یک رژیم غذایی غنی از غذاهای تخمیری باعث افزایش تنوع میکروبیوم و کاهش التهاب می شود

12 جولای 2021- به گفته ی محققان دانشکده پزشکی استنفورد، رژیم غذایی غنی از غذاهای تخمیری باعث افزایش تنوع میکروب های روده و کاهش علائم مولکولی التهاب می شود.

در یک آزمایش بالینی، 36 بزرگسال سالم به طور تصادفی در یک برنامه ی رژیم غذایی 10 هفته ای که یا شامل غذاهای تخمیر شده و یا غذاهای مملو از فیبر بود، شرکت کردند. نتایج این تحقیق نشان داد که این دو رژیم غذایی تأثیرات متفاوتی بر میکروبیوم روده و سیستم ایمنی بدن داشتند.

خوردن غذاها و نوشیدنی هایی مانند ماست، کفیر، پنیر دلمه ای تخمیر شده، کیمچی و سایر سبزیجات تخمیر شده، آب خیار شور یا سایر سبزیجاتی که بصورت شور تهیه کرده اید[1] و چای کومبوچا منجر به افزایش تنوع کلی میکروبیوم شد، که اثرات آنها با مصرف وعده های بزرگتری از انها افزایش می یابد. پرفسورجاستین سوننبورگ، دانشیار میکروبیولوژی و ایمونولوژی، گفت: این یک یافته ی خیره کننده است، این یکی از اولین مثال ها از تاثیر یک تغییر ساده در رژیم غذایی است که می تواند میکروبیوتا را در میان گروهی از بزرگسالان سالم، بازتولید کند.

علاوه بر این، چهار نوع سلول ایمنی در گروه غذاهای تخمیر شده، فعالیت کمتری نشان دادند. سطح 19 پروتئین التهابی اندازه گیری شده در نمونه های خون این افراد نیز کاهش یافت. یکی از این پروتئین ها، اینترلوکین 6 بود که با بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، دیابت نوع 2 و استرس مزمن مرتبط است.

پرفسور کریستوفر گاردنر، مدیر مطالعات تغذیه در مرکز تحقیقات پیشگیری استنفورد، گفت: رژیم های غذایی که میکروبیوتا را هدف قرار می دهند، می توانند وضعیت ایمنی بدن را تغییر دهند و راهی امیدوار کننده برای کاهش التهاب در بزرگسالان سالم ارائه می دهند. این یافته ها در همه شرکت کنندگان در گروه موادغذایی با تخمیر بالا، مشاهده شد.

تنوع میکروبی در رژیم غذایی غنی از فیبر، پایدار باقی ماند

در مقابل، هیچ یک از این 19 پروتئین التهابی در شرکت کنندگانی که در گروه رژیم غذایی مملو از فیبر و غنی از حبوبات، دانه ها، غلات سبوس دار، مغزها، سبزیجات و میوه ها شرکت کرده بودند، کاهش نیافت. به طور متوسط​​، تنوع میکروب های روده ی آنها نیز ثابت ماند. دکتر اریکا سوننبورگ، دانشمند ارشد تحقیقاتی در علوم پایه حیات، میکروب شناسی و ایمونولوژی، گفت: ما انتظار داشتیم که فیبر بالا تأثیر عمومی مفیدتری داشته باشد و تنوع میکروبیوتا را افزایش دهد. اما این داده ها نشان می دهد که افزایش دریافت فیبر به تنهایی در مدت زمان کوتاه، برای افزایش تنوع میکروبیوتا کافی نیست.

این مطالعه بصورت آنلاین در مجله ی Cellمنتشر شد.

شواهد گسترده نشان می دهد که رژیم غذایی میکروبیوم روده را شکل می دهد، و میکروبیوم روده به نوبه ی خود می تواند بر سیستم ایمنی بدن و سلامت کلی فرد تأثیر بگذارد. به گفته ی دکتر گاردنر، تنوع کم میکروبیوم با چاقی و دیابت ارتباط دارد.

