14 ژانویه 2022 - به خوبی مشخص شده است که میوه‌ها و سبزیجات برای استخوان‌ها و ماهیچه‌ها مفید هستند، اما اکنون مطالعه‌ای از محققان بارسلونا نشان می‌دهد که آنها ممکن است به شما در جلوگیری از زوال عقل و سایر اشکال اختلال شناختی نیز کمک کنند.

این تحقیق به رهبری دکتر کریستینا آندرس-لاکووا، توسط گروه تحقیقاتی بیومارکرها و متابولومیک مواد غذایی دانشکده داروسازی و علوم غذایی دانشگاه بارسلونا و مرکز تحقیقاتی بیومدیکا در مادرید(CIBER)  انجام شد.

محققان توضیح دادند که رژیم غذایی به عنوان یک تعدیل کننده مهم زوال شناختی و زوال عقل در نظر گرفته می شود، با این وجود هنوز شواهد موجود در این زمینه تکه تکه و اغلب متناقض هستند.

این تلاش تحقیقاتی، که بخشی از یک ابتکار بزرگ اروپایی به نام «رژیم غذایی سالم برای زندگی سالم» بود، داده‌های جمع‌آوری‌شده در یک دوره 12 ساله از 842 فرد بدون زوال عقل که در دهه ی 70 زندگی‌شان بودند و در بوردو و مناطق دیژون فرانسه زندگی می‌کردند را بررسی کرد. این گروه تقریباً 50 درصد مرد و 50 درصد زن بودند. محققان در ابتدای مطالعه نمونه‌های خونی را جمع‌آوری کردند و این نمونه‌ها را تحت آنالیز متابولومیک در مقیاس بزرگ قرار دادند، یعنی خون برای تعداد و انواع متابولیت‌ها[1] مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به گفته ی دکترMireia Urpi-Sardá، یکی از نویسندگان این مقاله، "آنچه ما در گروه های مورد مطالعه تجزیه و تحلیل کردیم، نقش تعدیل کننده ی رژیم غذایی در خطر ابتلا به اختلالات شناختی است."

مصرف بیشتر غذاهای گیاهی با کاهش زوال شناختی مرتبط با افزایش سن مرتبط است

محققان ارتباطی را بین برخی مواد در رژیم غذایی و خطر ابتلا به اختلالات شناختی یا زوال عقل پیدا کردند. همانطور که دکترUrpi-Sardá ، گفت، "نتایج ما نشان دهنده ی ارتباط قابل توجهی بین این فرآیندها و متابولیت های خاص است." به طور خاص، متابولیت های مشتق شده از کاکائو، قهوه، قارچ و شراب قرمز، و همچنین غذاهای غنی از پلی فنول ها، مانند سیب، زغال اخته، پرتقال، انار، کاکائو و چای سبز، ارتباط محافظتی با اختلالات شناختی در سالمندی دارند. از سوی دیگر، تجزیه و تحلیل خون نشان داد که برخی از متابولیت‌ها با ایجاد و پیشرفت اختلالات شناختی و زوال عقل مرتبط هستند. به گفته ی دکتر آندرس-لاکووا،  2-furoyglycineو 3-methylanthine، که نشانگرهای زیستی مصرف قهوه و کاکائو هستند، دارای مشخصات محافظتی هستند، در حالی که ساخارین که مشتق شده از مصرف شیرین کننده های مصنوعی است، با یک نقش مضر مرتبط است."

محققان همچنین ارتباطی را بین ماده ای به نام پرولین بتائین و زوال شناختی شناسایی کردند. آنها توضیح دادند که پرولین بتائین "یک نشانگر زیستی مصرف مرکبات" است، اما آنها حدس زدند که "این مشاهدات را می توان به مصرف آب میوه های تجاری به جای میوه های خام نسبت داد، با توجه به اینکه تجزیه و تحلیل همبستگی بین متابولومیک و داده های دریافت غذا، بین پرولین بتائین و مصرف آب مرکبات یک همبستگی قوی را نشان داد؛ اما نه با مصرف خود مرکبات.

نویسندگان نوشتند: در نتیجه، داده‌های معتبر و آینده‌نگر ما نشان می‌دهد که متابولیت‌های مرتبط با غذا و مشتق از میکروبیوتا ممکن است نقش مهمی در توسعه ی زوال شناختی در سالهای بعدی داشته باشند. همانطور که دکتر آندرس-لاکووا گفت: مصرف بیشتر میوه ها، سبزیجات و غذاهای گیاهی، پلی فنول ها و سایر ترکیبات زیست فعالی را برای بدن فراهم می کند که می تواند به کاهش خطر زوال شناختی ناشی از افزایش سن کمک کند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/01/14/plant-based-diet-helps-prevent-dementia/

 



[1]در واقع متابولیت‌ها ترکیبات واسطه یا محصول سوخت و ساز سلولزنده هستند و معمولاً اشاره به مولکول‌های کوچکشرکت‌کننده در سوخت و ساز سلولی دارد.