رژیم کم کالری مایع به عنوان درمانی برای چاقی توسط محققان توصیه شد

به گفته ی محققان دانشگاه آکسفورد، سوپها و شیک های کم کالری باید به عنوان درمانی برای چاقیتوسط سیستمهای بهداشتی به افراد توصیه شوند.
مطالعه ای که در BMJ منتشر شده است، نشان داد که کاهش وزن افرادی که تحت رژیم های کم کالری مایع هستند، سه برابر بیش تر از افرادی است که توصیه های یک رژیم استاندارد را دنبال می کنند.
نتایج این تحقیق نشان داد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی در افرادی که برنامه های جایگزینی کامل رژیم غذایی (the total diet replacement) را دنبال کرده اند، کاهش می یابد.
در برنامه ی جایگزینی کامل رژیم غذایی، که در پژوهش DiRECT در دانشگاه نیوکاسل استفاده شد، برای مدت زمان کوتاهی تمام غذاهایی که فرد در طی روز استفاده می نمود با غذاهای مایع با فرمولاسیون خاص و کالری محدود جایگزین گردید. در این مطالعه ی جدید در آکسفورد، مدت زمان این رژیم غذایی جایگزین 12 هفته بود.
شرکت کنندگان در این برنامه ی جایگزینی مواد غذایی از نوشیدنی های ویژه با فرمول خاص متشکل از شیکهای طعم دار و سوپ ها و همچنین تنقلات پروتئینی( protein bar) استفاده می کردند.بعد از هشت هفته، غذاهای عادی به تدریج به رژیم غذایی این افراد باز گردانده شد.
این مداخله ی تغذیه ای فقط در صورتی نتیجه ی مثبت داشت که عادت های غذایی شرکت کنندگان پس از اتمام دوره به خوبی اصلاح شود، بنابراین شرکت کنندگان هر هفته به مدت دو سال با یک متخصص برای کمک به جلوگیری از افزایش وزن مجدد مشاوره می کردند.
همانطور که در رژیم پروفسور Roy Taylor که به رژیم نیوکاسل  معروف است، نشان داده شد، این برنامه ی غذایی می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند، که از مصرف داروهای خود بی نیاز شده و قند خون آنها بحالت طبیعی باز گردد.
در هر مرحله از مطالعه ی آکسفورد، افرادی که از برنامه جایگزینی رژیم غذایی پیروی می کردند، وزن خود را از دست دادند.پس از یک سال، آنها به طور متوسط ​​10.7 کیلوگرماز وزن خود را از دست دادند در مقایسه کاهش وزن متوسط گروه رژیم استاندارد تنها 3.1 کیلوگرم بود.
افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در گروه جایگزینی رژیم غذایی توانستند داروهای خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و همچنین بهبود قابل توجهی در فشار خون و کلسترول آنها مشاهده شد.
این برنامه ها در حال حاضر تنها به صورت خصوصی تجویز می شوند، اگر چه محققان پس از این مطالعه امیدوارند که سرویس سلامت همگانی انگلستان(NHS England) این نوع از رژیم های غذایی را به عنوان بخشی از درمان چاقی به طور گسترده به مردم معرفی کند. NHS انگلستان در حال بررسی این استراتژی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.
پروفسور Paul Aveyard، استاد طب رفتاری در دانشگاه آکسفورد و نویسنده ی این مقاله گفت: این یک مداخله ی موثر است که پزشکان عمومی می توانند با اطمینان به افراد چاق توصیه کنند، این مداخله می تواند باعث کاهش وزن پایدار و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت شود.
محدودیت کالری در درازمدت می تواند به کاهش نرخ سوخت و ساز بدن در حالت استراحت[1] (RMR) منجر گردد، این به این معنی است که افراد ممکن است علیرغم حفظ رژیم غذایی کم کالری در درازمدت مجددا دچار اضافه وزن شوند. همچنین RMR پایین تر، با کاهش انرژی فرد، مشکل در گرم نگه داشتن بدن و کاهش وضوح ذهنی همراه است.
در عین حال، محدود کردن مصرف کربوهیدراتها بدون تمرکز بر کالری، ابزاری مناسب برای کاهش وزن است که ممکن است از این مشکلات جلوگیری کند و بنابراین ممکن است برای برخی افراد ترجیح داده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، به برنامه Low Carb در سایت دیابت بریتانیا مراجعه کنید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/sep/low-calorie-liquid-diet-recommended-as-nhs-obesity-treatment-by-researchers-93598578.html

 



[1]مقدار کالری است که بدن در یک روز می سوزاندRMR