در دستورالعمل جدید آژانس نظارتی داروها و محصولات بهداشتی و درمانی آمده است که کاهش سطح سرمی ویتامینB12 ، اکنون به عنوان یک عارضه جانبی رایج در افراد تحت درمان با متفورمین در نظر گرفته شود.

طبق توصیه‌ها، افرادی که دوز بالاتری از متفورمین را در یک برنامه درمانی طولانی‌تر دریافت می‌کنند یا دارای عوامل خطر کمبود این ویتامین هستند، احتمالاً کمبود ویتامین B12 را تجربه می‌کنند.

در حال حاضر به متخصصان مراقبت های بهداشتی توصیه می شود تا سطح سرمی ویتامین B12 را در افرادی که تحت درمان با متفورمین هستند و علائم کمبود ویتامین B12 را دارند، بررسی کنند.علاوه بر این، به آنها توصیه می شود که نظارت دوره ای را برای افراد دارای عوامل خطر کمبود ویتامینB12 ، در نظر بگیرند.

توصیه های ذکر شده در این دستورالعمل شامل موارد زیر است:

·        متفورمین معمولاً می تواند سطح ویتامین B12 را در فرد کاهش دهد، که ممکن است منجر به کمبود ویتامین B12 شود.

·        خطر سطوح پایین ویتامین B12 با دوز بالاتر متفورمین، طول مدت درمان طولانی تر و در افراد دارای عوامل خطر کمبود ویتامینB12 ، افزایش می یابد.

·        در صورت مشکوک بودن به کمبود این ویتامین، سطح سرمی ویتامین B12 را آزمایش کنید (به عنوان مثال، در افرادی با کم خونی مگالوبلاستیک یا نوروپاتی تازه شروع شده) و دستورالعمل های بالینی فعلی را در مورد بررسی و مدیریت کمبود ویتامینB12 ، دنبال کنید.

·        نظارت دوره ای ویتامین B12 را در افراد دارای عوامل خطر کمبود ویتامین B12 در نظر بگیرید (لیست عوامل خطر را در دستورالعمل ببینید).

·        انجام درمان اصلاحی برای کمبود ویتامینB12 ، مطابق با دستورالعمل های بالینی فعلی انجام شود. درمان با متفورمین را تا زمانی که قابل تحمل است و منع مصرف ندارد، ادامه دهید.

·        عوارض جانبی مشکوک دارویی مرتبط با متفورمین را در کارت زرد[1] گزارش دهید.

برای دسترسی به متن کامل این دستورالعمل بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.gov.uk/drug-safety-update/metformin-and-reduced-vitamin-b12-levels-new-advice-for-monitoring-patients-at-risk

منبع:

https://diabetestimes.co.uk/updated-metformin-and-b12-guidance-published/

 



[1]با ثبت عوارض جانبی مشکوک داروها، واکسن ها، سیگارهای الکترونیکی، حوادث تجهیزات پزشکی، محصولات معیوب یا تقلبی (جعلی) در کارت زرد، گزارشات به آژانس نظارتی داروها و محصولات بهداشتی ارسال می گردد تا استفاده ایمن و اثربخشی محصولات مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.