التهاب می تواند منجر به اختلالات خواب چرخه ی شبانه روزی شود

در این مطالعه از یک تکنولوژی جدید برای روشن و خاموش نمودن التهاب و تاثیر آن بر ساعت بدن در موشها استفاده شد.
31 اکتبر 2018- یک مطالعه ی جدید توسط محققان دانشکده پزشکی فینبرگ در دانشگاه نورث وسترن بر روی موش ها نشان داد التهاب که علت اصلی اختلالات خودایمنی از جمله دیابت نوع 1،آرتریت، سندرم روده تحریک پذیر و بیماری کرون است، اثرات غیر منتظره ای بر عملکرد ساعت داخلی بدن دارد و می تواند منجر به اختلالات خواب و اختلالاتی از نوع کار شیفتی شود. این مطالعه در مجلهGeneenes & Development  منتشر شد.
در این مطالعه با استفاده از یک تکنولوژی جدید - یک سوئیچ ژنتیکی - التهاب در مدل های موش اصلاح شده ی ژنتیکی روشن و خاموش شد.هنگامی که محققان التهاب را غیرفعال کردند، موشها قادر برآورد زمان نبودند و چرخه ی فعالیت- استراحت آنها دچار اختلال گردید.
علاوه بر این تکنولوژی جدید، در این مطالعه دانشمندان برای اولین بار ارتباطی بین علل التهاب و آنچه که ساعت بدن را کنترل می کند، یافتند.
این مطالعه نشان داد که در بیماری های التهابی، یک عامل ژنتیکی به نامNF-kappa beta[1]  یا NFKB بیش از حد بیان می شود، این عامل یککاتالیزور برای مجموعه ای از واکنش های زنجیره ای یا مسیرها است که منجر به درد و تخریب بافتی می شود که افراد در بیماری های التهابی تجربه می کنند همین کاتالیزور واکنش زنجیره ای، ساعت بدن را نیز کنترل می کند.
پروفسور Joseph Bass، نویسنده ی ارشد این تحقیق و مدیر مرکز دیابت و متابولیسم دانشکده پزشکی فینبرگ دانشگاه نورث وسترن، گفت: NFKB پردازنده اصلی است که از طریق آن ما می توانیم زمان را برآورد کنیم، ما اکنون دریافتیم که NFKB در ارتباط التهاب با الگوهای فعالیت- استراحت نقشی حیاتی بازی می کند. او افزود: هنگامی که مردم برای برطرف نمودن درد عضلات خود، ایبوپروفن مصرف می کنند اساسا تلاش می کنند که فعال شدن التهاب را سرکوب کنند، این کار مشابه با کاری است که نویسندگان در این مطالعه انجام دادند.
این یافته ها همچنین پیامهایی برای رژیم غذایی بهمراه دارد و یک راه حل دقیق برای درک مکانیسم های اساسی که بوسیله ی آن التهاب - از جمله التهاب ناشی از مصرف مداوم یک رژیم غذایی با چربی بالا - و احتمالا عوامل دیگر، منجر به اختلالات سیرکادین می شوند را ارائه می کند.
نویسنده ی نخست این مطالعه دکتر Hee-Kyung Hong، استادیار تحقیقاتی غدد درون ریز درFeinberg، گفت: ما به دنبال درک چگونگی تاثیر یک رژیم غذایی با چربی بالا بر درک زمان در سطح بافت بودیم، که منجر به مطالعه ی التهاب شد.
تصور می شود یکی از دلایلی که رژیم غذایی غربی منجر به دیابت، بیماری های قلبی عروقی و حتی برخی از سرطان ها می شود، تحریک نامناسب التهاب است، بنابراین یک ایده ی یکپارچه این است که اختلال در برآورد زمان، ممکن است یکی از ارتباطات بین رژیم غذایی و بیماری باشد.
دکتر Hong می گوید: ما دلایل آن را هنوز کشف نکرده ایم، اما این تعامل بین التهاب و ساعت های درونی بدن، نه تنها با درک چگونگی تاثیر التهاب بر مغز و چرخه ی خواب و بیداری، بلکه همچنین با چگونگی عملکرد سلول های ایمنی و یا چربی مرتبط است.

منبع و سایت خبر:

Genes & Development, 2018; DOI: 10.1101/gad.319228.118

www.sciencedaily.com/releases/2018/10/181031124858.htm



[1]یک فاکتور رونویسی است کهعرضه تعداد بسیار زیادی از ژن های پیش التهابی از جمله سایتوکاین ها، کموکاین ها، گیرنده های ایمنی، آنزیم ها و دیگر مولکولهای پیش التهابی را بر عهده دارد. فعالیت نامناسب NFkB یکی از مکانیسم های برخی از بیماری هاست به ویژه آنهایی که با التهاب یا آپوپتوزیز همراه هستند.