سن و CRP بالا ، خطری برای مرگ و میر افراد دیابتی مبتلا به  COVID-19است

20 مه 2020 - بر اساس مطالعه ای که در 14 مه در Diabetes Care، منتشر گردید برای بیماران مبتلا به دیابت و COVID-19 ، عوامل خطر برای مرگ و میر شامل سن بالاتر و بالا رفتن پروتئین واکنشی C است و مصرف انسولین است که با پروگنوز ضعیفی همراه می باشد.

دکتر Yuchen Chen ، از دانشگاه علم و فناوری Huazhong در ووهان و همکارانش یک مطالعه گذشته نگر بر روی 904 بیمار مبتلا به COVID-19 که 136 نفر از آنها به دیابت مبتلا بودند، برای مقایسه خصوصیات بالینی و آزمایشگاهی بین گروههای با و بدون دیابت انجام دادند. نویسندگان عوامل خطر مرتبط با مرگ و میر یا پیش آگهی ضعیف را مورد بررسی قرار دادند.

محققان دریافتند که بین مواردی که COVID-19 برای آنها تأیید شده و از نظر بالینی تشخیص داده شده است، نسبت افراد مبتلا به دیابت مشابه است. برای بیماران مبتلا به دیابت و  COVID-19، عوامل خطر مرگ و میر بالاتر شامل سن بالاتر[1] و افزایش پروتئین واکنشی C [2]، بود. ارتباطی بین مصرف انسولین با پیش آگهی ضعیف وجود دارد. برای بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون بالا که COVID-19 داشتند، نتایج بالینی برای کسانی که از مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACEI) یا مسدود کننده ی گیرنده نوع 1 آنژیوتانسین(ARB) II  استفاده می کردند و افرادی که از ACEIs / ARB استفاده نمی کردند، قابل مقایسه بود.

نویسندگان اظهار داشتند که مصرف انسولین با پیش آگهی ضعیف همراه است، و این نشان می دهد که باید به بیماران مبتلا به دیابت و تحت درمان با انسولین که به COVID-19 مبتلا شده اند، توجه بیشتری شود. نه فشار خون بالا و نه استفاده از داروهای ACEI / ARB تأثیر معنی داری بر نتایج کلینیکی بیماران مبتلا به دیابت و COVID-19 نداشت.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-05-age-crp-mortality-diabetes-covid-.html

 



[1] (adjusted odds ratio, 1.09 [95 percent confidence interval, 1.04 to 1.15] per year increase; P = 0.001)

[2] (adjusted odds ratio, 1.12; 95 percent confidence interval, 1.00 to 1.24; P = 0.043)