کلید مراقبت بهتر از دیابت، تکرار و پس دادن آموزشها است

30 نوامبر 2020- کلید کمک به افراد دیابتی برای سالم ماندن و بستری نشدن در بیمارستان می تواند به سادگی یک ارتباط بهتر باشد.

یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که یک روش کمتر استفاده شده به نام "teach-back[1]" ممکن است تفاوت زیادی در سلامت و نتایج بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 ایجاد کند.Teach Back، یک روش آموزشی تعاملی است که می‌تواند منجر به افزایش دانش و درک بیمار و ارتقای خود مدیریتی ‌گردد.

این یک مفهوم ساده است: پس از اینکه یک ارائه ی دهنده خدمات بهداشتی جزئیات مختلفی را در مورد برنامه های درمانی، داروها و نحوه ی مدیریت بیماری در خانه توضیح داد، سپس از بیمار می خواهد اطلاعاتی را که به او گفته شده است، دوباره تکرار کند.

دکتر یانگ-راک هونگ، محقق ارشد این تحقیق و استادیار کالج بهداشت عمومی و حرفه ای بهداشت دانشگاه فلوریدا، گفت: این روش با دانش بهتر بیمار و همچنین خود مراقبتی و خود مدیریتی بهتری همراه است.

دکتر Scott Isaacs، سخنگوی انجمن غدد درون ریز بالینی آمریکا و مدیر پزشکی وابسته به غدد درون ریز آتلانتا خاطرنشان کرد: پزشکان قبلاً این روش را در دانشکده پزشکی فرا گرفته اند.به نظر می رسد که وقتی شما به بیماران اطلاعاتی را می دهید، آنها فقط حدود 10٪ از آنچه شما می گویید را می شنوند و بنابراین، استفاده از این تکنیک به شما امکان می دهد درک و یادآوری آنها را ارزیابی کنید. دلیل عدم درک اولیه می تواند این باشد که این اطلاعات برای بیمار جدید است و ممکن است بیش از توان به یاد سپاری او باشد.

این مطالعه داده های بیش از 2900 بزرگسال مبتلا به دیابت را تجزیه و تحلیل کرد. در پیگیری یک ساله ، بیمارانی که پزشکان آنها از روشteach-back  ، برای آنها استفاده کرده بودند، 20٪ کمتر در معرض عوارض بهداشتی مرتبط با دیابت، از جمله بیماری قلبی و مشکلات کلیوی یا چشم بودند. همچنین احتمال بستری در بیمارستان به دلیل عوارض مرتبط با دیابت برای این گروه کمتر بود. داده ها از نظر سنجی پانل هزینه های پزشکی 2011-2016 که توسط آژانس تحقیقات و کیفیت بهداشت ایالات متحده اجرا شده بود، بدست آمد.

محققان گفتند: علاوه بر بهبود مراقبت از دیابت، این روش می تواند سالانه میلیاردها دلار در هزینه های مراقبت های بهداشتی صرفه جویی کند( از 1400 تا 1700 دلار برای هر بیمار دیابتی).

این مطالعه نشان داد که فقط یک چهارم از بیماران با پزشکان خودteach-back  را تجربه کرده اند.

پس چرا پزشکان بیشتری از این روش استفاده نمی کنند؟

محققان اظهار داشتند كه پزشكان ممكن است احساس كنند كه هنگام ویزیت، وقت كافی برای آموزش ندارند، یا در مورد اثربخشی این روش تردید دارند. آنها همچنین ممکن است احساس کنند که با این روش از بیماران خود امتحان می گیرند و یا آنها را مجبور به سکوت می کنند، که بنظرشان چندان مطلوب نمی آید.

هونگ قبلاً در مورد بیماران مبتلا به فشار خون، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی از روش teach-back استفاده نموده است، او دریافت که در نتیجه ی این روش بیماران کمتر به بستری به دلیل این بیماریها و عوارض آنها نیاز پیدا کردند.

هونگ گفت: بر اساس یافته های قبلی ما، رضایت بیمار از پزشکانی که از روشteach-back   برای برقراری ارتباط استفاده می کنند، بیشتر است، به این معنی که ممکن است تعاملات و روابط بهتری با پزشکان خود داشته باشند.

وی افزود: آنها ممكن است بهتر از رژیم دارویی خود تبعیت كنند و همچنین سایر مهارتهای خود مدیریتی مربوط به بیماری خود را ارتقا دهند.

تیم تحقیق خاطرنشان کرد که بیماری دیابت نیاز به خودمدیریتی فعال و مراقبت مداوم از سوی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی دارد.

پرفسور Isaacs، گفت: هدف از درمان دیابت پیشگیری یا به تأخیر انداختن عوارض دیابت و بهبود کیفیت زندگی بیمار است. این واقعاً برای بیماران مهم است که از بیماری آگاهی کافی داشته باشند و همچنین بتوانند با روش های درمانی خود را مطابقت دهند.

او افزود: اگر آنها بخوبی درک نکنند که چرا تحت معالجه قرار می گیرند یا چگونه هر روش درمانی را دنبال کنند، در مقابله با بیماری شکست می خورند، اما چیزهای کوچک گاهی تفاوت زیادی ایجاد می کنند.

این مطالعه در شماره نوامبر / دسامبر مجله American Board of Family Medicine منتشر گردید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-11-diabetes.html

 



[1]روش برگشتی و روش بازخورد محور