رژیم های کم کربوهیدرات با خطر ابتلا به آترواسکلروز ارتباط ندارند

17 ژانویه 2019- محققان در گزارشی اعلام کردند که رژیم های کم کربوهیدرات با افزایش یک پیش بینی کننده ی حوادث قلبی عروقی، به نام کلسیم عروق کرونر[1] (CAC) ارتباطی ندارند. CACبیانگر تجمع کلسیم در شریانهای قلب است که خطر ابتلا به آترواسکلروز (تنگ شدن رگ های خونی) و حوادث قلبی عروقی مانند حملات قلبی را افزایش می دهد.

این یافته ها صرفنظر از منابع پروتئین و چربی مصرف شده توسط افرادی که در این مطالعه کربوهیدرات کمتری را مصرف کردند، بدست آمد. آترواسكلروز یكی از شایع ترین عوارض بیماری های قلبی مرتبط با دیابت است و شناخت عوامل پیشگویی كننده ی حوادث قلبی عروقی برای كاهش این خطر در گروه های در معرض خطر، مانند افراد مبتلا به دیابت، اهمیت دارد.

در این پژوهش، نمرات خطر CAC برای افرادی که در این مطالعه ی چند قومیتی آترواسکلروز شرکت کرده بودند، بررسی گردید و این نمرات با الگوهای رژیم غذایی کم کربوهیدرات در این افراد مقایسه شد.

در مجموع 6،614 مرد و زن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، هیچ یک از آنها در سال 2000 ، قبل از شروع مطالعه، به بیماریهای قلبی عروقی مبتلا نبودند. همه شرکت کنندگان به یک پرسشنامه ی فرکانس غذا برای ارزیابی مصرف غذا پاسخ دادند.

نمرات رژیم های غذایی کم کربوهیدرات حیوانی و گیاهی براساس دریافت کلی ماکرونوترینتها محاسبه شد، قبل از اینکه محققان روابط متقابل بین نمرات رژیم کم کربوهیدرات و عوامل خطرزای قلبی عروقی را بررسی کنند.سپس یافته ها برای وضعیت دیابت، سابقه فشار خون بالا، کلسترول، سن، جنس و نژاد و همچنین نشانگرهای سلامت تنظیم شدند.

بررسی یافته های این تحقیق پس از متوسط 59 ماه (تقریبا 5 سال)، نشان داد که رژیم های کم کربوهیدرات حیوانی و گیاهی، صرف نظر از منابع پروتئین و چربی آنها، با بروز و پیشرفت آترواسکلروز ارتباطی ندارند. این یافته ها نشان دهنده ی ایمنی درازمدت رژیم های کم کربوهیدرات برای سلامت قلب و عروق است.

دکتر David Unwin پزشک عمومی از Southport و  نوآور سال 2016، از مزایای قلبی رژیمهای کم کربوهیدرات که شامل کاهش کلسترولLDL  است، پیش از این سخن گفته بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی محدود کردن مصرف کربوهیدرات ها و تبعیت از یک رژیم غذایی سالم و واقعی، که می تواند سلامت و روحیه ی شما را بهبود بخشد، به برنامه ی کم  کربوهیدارت سایت دیابت بریتانیا( www.lowcarbprogram.com) مراجعه نمایید.

یافته های این مطالعه ی آمریکایی به صورت آنلاین در مجله ی تغذیه ی بریتانیا(The British Journal of Nutrition) منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jan/low-carb-diets-not-linked-to-risks-of-atherosclerosis,-us-study-reports-93184880.html

 



[1]Coronary artery calcium