد قلبی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را به آنها بازگرداند

24مه 2019 - محققان دانشگاه اوتاگو کشف کردند که ورزش با شدت بالا می تواند از کاهش عملکرد قلب ناشی از دیابت نوع 2 جلوگیری کند .این مطالعه نشان داد که سه ماه تمرینات تناوبی با شدت بالا یا HIIT[1] به بهبود عملکرد قلب در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 بدون هیچ تغییری در داروها یا رژیم غذایی کمک می کند. نتایج این تحقیق در مجله ی کالج آمریکایی پزشکی ورزشی، Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.

خانم ویلسون محقق ارشد این تحقیق توضیح داد که این مطالعه قابل توجه است؛ زیرا تحقیقات تا به امروز نشان داده اند که بهبود کنترل گلایسمی و تغییر سبک زندگی می تواند برخی نتایج را برای افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشد، اما در کاهش بیماری های قلبی و عروقی تاثیر چندانی ندارند و بیماریهای قلبی عروقی همچنان بعنوان عامل اصلی مرگ در میان این بیماران باقی مانده است.

خانم ویلسون می گوید: تحقیقات ما نشان داد که تمرینات ورزشی متناوب با شدت بالا می تواند یک روش ارزان و عملی برای جلوگیری از کاهش عملکرد قلب ناشی از دیابت نوع 2 باشد.

تمرینات متناوب با شدت بالا شامل مدت زمانهای کوتاه از تمرینات ورزشی با حداکثر تلاش( بیش از 90٪ حداکثر) است که با ورزشهایی با شدت متوسط بصورت متناوب انجام می شود، از جمله ی این تمرینات می توان به تمرین متناوب  sprinting(دو سرعت) یا بالا رفتن سریع از پله ها و ورزشی با شدت متوسط، مانند پیاده روی یا پیاده روی سریع، که بطور متناوب انجام می شوند، اشاره کرد.

هدف این نوع از ورزش اینست که افراد 10 دقیقه فعالیت ورزشی بسیار شدید (فعال) را در طی یک تمرین 25 دقیقه ای انجام دهند.

دکتر Baldi رهبر این تحقیق گفت: میزان شیوع دیابت نوع 2 همچنان در حال افزایش است و مدیریت طولانی مدت این بیماری موجب تحمیل هزینه های بسیار زیادی به سیستم های مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان شده است. افزایش توان هوازی از طریق ورزش، مسلما بهترین پیشگیری برای بیماریهای قلبی است و تمرینات ورزشی، سنگ بنای درمان دیابت است. با این حال، اختلال در عملکرد قلب برای افراد مبتلا به دیابت، انجام تمرینات ورزشی را سخت تر می کند و معلوم نیست که آنها با وجود این سختی به تمرینات ورزشی بپردازند.

اما این مطالعه نشان داد که برنامه ی ورزشی متناوب با شدت بالا برای بزرگسالان میانسال مبتلا به دیابت نوع 2 ایمن و قابل قبول بوده و نرخ تعهد این افراد به انجام این تمرینات بیش از 80 درصد در طی سه ماه بوده است.

دکتر بالدی توضیح می دهد: دو پیام مهم بالینی در این تحقیق وجود دارد: اول اینکه، بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 به تمرینات ورزشی متناوب با شدت بالا پایبند هستند و قادر به افزایش قابل توجه ظرفیت هوازی خود و بهبود پاسخ بطن چپ خود به تمرینات ورزشی همانند بزرگسالان غیر دیابتی هستند.

و دوم اینکه، ورزش با شدت بالا می تواند برخی از تغییراتی را که در عملکرد قلب پیش از بروز بیماری های قلبی دیابتی رخ می دهد، معکوس کند.

منبع:

Medicine & Science in Sports & Exercise, 2019; 51 (6): 1099 DOI: 10.1249/MSS.0000000000001897

www.sciencedaily.com/releases/2019/05/190524094318.htm

--------------------------------------------------------------------------------

[1]high-intensity interval training