روشی جدید برای تشخیص و کاهش هیپوگلایسمی شدید

اول آگوست 2018- محققان روشی را بعنوان یک ابزار جدید برای تشخیص هیپوگلایسمی شدید و کمک به افراد مبتلا به اختلال آگاهی از هیپوگلایسمی معرفی نمودند.
دانشمندان آمریکایی معتقدند که اندازه گیری میزان استات مورد استفاده در مغز افراد، می تواند تعیین کننده اختلال آگاهی از هیپوگلایسمی و یا افزایش خطر از دست دادن آگاهی در مورد هیپوگلایسمی باشد.
مغز افراد مبتلا به دیابت در طول هیپوگلایسمی، زمانی که گلوکز کمتری در دسترس است، مجبور به استفاده از منابع انرژی جایگزین مانند استات می باشد.
محققان مرکز تحقیقات بیومدیکال پنینگتونLSU این فرضیه را بر روی مردان جوانی که از نظر متابولیکی سالم و بمدت 72 ساعت ناشتا بودند، مورد آزمایش قرار دادند.تولید استات آنها اندازه گیری شد و اپیزودهای افت قند خون در این افراد با استفاده از دستگاه نظارت مستمر بر قند خون مورد بررسی قرار گرفت.
فرکانس بالایی از هیپوگلایسمی در این افراد ثبت شد، همچنین نتایج بیانگر افزایش تولید استات در افراد شرکت کننده بود. جالب توجه اینکه، کسانی که استات بیشتری قبل از مطالعه تولید می کردند، هیپوگلایسمی طولانی تری را تجربه می کردند.
نویسنده اصلی این مقاله، دکتر  McDougal، گفت:نتایج مطالعات ما نشان می دهد که این انطباق ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض چندین بار افت قند خون(هیپوگلایسمی)، همچنان ادامه یابد و در نتیجه می تواند برای اندازه گیری فرکانس افت قند خون که اغلب یک فرد تجربه می کند، استفاده شود.
او افزود: ما معتقدیم که با اندازه گیری کیفیت استفاده ی مغز از استات، ممکن است روزی قادر به تشخیص نارسایی اتونومیک مرتبط با هیپوگلایسمی، یا خطر ابتلای فرد به HAAF در آینده نزدیک، باشیم.
نارسایی اتونومیک مرتبط با هیپوگلایسمی(HAAF)[1]  نشان دهنده ی عدم توانایی مغز در تشخیص هیپوگلایسمی و عدم توانایی آن در درمان هیپوگلایسمی با افزایش قند خون است.
دکتر  McDougalاضافه کرد در حال حاضر هیچ روش عینی برای تشخیص اینکه آیا بیمار از دوره های تکرار شونده ی افت قند خون رنج می برد، وجود ندارد و درنتیجه ما قادر به شناسایی بیماران مبتلا بهHAAF ، نیستیم.
وی افزود: اندازه گیری استات می تواند به پزشکان در ارائه یا تغییر درمان، مانند توصیه به استفاده ازCGM، به منظور کاهش HAAF در افراد مبتلا به دیابتکمک کند.
محققان نتیجه گیری نمودند که به مطالعات بیشتری برای کاربردی کردن "اندازه گیری استات" بمنظور استفاده ی عملی بالینی نیاز خواهیم داشت.
نتایج این تحقیق به صورت آنلاین در مجله Diabetologia منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/aug/new-diagnostic-tool-could-be-developed-to-reduce-severe-hypoglycemia-98585505.html

 



[1]Hypoglycemia-associated autonomic failure