درمان موشهای مبتلا به دیابت نوع 1 با استفاده از تکنیک CRISPR

11 دسامبر 2017- محققان توانستند با استفاده از یک تکنیک جدید مهندسی ژنتیک، سلولهای تولید کننده‌ی انسولین جدیدی را در موشهای مدل دیابت نوع 1 تولید کنند.

 دانشمندان آمریکایی با استفاده از تکنولوژی ویرایش ژنی CRISPR[1]  موفق به درمان موشهای مدل دیابت نوع 1، بیماری کلیوی و دسیتروفی عضلانی شدند.

 دانشمندان با استفاده از تکنیک CRISPRمی‌توانند مواد ژنتیکی یک موجود زنده را ویرایش کرده و توالی‌های DNAرا به راحتی تغییر داده وعملکرد  ژنها را اصلاح کنند.

 این فرایند بر اساس یک روش سنتی مهندسی ژنتیک در یک موجود زنده طراحی شده است که در آن ژن‌های ناقص بریده و حذف می‌شوند یا توسط توالی‌هایی جایگزین می‌گردند. اما تکنیک CRISPRبسیار هیجان انگیز است زیرا سرعت کار را بسیار افزایش می‌دهد.

 دانشمندان موسسه‌ی مطالعات بیولوژیک Salk، به جای برش DNA، از تکنیک CRISPRبرای هدف دیگری استفاده کردند، آنها از این روش برای فعال ساختن ژنهای دیگر استفاده نمودند. پس از انجام این کار آنها توانستند سلولهای بتا (تولید کننده‌ی انسولین) جدیدی را در موشهای مدل دیابت نوع 1 تولید کنند.

پرفسور Belmonteدر توضیح تحقیقات گروهش گفت: برداشتن بخشی از DNAباعث ایجاد جهش‌های جدیدی می‌شود بدین ترتیب ما ژن را تعمیر نمی‌کنیم زیرا هنوز هم جهش در ژن ایجاد می شود. از آنجائیکه بریدن و برداشتن DNAمی‌تواند منجر به اشتباهات مضری شود، ما از تکنیک CRISPRبرای معکوس کردن بیماریها استفاده کردیم به این معنا که دیگر نیازی به ایجاد اصلاح ژنتیکی دائمی نداریم.

 این یافته‌ها به موش محدود می‌شود اما محققان در حال کار بر روی تبدیل این روش به روشی برای درمان بیماریهایی مانند دیابت نوع 1 در انسان هستند. محققان امیدوارند از این تکنیک برای درمان بیماری آلزایمر و پارکینسون استفاده کنند.

 دکتر O'Neillمتخصص بهداشت باروری از دانشگاه کالج لندن که در این مطالعه شرکت نداشته است، گفت: نتایج این مطالعه بوضوح، توانایی بالقوه‌ی درمانی این تکنولوژی را در مدلهای بیماریهای انسانی نشان داد. با این حال در این مطالعه نتایج دراز مدت این اصلاح ژنتیکی و اثرات آن بر سایر بخش‌های بدن بررسی نشده است، به همین دلیل  قبل از استفاده از آن برای انسان باید به این جنبه ها بطور عمیق پرداخته شود. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Cellمنتشر شده است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/dec/crispr-has-success-in-treating-mice-with-type-1-diabetes-98462816.html



[1]clustered, regularly interspaced, short palindromic repeat