بهبود مدیریت انسولین در بارداری برای زنان مبتلا به دیابت نوع 1 می تواند از وزن زمان تولد نوزادان آنها بکاهد

4ژوئیه 2018 - کنترل قند خون زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1، با دوز کمتری از انسولین در روز، می تواند از بدنیا آمدن نوزادانی با وزن بالا، جلوگیری کند.
دانشمندان آمریکایی کشف کرده اند که خطر تولد نوزادانی با وزن بالا در هنگام تولد، توسط زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1 (که به عنوان رشد بیش از حد جنین شناخته می شود) بیشتر است، حتی اگر دارای کنترل گلایسمیک عالی باشند.
وزن زیاد نوزادان در هنگام تولد، که همچنین به عنوان ماکروزومی شناخته می شود، می تواند به مشکلات و عوارض اضافی برای مادر و نوزاد منجر شود.این مشکلات می توانند شامل مشکلاتی در هنگام زایمان نوزاد، نیاز به القای زایمان و یا نیاز به سزارین باشد.با این حال، بسیاری از مادران قادر به زایمان نوزادان بزرگتر بدون این مشکلات هستند.
یافته های منتشر شده در مجله ی Diabetes Technology  Therapeutics، نگران کننده هستند، اما این یافته ها نشان می دهد که بهبود روش های تحویل انسولین می تواند به پیشگیری از عوارض زایمان در نوزاد و مادر کمک کند.

دکتر Satish Garg، سردبیرDTT و استاد پزشکی و اطفال در دانشگاه کلرادو در دنور گفت: ماکروزومی جنین در زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1 علیرغم پیشرفتهایی که در کنترل کلی گلوکز شاهد هستیم، همچنان یک معضل است، با وجود دسترسی به سیستم پانکراس مصنوعی با حلقه ی بسته ی ترکیبی، مهم است که تاثیر تحویل اتوماتیک انسولین مورد نیاز- بر اساس مقادیر خوانش گلوکز توسط سنسور گلوکز- را بر وزن نوزادان در هنگام تولد بررسی کنیم.

در این مطالعه، به 41 زن باردار مبتلا به دیابت نوع 1، دستگاه سنجش مداوم قند خون برای مدت 7 روز در هر یک از دوره های سه ماهه ی بارداری داده شد. محققان طیف وسیعی از داده های بالینی را از پرونده های پزشکی این افراد بررسی و علائم عوارض را ارزیابی کردند.
متوسط​​HbA1c زنان در سه ماهه ی اول 6.5٪، در سه ماهه ی دوم 6.1٪ و در سه ماهه ی سوم 6.4٪ بود.با وجود این کنترل خوب، 63٪ از نوزادان از سن حاملگی خود بزرگ تر بودند.
با این حال، هنگامی که سن مادر در نظر گرفته شد، تنوع قند خون با وزن نوزاد در هر یک از سه دوره ی بارداری (3 ماهه ی اول، دوم و سوم) ارتباطی نداشت.
محققان گفتند: از آنجاییکه بزرگ تر بودن جنین از سن حاملگی[1] در هنگام بارداری یکی از دلایل اصلی عوارض مادران و نوزادان در دوران بارداری بادیابتنوع 1 است، اطلاعات ما بر اهمیت بررسی مکانیزم های وابسته به گلوکز و مستقل از گلوکز تأکید دارد.
Benedict Jephcote، ویراستار سایت دیابت بریتانیا، می گوید: ما می دانیم که سطح بالای انسولین در دوران بارداری می تواند خطر تولد نوزاد بزرگتر را افزایش دهد. به همین دلیل در میان زنان مبتلا به دیابت بارداری نیز شیوع بالاتری از تولد نوزادان بزرگ را مشاهده می کنیم، یک تغییر کوچک در مصرف مواد غذایی موجب کاهش نیاز به انسولین در دوران بارداری شده و می تواند خطر تولد یک نوزاد بزرگتر را کاهش دهد. مهم است که قبل از اعمال هر تغییری در رژیم غذایی خود، با یک متخصص تغذیه یا تیم سلامت خود مشورت کنید تا از مناسب بودن این تغییرات برای بارداریتان مطمئن شوید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jul/improved-insulin-management-could-reduce-larger-babies-in-type-1-diabetes-pregnancies-96167187.html

 



[1]سن حاملگی(gestational age) به زمانی گفته میشود که جنین در رحم به وجود آمده است و به نوعی سن جنین را مشخص میکند.