استفاده از اهداف مغزی سروتونین برای مبارزه با چاقی

8 جولای 2019- در تحقیقات اخیر راهی جدید برای مهار اهداف یک ماده ی شیمیایی در مغز یعنی سروتونین، بمنظور مبارزه با اپیدمی چاقی و دیابت مرتبط با چاقی، کشف شده است. نتایج این تحقیقات هفته ی آینده در کنفرانس سالانه ی فیزیولوژی ارائه خواهد شد.

پروفسور Heisler، مدیر گروه تغذیه انسانی در موسسه ی Rowett در دانشگاه Aberdeen ، به مطالعه ی دقیق منطقه ای از مغز که اشتها و قند خون را تنظیم می کند، پرداخت. محققان توانستند نورون های هدف سروتونین را، که در قسمت هایی از مغز به نام هیپوتالاموس و hindbrain یا مغز پسین(درگیر در بسیاری از اعمال بدن) قرار دارند، تحریک نموده و مغز را فریب دهند بدین ترتیب فرد بدون خوردن غذا احساس سیری می کند. روشن نمودن سلولهای مغزی این نواحی سبب کاهش اشتها و افزایش احساس سیری می شود.

اثرات مثبت سروتونین در هیپوتالاموس متوقف نمی شود، تحریک این نورون ها نتایج حاصل از داروهای دیابت یعنی کاهش تولید گلوکز و افزایش فعالیت انسولین را تقلید می کند. فعال کردن این گیرنده ها در یکی از مراکز پاداش مغزی ما همچنین مصرف انواع غذاها از جمله مواد غذایی شیرین و وسوسه به خوردن غذا را کاهش می دهد.

ایالات متحده در حال حاضر از این کشف استفاده کرده و دارویی که لورکاسرین(lorcaserin) یا بلویک نام دارد را به عنوان بهترین قرص لاغری به بازار عرضه کرده است. پروفسور Heislerعملکرد قرص لورکاسرین را بررسی کرد. تحقیقات آزمایشگاهی او نشان داد که این یک روش جدید انقلابی برای درمان دیابت نوع 2 است. همه ی داروهای دیابت بر روی بافت های محیطی کار می کنند اما Lorcaserin با هدف قرار دادن مغز، مزایای درمانی برای بیماران مبتلا به دیابت دارد. این موضوع بویژه مهم است، زیرا تاثیر داروها در بسیاری از بیمارانی که به مدت طولانی به دیابت مبتلا هستند، بتدریج کاهش می یابد[1]. این یافته های امیدوار کننده نشان می دهد که لورکاسرین ممکن است یک سلاح جدید در زرادخانه ی داروهای ضد دیابت باشد.

چاقی یکی از مهمترین چالش های بهداشت جهانی در این قرن است. چاقی باعث اختلال در سیستم های متعددی در سراسر بدن می شود و مردم را به ابتلا به بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان مستعد می کند. بیش از نیمی از جمعیت انگلیس دارای اضافه وزن و 25 درصد چاق هستند. شیوه زندگی بی تحرک ما به این معنا است که ما در حال حاضر در یک محیط چاق کننده زندگی می کنیم. اضافه وزن در قرن حاضر از همیشه راحت تر شده است و حالت نرمال جمعیت، داشتن اضافه وزن یا چاق بودن است.

سوزان وب، مدیر بهداشت عمومی، NHS Grampian، می گوید:مبارزه با چاقی یکی از بزرگترین چالش های بهداشت عمومی در جهان است اقدامات زیادی در حال انجام است اما باید کارهای بیشتری صورت گیرد. تحقیقاتی مانند تحقیقات پروفسور هیزلر ضروری است تا درک ما را از راه حل های بالقوه برای مقابله با چاقی افزایش دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190708/Harnessing-target-of-the-brain-chemical-serotonin-to-combat-obesity.aspx

 



[1]tolerance a medication