یک مطالعه ی جدید نشان داد که دویدن برای سلامتی مضر است

29 آوریل 2021- محققان اظهار داشتند که تقریبا نیمی از دونده هایی که برای حفظ تناسب اندام در این فعالیت شرکت می کنند، در بعضی مواقع دچار آسیب می شوند.یک مطالعه جدید با حضور 200 دونده ی ماراتن نشان داد که خطر آسیب به زانوها، ساق پا یا تاندون آشیل در برخی از دوره های دویدن وجود دارد.

به گفته ی دانشجوی دکتراJonatan Jungmalm ، که این مطالعه را رهبری کرده است، صرف نظر از سن یا جنسیت دونده، خطر آسیب دیدگی به همان اندازه زیاد است و تجربه در دویدن نیز بر نتیجه تأثیر نمی گذارد.

وی برای جمع آوری یافته های خود، روی دوندگانی که حداقل یک سال این کار را انجام داده و حداقل 15 کیلومتر در هفته می دویدند و حدود 6 ماه را بدون آسیب دیدگی گذرانده بودند، مطالعه کرد.

از همه دوندگان، بین 18 تا 55 سال، خواسته شد که در دفترچه ی یادداشت خود میزان دویدن روزانه ی خود و درد و آسیب ناشی از دویدن را ثبت کنند.

جاناتان گفت: یک سوم از شرکت کنندگان در طول مطالعه آسیب دیدند. اما اگر تعداد شرکت کنندگانی که مطالعه را ترک کرده اند در نظر بگیرید، منطقی است که تصور کنید تقریباً نیمی از دوندگان که این فعالیت را بصورت تفریحی انجام می دهند، در طی یک سال به خود آسیب می زنند.

وی از روشی آماری برای محاسبه ی درصد دوندگان آسیب دیده استفاده کرد، همچنین با در نظر گرفتن افرادی که از مطالعه خارج شده بودند، که معمولا اتفاق می افتد، دریافت که از میان کسانی که آسیب دیدگی را گزارش کرده اند، نیمی از آنها از ناحیه زانو، ساق پا یا تاندون آشیل دچار مشکل شده اند.

جاناتان گفت: تعداد کمی از جراحات طولانی مدت بودند. اما تمام مصدومیت ها مانع از ورزش معمول دوندگان شد. با این حال، احتمال بیشتری وجود دارد که کسانی که قبلاً زخمی شده بودند، دوباره دچار آسیب شوند.

تست های تناسب اندام قبل از مطالعه نشان داد که برخی از دوندگان ممکن است بیش از سایرین در معرض آسیب باشند.

جاناتان گفت: کسانی که عضلات خارجی رانهایشان نسبتاً ضعیف است، با خطر آسیب دیدگی بیشتری روبرو می شوند. کسانی که دارایpronation[1] دیر هنگامی در گامهای خود در هنگام دویدن هستند، نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند. با این حال، داشتن بالاتنه ضعیف یا انعطاف پذیری عضلانی محدود از اهمیت زیادی برخوردار نبود.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/apr/study-suggests-running-is-bad-for-the-health.html

 



[1] Pronation به چرخش پا به سمت داخل در هنگام راه رفتن یا دویدن در تماس با زمین گفته می شود. بدن شما از این حرکت پا برای توزیع ضربه استفاده می کند،Pronation  بخشی طبیعی از چرخه راه رفتن است. شناخت نوعPronation  شما برای انتخاب نوع مناسب کفش دویدن مهم است و در نهایت می تواند به شما کمک کند تا از آسیب دیدن جلوگیری کنید.