شناسایی یک پروتئین مهم در هماهنگی حرکتی و عملکرد ورزشی

29سپتامبر 2021- محققان موسسه کارولینسکا در سوئد، پروتئینی را شناسایی کردند که متابولیسم عضلانی، هماهنگی حرکتی و عملکرد ورزشی را در موش ها بهبود می بخشد. یافته های این مطالعه که در  Cell Metabolismمنتشر شده است، می تواند برای بیماران مبتلا به بیماری های عضلانی و عصبی ماننداِی اِل اِس (ALS)، ارزش درمانی داشته باشد.

سلامت ماهیچه ها عامل اصلی تعیین کننده ی سلامت کلی است و بهترین راه برای حفظ سلامت ماهیچه ها ورزش منظم است. با این حال، برای برخی از بیماران مبتلا به بیماری های ناتوان کننده، ورزش همیشه امکان پذیر نیست. به همین دلیل، محققان به دنبال مولکول هایی هستند که به تنهایی بتوانند برخی از مزایای ورزش را برای این افراد به ارمغان آورند.

در مطالعه ی اخیر، محققان می خواستند بدانند که چگونه پروتئین تولید شده توسط ماهیچه ها به نام "نورتورین[1]" بر عملکرد عصبی عضلانی تأثیر می گذارد. درک اینکه چه سیگنالهایی باعث ارتباط نورون حرکتی و عضلات می شوند، برای کشف درمانهای جدید برای بیماریهای مربوط به ماهیچه و عصب، مانند بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک((ALS[2] ضروری است.

دکتر Jorge Ruas، استاد گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی در موسسه کارولینسکا، گفت: ما می خواستیم بدانیم آیا ماهیچه ها می توانند با ارسال پیام های خود با نورونهای حرکتی تماس بگیرند یا خیر و پیامدهای این سیگنال ها چیست.

محققان دریافتند که متابولیسم ماهیچه ای، عملکرد ورزشی و هماهنگی حرکتی در موش هایی که با دستکاری ژنتیکی برای تولید نورتورین بیشتر در سلول های ماهیچه ای اصلاح شده بودند، در مقایسه با موش های معمولی به میزان قابل توجهی، بهتر است. موشهای دارای نورتورین بالا همچنین دارای تعداد بیشتری از نوعی نورونهای حرکتی بودند که در بیماریهایی مانند ALS در برابر دژنراسیون یا تخریب مقاوم تر هستند.

پرفسور Ruas، گفت: پی بردن به این که یک مولکول آزاد شده از فیبرهای عضلانی می تواند در واقع هویت نورون حرکتی را طوری تغییر دهد که آنها را در برابر تخریب مقاوم تر کند، امکانات واقعاً هیجان انگیزی را برای برخی بیماریها در آینده ایجاد می کند.

در مرحله بعد، محققان امیدوارند که بتوانند امکانات درمانی نورتورین را در موش های مدل دیابت نوع 2 ، چاقی و ALS کشف کنند. آنها همچنین در حال کار بر روی اصلاح روش تجویز نورتورین هستند تا بتوان از آن به عنوان یک داروی بالقوه استفاده کرد.

دکتر Jorge Correia، نویسنده ی اول این مطالعه و محقق گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی موسسه ی کارولینسکا، گفت: هنوز کارهای زیادی باید انجام شود، اما ما معتقدیم که این می تواند برای بیماران مبتلا به بیماری های متابولیکی و عصبی عضلانی مانند دیابت نوع 2 و ALS ارزش درمانی داشته باشد.

محققان خاطرنشان کردند که محدودیت هایی برای این مطالعه وجود داشت، از جمله استفاده از ابزارهای ژنتیکی و ناقل های ویروسی برای افزایش سطح نورتورین، که از نقطه نظر درمانی به طور مستقیم قابل استفاده نیستند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/09/210929112811.htm

 



[1]neurturin

[2]بیماری اسکلروز جانبی آمیوفتریک یاALS، نوعی بیماری پیش‌رونده مربوط به سیستم عصبی می‌باشد که سلول‌های اعصاب را در مغز و نخاع تحت تاثیر قرار داده و موجب از دست‌رفتن کنترل عضلات می‌گردد.