اگر به دیابت مبتلا هستید، یا تا به حال مشکوک به ابتلا به این بیماری شناخته شده اید، احتمالا با اندازه گیری قند خون با گلوکومتر خانگی آشنایی دارید. در حال حاضر، پایش قند خون با سوراخ کردن نوک انگشت، یک روش استاندارد واقعی برای اندازه گیری قند خون است، اما شرکت هوش مصنوعیScanbo ، می‌خواهد به این روش پایان دهد و خونگیری را با برخی از ابزارهای تشخیصی دیگر و هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، جایگزین کند.

این شرکت نمونه ی اولیه دستگاهی را ساخته است که ترکیبی از اندازه گیریECG سه لیدی و تغییرحجم‌سنجی نوری یا فوتوپلتیسموگرام(PPG[1]) است. کار با دستگاه جدید بدین صورت است که کاربر انگشتان خود را به مدت ۶۰ثانیه روی دستگاه قرار می‌دهد و داده های گردآوری شده در این اندازه‌گیری 60 ثانیه‌ای به مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها داده می‌شود که می‌توانند مقدار قند خون کاربر را نشان دهند. برای شروع، این دستگاه تنها نظارت غیرتهاجمی بر قند خون را انجام می دهد، اما موسس این شرکت ادعا می کند که می تواند اندازه گیری فشار خون را نیز به این دستگاه اضافه کند.

بنیانگذار و مدیر عامل این شرکت، Ashissh Raichura، ابتدا خون خود را با یک دستگاه گلوکومتر معمولی، و سپس با نمونه ی اولیه دستگاه شرکت خود آزمایش کرد. اندازه گیری ها به ترتیب 6.2 و 6.3میلی مول در لیتر بود که دقت دو دستگاه را نشان می دهد.

رایچورا گفت: ما از سه الکترود برای داده های ECG و یک اندازه گیری اضافی برای PPG استفاده می کنیم. دستگاه ما به مدت 60 ثانیه اندازه گیری می کند و سپس داده های خام را جمع آوری و با استفاده از شبکه عصبی کانولوشنال[2] یادگیری ماشینی و شبکه عصبی عمیق تجزیه و تحلیل می کند. تمام این داده ها با هم ترکیب می شوند، و سپس سه الگوریتم یادگیری ماشین میزان قند خون را تجزیه و تحلیل می کنند. ما می خواهیم محصول خود را تجاری سازی کنیم و به دنبال تاییدیه FDA ایالات متحده هستیم.

به نظر می رسد که FDA هنوز هیچ محصولی با این رویکرد را تأیید نکرده است، بنابراین این شرکت مطمئناً برای عرضه محصولات خود به بازار با یک فرآیند تأیید پزشکی طولانی مواجه است.

این شرکت همچنین ادعا می‌کند که می‌تواند فشار خون را نیز با این دستگاه اندازه‌گیری کند، کاری که می‌توانید در خانه یا مطب پزشک با کاف فشار خون انجام دهید.

رایچورا در این مورد بطور خلاصه گفت: وقتی داده‌های EKG شما را می‌گیریم، آن را به "short wave transmission length" تبدیل می‌کنیم. بر اساس آن، ما فشار خون را به صورت غیرتهاجمی محاسبه می‌کنیم. این یکی دیگر از الگوریتم‌هایی است که در انتظار ثبت اختراع آن هستیم.

با تمام این فناوریها، این شرکت انتخاب جالبی دارد. آیا قرار است تولید دستگاه‌های سخت‌افزاری خود را آغاز کند یا فرصتی برای مجوز الگوریتم‌ها و فناوری به تولیدکنندگان دیگری بدهد که قبلاً دستگاه‌هایی با قابلیت‌های PPG و ECG به بازار عرضه کرده اند.

رایچورا توضیح می دهد: ما دو حق ثبت اختراع داریم، صرفاً در مورد سخت افزار، نحوه طراحی آن، نحوه ادغام الکترودها و همه حسگرها به گونه ای که بتوانیم تمام پارامترها را در یک زمان برای اندازه گیری همه چیز به صورت یکباره، دریافت کنیم. اگر به تمام دستگاه‌های موجود سنتی نگاه کنید، تنها می توانند یک چیز را در یک زمان اندازه‌گیری کنند، نه همه چیز را در یک زمان. شما فشار خون را یک بار و EKG خود را در زمان دیگر بررسی می کنید. در این مورد ما از شما می‌خواهیم که چهار انگشت خود را روی دستگاه قرار دهید تا بتوانیم تمام داده‌ها را ضبط کنیم و از الگوریتم‌هایی برای گزارش جنبه‌های مختلف سلامتی شما استفاده کنیم. اسکانبو،فناوری خود را به عنوان یک جایگزین خانگی برای برخی از تکنیک‌ها و فناوری‌های بالینی موجود می‌بیند.

رایچوراافزود: به عنوان یک شرکت، ما ترکیبی از هوش مصنوعی و فناوری پزشکی هستیم، او اشاره می کند که بازار شروع به توجه به این رویکرد کرده است. مدترونیک، سامسونگ، ال‌جی و دیگران در حال حاضر برای همکاری با ما در حال مذاکره هستند و ما در حال بررسی چند شراکت استراتژیک هستیم که می‌توانند به ما در رساندن ما به بازارهای مختلف در سطح جهانی کمک کنند. ما نیازهای 400 میلیون فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را در جهان می بینیم، و اکثر این جمعیت ها نمی توانند گلوکومتر بخرند و هرگز توجهی به دستگاه سنجش مداوم قند خون ندارند. دستگاه ما بسیار مقرون به صرفه است و ما می توانیم هزینه ها را تا 20 دلار در ماه کاهش دهیم. هیچ زباله زیستی تولید نمی کند، شما به وسایل یکبار مصرف نیاز ندارید، به نوار یا چیز دیگری نیاز ندارید، فقط به الگوریتم یادگیری ماشینی و دستگاهی با باتری قابل شارژ نیاز دارید.

این شرکت در شرف استفاده از نمونه اولیه و جمع آوری نتایج بالینی برای حرکت به سمت فرآیند تأیید نظارتی است تا در نهایت این محصول بی نظیر را در دسترس عموم قرار دهد.

منبع:

https://techcrunch.com/2022/01/06/scanbo-non-invasive-blood-glucose/

 



[1]Photoplethysmogram

[2]شبکه‌های عصبی پیچشی یا همگشتی(CNN  یا  ConvNet)رده‌ای از شبکه‌های عصبی ژرف هستند که معمولا برای انجام تحلیل‌های تصویری یا گفتاری در یادگیری ماشین استفاده می‌شوند.