تعریق شدید در افراد دیابتی

آیا اخیراً به شدت حتی در شرایط عادی تعریق می کنید؟ آیا شب ها به دلیل تعریق شدید از خواب بیدار می شوید؟

علایم بالا نشانه هایی از تعریق ثانویه (افزایش تعریق به دلیل مصرف دارو یا بیماری )است.

به طور معمول بدن شما با تعریق دمای خود را تعدیل می کند، به همین دلیل به هنگام ورزش، در هوای گرم و در شرایط استرس بیشتر عرق می کنید. بدن با افزایش تعریق و تبخیر آن از روی سطح پوست سبب خنک شدن خود می شود.

در شرایط تعریق ثانویه غدد عرقی شما بیش از حد فعالیت می کنند که شاید به دلیل مصرف دارویی خاص یا بیماری بخصوصی بدن تعریق بیشتری می کند.

علایم تعریق ثانویه:

به گفته ی دکتر Glasser از دانشگاه saint Louis تعریق شدید بعد از سن 25 سالگی به دلایل پزشکی یا مصرف دارو است.

علایم و نشانه های دیگر تعریق ثانویه عبارتند از :

·        چنانچه شخص دیگری در خانواده ی شما به تعریق شدید مبتلا نباشد.

·        تعریق در سراسر بدن شما اتفاق افتد یا در قسمت اعظم بدن شما رخ  دهد.

·        تعریق شدید به هنگام خواب شبانه یا در هنگام غذا خوردن حادث شود.

علل شایع تعریق ثانویه:

بسیاری از داروها سب تعریق ثانویه می شوند اما برخی از بیماریها از اضطراب گرفته تا آرتریت روماتوئید سبب بروز تعریق ثانویه می شوند، بنابراین بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کرده وتمام علل این عارضه را بررسی کنید. متخصص پوست سوالاتی در مورد سابقه ی پزشکی و لیست داروها یا ساپلیمینت هایی که بیمار مصرف می کند را از بیمار می پرسد. داروها حتی شامل داروهای گیاهی و داروهایی که بیمار با تجویز پزشک یا بدون اجازه ی پزشک مصرف می کند است. حتی یک ساپلیمینت آهن می تواند سبب تعریق ثانویه شود.چنانچه پزشک خانواده ی شما با تعریق (hyperhidrosis) آشنایی کافی ندارد باید به یک متخصص مراجعه کنید تا در موارد زیر شما را بررسی کند:

·        داروها: اکثر داروهایی که سبب ایجاد تعریق می شوند شامل قرص های ضد افسردگی تری سیکلیک ، دسپیرامین، نورتریپتیلین ، پروتریپتیلین و پیلوکارپین، داروهایی که سبب افزایش بزاق در دهان می شوند و ساپلیمنت زنیک است. بیش از50 درصد افرادی که از این داروها استفاده می کنند دچار افزایش تعریق   می شوند . داروهای دیگری نیز وجود دارند که در برخی از افراد سبب افزایش تعریق می گردند.

·        بیماریها: برخی از بیماریها سبب بروز تعریق ثانویه می شوند که از آن جمله می توان به اضطراب ، عفونت توبرکلوسیز، اعتیاد به الکل، دیابت، نقرس، ایست قلبی، پرکاری تیروئید، لیمفوما، یائسگی، چاقی، پارکینسون، حاملگی، آسیب دیدگی اعصاب و روماتوئید آرتریت اشاره کرد. معمولاً بیماریهای گفته شده با سایر علایم نظیر خستگی ، تب، از دست دادن اشتها، تشنگی شدید، عدم تحمل گرما و سرما ، گرگرفتگی، تغییرات وزن، عرق شبانه، عصبانیت ، سردرد، سرگیجه و تغییرات بینایی همراه هستند.

 به گفته ی دکتر Glasser: توبرکلوسیز یکی از اصلی ترین علل تعریق شبانه است البته ابتلا به سایر عفونت ها نیز می تواند سبب تعریق شبانه شود اما TB نمونه ی کلاسیک آن است.

چنانچه متخصص پوست در مورد علت تعریق شبانه ی شما مردد باشد، می توانید آزمایشات دیگری را برای شناسایی علت تعریق زیاد انجام دهید تا علت و نحوه ی درمان آن مشخص شود.

به یاد داشته باشید که همیشه نمی توان تعریق ثانویه را درمان کرد، چنانچه داروها سبب ایجاد مشکلاتی شوند باید از مصرف آن داروها خود داری کنید. چنانچه یک بیماری سبب ایجاد این مشکل باشد باید آنرا درمان کرد، اماهنوز مشخص نیست که با درمان آن تعریق ثانویه نیز درمان شود.

بهر حال برای حل این مشکل باید دقیقاً با مراقبین بهداشتی خود همکاری کنید تا تعریق بیش از حد، بر زندگی شخصی، شغلی و اجتماعی شما تأثیر نگذارد.

منبع: www. webmd.com