6 ژانویه 2022- تیمی از محققان دانشکده پزشکی دیوید گفن در دانشگاه کالیفرنیا، شواهدی یافته اند که نشان می دهد خوردن انگور می تواند تنوع میکروبیوم روده را افزایش دهد و همچنین سطح کلسترول خون را کاهش دهد. در این مقاله که در مجله Nutrients منتشر شده است، محققان آزمایشاتی را شرح داده اند که در آن داوطلبان با پودر انگور به مدت چهار هفته تغذیه شدند.

تحقیقات قبلی نشان داده اند که خوردن برخی میوه‌ها مانند سیب و انگور می‌تواند سلامت رگ‌های خونی را تقویت کند زیرا حاوی پلی فنول‌هایی هستند که جزو مواد آنتی اکسیدان‌ می باشند. خوردن این گونه میوه ها سطح قند خون و فشار خون را نیز کاهش می دهد و برخی مطالعات، تاثیر پلی فنول را در کاهش التهاب، یک عامل موثر در بیماری قلبی، نشان داده اند. در این تلاش جدید، محققان به سایر فواید سلامتی احتمالی خوردن انگور پرداختند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای احتمالی مثبت انگور بر سلامتی، محققان از 19 بزرگسال سالم ثبت نام کردند. هر یک از آنها به مدت چهار هفته از یک رژیم غذایی خاص که حاوی مقادیر کمی پلی فنول و فیبر بود، استفاده کردند. سپس، برای مدت 4 هفته هر یک از افراد شرکت کننده، رژیم غذایی مشابهی را با افزودن پودر انگور مصرف کرد. داوطلبان هر روز 46 گرم از این پودر را می خوردند که معادل دو وعده ی سروینگ انگور بود. محققان نمونه‌های مدفوع، خون و ادرار را از داوطلبان در هر دو مرحله ی آزمایش جمع‌آوری کردند.

بررسی نتایج نشان داد که پس از چهار هفته خوردن پودر انگور، تنوع میکروبیوم روده ی همه داوطلبان افزایش یافته است. تحقیقات قبلی نشان داده اند که افزایش تنوع میکروبیوم روده با تقویت سیستم ایمنی مرتبط است. قابل ذکر است که سطح باکتری آکرمانسیا[1] که تاثیر مثبتی بر سطح گلوکز و متابولیسم لیپید دارد، پس از 4 هفته مصرف پودر انگور افزایش یافته بود. محققان همچنین متوجه کاهش 6.1 درصدی سطح کلسترول کلی و کاهش 5.9 درصدی کلسترول LDL شدند. آنها همچنین دریافتند که برخی از اسیدهای استروئیدی در صفرا 40.9 درصد کاهش یافته است، تحقیقات قبلی نشان داده بود که آنها در متابولیسم کلسترول نقش دارند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-01-grapes-gut-biome-diversity-cholesterol.html

 



[1] Akkermansia bacteria