نظارت بر سطح قند خون بدون نیاز به سوزن

14اکتبر 2021- در حال حاضر دستگاه های نظارت غیر تهاجمی بر قند خون در بسیاری از نقاط جهان در دسترس بیماران نیست، بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید با گرفتن نمونه خون یا با استفاده از سنسورهای تعبیه شده در زیر پوست، سطح قند خون خود را اندازه گیری کنند. اکنون محققان دانشگاه ایالتی پن، یک دستگاه پوشیدنی جدید را تولید کرده اند که نظارت بر قند خون را به یک روش غیرتهاجمی تبدیل می کند.

محققان به رهبری ​​پروفسور Huanyu "Larry" Cheng، از بخش مهندسی علوم و مکانیک در دانشگاه ایالتی پن، جزئیات سنسور غیرتهاجمی و کم هزینه ای را که می تواند گلوکز موجود در عرق را سنجش کند به صورت آنلاین منتشر کردند، این مقاله قرار است در شماره ی ماه دسامبر ژورنال Biosensors and Bioelectronics، منتشر شود.

محققان ابتدا این دستگاه را با گرافن القا شده با لیزر(LIG[1]) ساختند، ماده ای که از لایه های کربن با ضخامت اتم در اشکال مختلف تشکیل شده است. با هدایت الکتریکی بالا و زمان ساخت راحت فقط در عرض چند ثانیه،به نظر می رسد LIGیک چارچوب ایده آل برای این دستگاه حسگر گلوکز است، اما یک هشدار قابل توجه در مورد این حسگر وجود دارد.پرفسور چنگ گفت: چالش اینجا این است کهLIG  ، به گلوکز اصلاً حساس نیست، بنابراین، ما مجبور شدیم یک ماده ی حساس به گلوکز را بر رویLIG ، قرار دهیم

تیم پرفسور چنگ، عنصر "نیکل" را به دلیل حساسیت قوی به گلوکز انتخاب کرده و آن را با طلا ترکیب نمودند تا خطرات احتمالی واکنش آلرژیک را کاهش دهند. محققان فرض کردند که LIG مجهز به آلیاژ نیکل-طلا، قادر به تشخیص غلظت بسیار کم گلوکز در عرق در سطح پوست است.

یک ماده با حساسیت بالا به گلوکز در اولویت بود، عرق حاوی غلظت به مراتب کمتری از گلوکز در مقایسه با خون است، اما به گفته ی پرفسور چنگ، ​​بین غلظت گلوکز در عرق و غلظت گلوکز در خون ارتباطی قوی وجود دارد. در حالی که غلظت گلوکز در عرق حدود 100 برابر کمتر از غلظت آن در خون است، این دستگاه به اندازه کافی حساس است تا قند موجود در عرق را بطور دقیق اندازه گیری کرده و غلظت آن را در خون منعکس کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-10-glucose-needles-required.html

 



[1]laser-induced graphene