7  ژانویه 2022 - احتمال ابتلا به اختلالات چشمی و کاهش بینایی در افراد مبتلا به دیابت نسبت به افرادی که این بیماری را ندارند، بسیار بیشتر است. بر اساس گزارش مرکز ملی آمار سلامت ایالات متحده، نزدیک به یک سوم آمریکایی‌های 45 ساله و بالاتر که به دیابت مبتلا هستند، آب مروارید دارند و تقریباً از هر 10 نفر، یک نفر به رتینوپاتی دیابتی مبتلا است، وضعیتی که به دلیل آسیب به رگ‌های خونی پشت چشم یا شبکیه چشم، بینایی را تهدید می کند. سایر مشکلات چشمی رایج در بین افراد مبتلا به دیابت، گلوکوم و دژنراسیون ماکولا است.

اما آیا تفاوتی بین دیابت نوع 1 و نوع 2 در مورد چشم وجود دارد؟ بر اساس یک مطالعه جدید از محققان در کلینیک مایو، بله تفاوتهایی وجود دارد. چیزی که ممکن است یک یافته تا حدی شگفت‌انگیز در نظر گرفته شود، این است که افراد جوان مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر از افراد مبتلا به نوع 1 دچار مشکلات چشمی می‌شوند. این مطالعه در  JAMA Ophthalmology، یکی از مجلات انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد.

با استفاده از سوابق مربوط به یک دوره ی 50 ساله، محققان، به رهبری دکتر Brian G, Mohney، از بخش چشم پزشکی کلینیک مایو، در روچستر مینه‌سوتا، اطلاعات 606 نفر را که در شهرستان اولمستد، مینه‌سوتا زندگی می‌کردند، جمع‌آوری کردند. نسبت مردان و زنان حدود 50-50 بود و همه آنها قبل از 22 سالگی مبتلا به دیابت تشخیص داده شده بودند (میانگین سنی آنها در هنگام تشخیص 12 سال بود). بروز دیابت نوع 1، برابر با 26 در هر 100هزار کودک در سال بود. بروز دیابت نوع 2 برابر با 5 در 100هزار کودک در سال بود. به دلایلی که محققان نتوانستند توضیح دهند، درصد دختران در گروه دیابت نوع 2 (71.9 درصد) بالاتر بود، اما در گروه دیابت نوع 1 (46.6 درصد) اینطور نبود.

دیابت نوع 2 جوانان با خطر مشکلات چشمی بیشتری نسبت به دیابت نوع 1 همراه بود

محققان نتایج پیش‌بینی‌نشده‌ای را گزارش کردند که نشان می‌دهد دیابت نوع 2 خطر جدی‌تری برای سلامت چشم نسبت به دیابت نوع 1 دارد - یافته‌ای که در مورد همه انواع مشکلات چشمی صادق بود. پس از 15 سال ابتلا به دیابت، بیش از نیمی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (52.7 درصد) به رتینوپاتی مبتلا شدند، اما کمتر از یک نفر از هر سه فرد مبتلا به دیابت نوع 1 (30.6 درصد) دچار رتینوپاتی شدند. همچنین مشخص شد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر بالاتری برای ادم ماکولای دیابتی، آب مرواریدی که از نظر بصری قابل توجه[1] است و بیماریهای مختلف چشمی- شامل پارگی های بزرگ شبکیه، جداشدگی شبکیه، خونریزی زجاجیه و اندوفتالمیت (نوعی عفونت چشم) که به نوعی جراحی چشم به نام pars plana vitrectomy نیاز دارند-، قرار دارند.

تفاوت سنی در شروع مشکلات چشمی

محققان همچنین تفاوت‌های سنی را در شروع مشکلات چشمی گزارش کردند، به طوری که شرکت‌کنندگان مبتلا به دیابت نوع 1 در سال‌های نوجوانی و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر در اوایل دهه ی 20 زندگی خود به آن‌ها مبتلا می‌شوند. با توجه به این یافته، محققان نوشتند: این نشان می دهد که تاریخچه ی طبیعی ایجاد رتینوپاتی در بین جوانان مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است با جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 متفاوت باشد، بطوری که با وجود تنظیم نتایج برای مدت زمان ابتلا به بیماری دیابت، بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر مستعد ابتلا رتینوپاتی نسبت به افراد مبتلا به دیابت نوع 1، بودند. همچنین مشخص شد که چند سال طول می کشد تا مشکلات چشمی پدیدار شوند، محققان دریافتند که شانس ایجاد شرایطی که به اندازه کافی نگران کننده باشد که بینایی را در پنج سال اول پس از تشخیص به خطر بیندازد، در هر دو گروه دیابت نوع 1 و نوع 2 صفر است.

این مقاله بهمراه تفسیری از دکتر جنیفر کی سان، از مرکز دیابت جاسلین و دانشکده پزشکی هاروارد منتشر شد، او خاطرنشان کرد که تحقیقات آینده نیاز به بررسی نقش احتمالی سایر عوامل در ایجاد بیماری چشمی در افراد مبتلا به دیابت دارد - مواردی مانند شاخص توده بدنی یا BMI، سطح چربی و ... فشار خون بالا. اما، او گفت، نتایج این مطالعه ی جدید "بر نیاز به بررسی تفاوت‌های بالقوه بین پیامدهای چشمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 در مقابل دیابت نوع 2 و روشن کردن مکانیسم‌های پشت هر تفاوتی که وجود دارد"، تاکید می‌کند.

محققان به این نتیجه رسیدند که یافته‌های آنها نشان می‌دهد که برای جلوگیری از عوارض جدی چشمی، کودکان مبتلا به دیابت نوع ۲ ممکن است حداقل به اندازه یا بیشتر از کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱، به ارزیابی‌های چشمی نیاز داشته باشند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/01/07/which-type-of-diabetes-is-worse-for-the-eyes/

 



[1]آب مروارید از نظر بصری قابل توجه با: هر درجهیLOCS II  برابر با 2 یا بالاتر، BCVA  کمتر از 20/40 در چشم آب مروارید تعریف می شود.