فواید عصاره ی پوست درخت کاج در مقابله با سندرم متابولیک

بر اساس تحقیقی که بر روی انسانها انجام شده است مصرف ساپلیمنت pycnogenolکه از عصاره ی پوست درخت کاج فرانسوی Maritime  بدست می آید به کاهش فاکتورهای خطر مرتبط با سندرم متابولیک کمک می کند.

دانشمندان دراین تحقیق تاثیر مصرف ساپلیمنت حاوی pycnogenolرا به مدت 6 ماه به میزان 150 میلی گرم روزانه بر کاهش عوامل خطر سندرم متابولیک بررسی  کردند . نتایج نشان می دهد که مصرف این مقدار pycnogenolبا کاهش  اندازه ی دور کمر، میزان تری گلیسرید ، فشار خون و افزایش کلسترول خوب  (HDL)در افراد مبتلا به سندرم متابولیک همراه می باشد.

به گفته ی دکتر Blcaro: در این تحقیق دریافتیم که pycnogenol  می تواند به افرادی که به سندرم متابولیک مبتلا هستند در کنترل چربی خون،  قند خون و فشارخون کمک کند. نتایج نشان می دهد مصرف این مکمل  به افرادی که رژیم غذایی سالم همراه با ورزش متوسط را رعایت می کنند در بهبود سلامت قلبی ، کاهش وزن و رسیدن به نمایه ی توده ی بدنی نرمال کمک می کند.

 در این مطالعه شواهدی دال بر فواید مصرف ساپلیمنت pycnogenolبه عنوان یک راه حل طبیعی برای رسیدن به فشارخون طبیعی، بهبود کلسترول و میزان قند خون و در نهایت رسیدن به سلامت  بیشتر قلب و عروق ارائه گردید.

Pycnogenolمخلوطی از bioflavonoids،procyanidinsواسیدهای آلی موجود درعصاره ی پوست درخت کاج maritimeاست که در بیش از 700  نوع ساپلیمنت تغذیه ای، محصولات آرایشی ، مواد غذایی غنی شده و نوشیدنیها درسراسر دنیا استفاده می شود.

مواد موجود دراین عصاره موضوع بسیاری از تحقیقات کلینیکی بوده و فواید زیادی از جمله فواید قلبی -عروقی، تاثیرمثبت برمفاصل ، سلامت مغزی و بینایی  ازمصرف آن ذکر شده است .همچنین در برطرف نمودن درد هموروئید، وزوز گوش، تب یونچه و سندرم پیش قاعدگی موثراست.

نتایج تحقیق اخیر که در مجله ی Phytotherapy Researchمنتشر گردید نشان می دهد که این عصاره برای افراد مبتلا به سندرم متابولیک نیز مفید است، مشخصه ی سندرم متابولیک چاقی قسمت میانی بدن، فشارخون بالا، اختلال در متابولیسم قند وانسولین است.  ابتلا به سندرم متابولیک با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی-عروقی مرتبط می باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا تخمین می زند که تقریباً 75 میلیون آمریکایی ازسندرم متابولیک رنج می برند.

 جزئیات تحقیق

دکتر Belcaroوهمکارانش از 130 فرد 45 تا 55 ساله برای یک تحقیق باز و کنترل دار به مدت 6 ماه ثبت نام کردند. به شرکت کنندگان روزانه  50 میلی گرم pycnogenolبصورت کپسول سه بار درروز یا پلاسبو داده شد.

نتایج نشان داد که عوامل خطر سندرم متابولیک به طور چشمگیری بعد از سه ماده مصرف ساپلیمنت pycnogenolکاهش یافت و این کاهش 6 ماه بعد از مصرف ساپلیمنت بمراتب بیشتر شد.

نویسندگان مقاله می گویند: استفاده از pycnogenolدر بهبود سندرم متابولیک نشان می دهد که وضعیت خطرناکی که با چندین پارامتر مختلف مرتبط می باشد با عصاره ی تهیه شده تنها از یک گیاه قابل کنترل است .

مصرف pycnogenolکاملاً ایمن وقابل تحمل است. در این تحقیق ثابت  شد که عوامل زمینه ای سندرم متابولیک بامصرف pycnogenolمیتوانند بهبود یا تصحیح شوند.  از آنجائیکه تحقیقات کلینیکی بر ایمن بودن این ترکیب طبیعی و نداشتن عوارض جانبی مصرف آن تاکید دارند میتوان از آن  به عنوان یک ترکیب دارویی استفاده نمود.

 البته در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که pycnogenolیک محلول طبیعی برای کمک به افراد مبتلا به سندرم متابولیک بخصوص برای مراقبت از وضعیت کلیوی این افراد است. همچنین در چندین تحقیق مشخص شده است که مصرف این  عصاره ی طبیعی به پایین آوردن قندخون دربیماران مبتلابه دیابت نوع 2 کمک می کند. قبلا ً دانشمندان درتحقیقات کلینیکی بروی عصاره ی این گیاه ثابت کردند که مصرف ساپلیمنت pycnogenolدر بهبود سلامت قلب وعروق از جمله  کاهش کلسترول، کنترل فشار خون و جلوگیری از thrombosisیا ترومبوز (تشکیل لخته ی خون در عروق) نقش دارد.

 منبع: www. nutraingredients- usa.com