دکتر گاردنر، گفت: ما می خواستیم یک تحقیق اثبات مفهومی را انجام دهیم و آزمایش کنیم که آیا غذاهایی که میکروبیوتا را هدف قرار می دهند، می توانند راهی برای مبارزه با افزایش چشمگیر بیماری های التهابی مزمن باشند؟

محققان به دلیل گزارشات قبلی در مورد فواید بالقوه سلامتی فیبر و غذاهای تخمیر شده، در این مطالعه بر آنها تمرکز کردند. در حالی که رژیم های غذایی با فیبر بالا با میزان پایین تری از مرگ و میر همراه بوده اند، مصرف غذاهای تخمیر شده می تواند به حفظ وزن کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به دیابت، سرطان و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

محققان نمونه های خون و مدفوع افراد شرکت کننده را در طی یک دوره سه هفته ای قبل از آزمایش، در طول دوره ی 10 هفته ای آزمایش و در طی یک دوره ی چهار هفته ای پس از آزمایش، هنگامی که شرکت کنندگان به انتخاب خود غذا می خوردند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

این یافته ها تصویری ظریف از تأثیر رژیم غذایی بر میکروب های روده و وضعیت ایمنی ارائه داد. از یک طرف، کسانی که مصرف غذاهای تخمیر شده ی خود را افزایش داده بودند، اثرات مشابهی بر تنوع میکروبیوم و مارکرهای التهابی خود نشان دادند، که مطابق با تحقیقات قبلی است که نشان داده اند تغییرات کوتاه مدت در رژیم غذایی می تواند به سرعت میکروبیوم روده را تغییر دهد. از طرف دیگر، تغییر محدود میکروبیوم در گروه فیبر بالا، با گزارشات قبلی محققان در مورد انعطاف پذیری عمومی میکروبیوم انسانی در بازه های زمانی کوتاه، همخوانی دارد.

طراحی مجموعه ای از استراتژی های رژیم غذایی و میکروبی

همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که مصرف فیبر بیشتر منجر به دفع کربوهیدرات بیشتری در نمونه های مدفوع می شود و این امر به تخریب ناقص فیبر توسط میکروب های روده اشاره دارد. این یافته های سازگار با سایر تحقیقات، نشان می دهد که میکروبیوم افرادی که در جهان صنعتی زندگی می کنند از میکروب های تجزیه کننده ی فیبر تخلیه شده است.

دکتر اریکا سوننبورگ، گفت: ممکن است یک مداخله طولانی تر به میکروبیوتا امکان سازگاری کافی با افزایش مصرف فیبر را بدهد، یا ممکن است بمنظور افزایش ظرفیت میکروبیوتا برای تجزیه کربوهیدراتها، به معرفی عمدی و دقیق میکروبهای مصرف کننده ی فیبر به روده، نیاز داشته باشیم.

علاوه بر بررسی این احتمالات، محققان قصد دارند مطالعاتی را بر روی موش ها انجام دهند تا مکانیسم های مولکولی مسئول در تغییر میکروبیوم و کاهش پروتئین های التهابی به دلیل رژیم های غذایی را بررسی کنند. آنها همچنین قصد دارند آزمایش کنند که آیا تاثیرات مصرف غذاهایی با فیبر بالا و تخمیری بر میکروبیوم و سیستم ایمنی بدن انسان هم افزایی دارند یا خیر. هدف دیگر آنها بررسی تاثیر مصرف غذاهای تخمیر شده بر کاهش التهاب یا بهبود سایر مارکرهای سلامتی در بیماران مبتلا به بیماری های ایمنی و متابولیکی و در زنان باردار و افراد مسن است.

دکتر جاستین سوننبورگ، گفت: روش های زیادی برای هدف قرار دادن میکروبیوم با غذا و مکمل ها وجود دارد و ما امیدواریم که بتوانیم به مطالعات خود در مورد چگونگی تاثیر رژیم های مختلف، پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها بر میکروبیوم و سلامت افراد در گروه های مختلف ادامه دهیم.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/07/210712122151.htm

 



[1]vegetable brine drinks