محققان مزیت درمان بالقوه با 'کوکتل فاژ' در عفونت زخم را نشان دادند

30ژوئیه 2020 - محققان استرالیایی نشان دادند که چگونه می توان از نوعی از ویروس ها برای نجات جان انسانها استفاده کرد، آنها از پتانسیل باکتریوفاژها در بانداژها و پانسمان زخم ها برای درمان عفونت های تهدید کننده ی حیات ناشی از استاف طلایی که ممکن است به آنتی بیوتیک های سنتی پاسخ ندهند، استفاده کردند.

محققان میکروبیولوژیست دانشگاه فلیندرز با همکاری شرکای دارویی و متخصصان بیماریهای عفونی، نشان دادند که چگونه یک روش درمانی احتمالی با استفاده از "کوکتلی از فاژها" می تواند با عفونت ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به داروها (استاف طلایی) در زخم پای دیابتی، مقابله کند.

فاژ یا باکتریوفاژ، ویروسی است که قادر به آلوده کردن یک سلول باکتری می باشد، از فاژها در طیف وسیعی از برنامه های پزشکی از جمله به عنوان درمان در برابر"superbugs[1]" استفاده می شود.

باکتریوفاژها (ویروس هایی که باکتری ها را آلوده می کنند) یک روش درمانی جایگزین یا کمکی برای آنتی بیوتیک ها هستند، برای مثال باکتریS aureus ، یک پاتوژن شایع و بخصوص مهاجم است که اغلب در برابر گزینه های ضد میکروبی مقاوم و گزینه های درمانی محدودی دارد.

دکتر Peter Speck، دانشیار دانشگاه فلیندرز و دبیر انجمن ویروس شناسی استرالیا، گفت: زخم پای دیابتی بسیار خطرناک است و در صورت عفونی شدن می تواند منجر به قطع عضو و حتی مرگ شود. مرحله بعدی در تحقیق ما این است که فاژها را به یک پانسمان متصل کنیم تا پانسمانی واقعا ضد باکتری با فعالیت خاص در برابر استاف طلایی تولید نماییم. فناوری لازم برای ایجاد چنین پانسمانی وجود دارد، و یک مزیت بزرگ این است که فاژهای متصل شده به پانسمان، حتی چنانچه پانسمان تا یکسال در دمای اتاق نگهداری شود، زنده می مانند. این قابلیت، استفاده از این نوع پانسمان را در بیمارستان ها و درمانگاه ها و حتی در مناطق روستایی و دور افتاده، ایده آل می کند.

دکتر Kifelew در این مقاله ی جدید که در BMC Microbiology منتشر شده است، توضیح داد: نتایج حاصل از این رویکرد درمانی در موشها بسیار امیدوار کننده بود.

دکتر Kifelew که در زمینه مدیریت بیماری های عفونی تخصص دارد، گفت: این مطالعه نشان داد که فاژ درمانی می تواند جایگزین بالقوه ای در مبارزه با عفونت های ناشی از باکتریهای مقاوم به آنتی بیوتیک باشد.

وی گفت: فاژها به طور موثری بار باکتریها را کاهش داده و باعث بهبود زخم ناشی از عفونت S اورئوس مقاوم به چند دارو می شوند، تاثیر این روش درمان مشابه یا برتر از درمانهای آنتی بیوتیکی است که در حال حاضر تجویز می شود.

با افزایش دیابت، بار جهانی زخم های پای دیابتی (DFU) نیز افزایش یافته است، DFU سالانه تا حدود 26.1 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می دهد  و این زخم ها عامل تقریبا 90٪ قطع عضو هستند. میزان مرگ و میر پنج ساله به دنبال قطع پا به دلیل DFU تا 74 درصد تخمین زده شده است.

براساس داده های شیوع سال 2015 از سوی فدراسیون بین المللی دیابت، تخمین زده می شود که از 9.1 تا 26.1 میلیون فرد مبتلا به دیابت سالانه در سرتاسر جهان به زخم های پای دیابتی مبتلا می شوند.

در آمریكا، هزینه سالانه مدیریت عفونت هایDFU در حدود 9 تا 13 میلیارد دلار اضافه برهزینه های خود دیابت تخمین زده شده است. در انگلستان، تخمین زده می شود که هزینه ی سالانه مدیریت DFU بیش از هزینه کل سرطان های پستان، پروستات و سرطانهای ریه است.

منبع:

Kifelew, L.G., et al. (2020) Efficacy of phage cocktail AB-SA01 therapy in diabetic mouse wound infections caused by multidrug-resistant Staphylococcus aureus. BMC Microbiology. doi.org/10.1186/s12866-020-01891-8.

https://www.news-medical.net/news/20200730/Researchers-show-usefulness-of-potential-phage-cocktail-therapy-on-wound-infections.aspx

 



[1]ابرمیکروب‌ها یا superbugs، میکروب‌های مرگبار مقاوم به داروها هستند که پزشکی نوین تلاش می‌کند با آنها مقابله کند.