حسگری که ممکن است به تشخیص دیابت در مراحل اولیه کمک کند

20فوریه 2019- تشخیص زودهنگام دیابت ممکن است با سنسور جدیدی که توسط دانشمندان هندی ساخته شده است، ممکن شود. این حسگر می تواند سطح پایین Retinol Binding Protein 4[1] ، را بعنوانیک نشانگر بیولوژیک دیابت در مراحل اولیه تشخیص دهد.

بیومارکرها معمولا در غلظت بسیار کم در سرم خون حضور دارند، اما آنها می توانند مرحله ی بسیار ابتدایی بیماری را نشان دهند یا می توانند امکان ابتلا به بیماری را حتی پیش از آن که بیماری آغاز شود، پیش بینی کنند. در حال حاضر تشخیص دیابت در مرحله ی اولیه دشوار است زیرا علائم آن فقط در مراحل دیرین بیماری ظاهر می شوند.

بافت چربی انواعی از مولکول ارتباطی بنام آدپیوکین ها را که در تنظیم قند و چربی در بدن نقش دارند، ترشح می کنند. در افراد چاق، آدیپوكین ها به درستی ترشح نمی شود که اغلب منجر به دیابت نوع دو می شود.دکتر Divesh Srivastava، محققCSIR-Central Salt  و موسسه ی تحقیقات مواد شیمیایی دریایی(CSMCRI)  که در این مطالعه شرکت داشت، گفت: RBP4 یک آدپیوکین و یکی از بیومارکرهای دیابت نوع 2 است، بسیاری از محققان در جهان در حال بررسی فرآیندهای اساسی مختلف این پروتئین ها هستند.روش های فعلی شناسایی این پروتئین نیاز به ابزار های پیچیده و گران قیمت دارد، با این حال این روشها هنوز نمی توانند غلظتهای پایین این پروتئین ها را شناسایی کنند.

محققان الکترودی را از گرافیت و پلی متاکریلات ساخته و سطح آن را با یک لایه نازک از طلا پوشاندند. پوشش طلا هدایت الکترود را افزایش می دهد و به اتصال تعداد بیشتری از آنتی بادی ها به سطح آن کمک می کند. سپس آنتی بادی های ضد RBP 4 بر روی سطح آن می نشینند. مطالعات بیشتر نشان داد که این الکترودها به طیف وسیعی از غلظت RBP 4 حساس هستند و می توانند سطوح بسیار پایین این پروتئین را در سرم (تا 0.1 پیکوگرم در میلی لیتر) شناسایی کنند. حساسیت این روش بیشتر از همه ی روش های قبلی است که برای تشخیص RBP 4 توسعه یافته بود. با این حال، محققان گفتند قبل از اینکه این حسگر بتواند به صورت تجاری استفاده شود، باید مطالعات بیشتری بر روی آن انجام گردد.

منبع:

https://www.techexplorist.com/sensor-help-detect-early-stages-diabetes/21044/

 



[1]RBP4