کارشناسان در مورد تمجید برخی از رسانه های اجتماعی از اختلالات خوردن غذا نگران هستند

17نوامبر 2020 - رسانه های اجتماعی مانند TikTok به دلیل "رمانتیک سازی و تجلیل از اختلالات خوردن غذا " مورد انتقاد قرار گرفتند.Kerrie Jones، مدیر کلینیک و بنیانگذار کلینیک اختلالات خوردن غذای Orri، در گفتگو با روزنامه ی The Sun، گفت: جوانان به شدت تاثیر پذیر، از این رسانه ها استفاده می کنند.

وی گفت: چهل و یک درصد از 800 میلیون کاربرTikTok ، بین 16 تا 24 سال سن دارند. این مهم است زیرا یک گروه سنی بطور معمول افرادی هستند که در معرض ابتلا به اختلالات خوردن غذا قرار دارند و عدم وجود مقررات نظارتی و استفاده از الگوریتم هایی که به طور خودکار محتوا را به افراد تحویل می دهند، به این معنا است که افراد در معرض خطر دریافت محتواهای مضر هستند حتی بدون اینکه به طور فعال به دنبال آن باشند.

ظهور نسل تأثیرگذار یا influencer، به این معنی است که خطر رمانتیک سازی و حتی تجلیل از اختلالات خوردن غذا با تصاویر یا فیلم هایی که بر روی غذا خوردن و عادات ورزشی تمرکز دارد، بطور روز افزون افزایش یابد.

ایندیا ادموندز یکی از این جوانان، که با مرکز تماس کار می کند، موافق است که این الگوی رفتار آنلاین می تواند برای سلامتی مضر باشد.او که اهل برایتون است و22  سال سن دارد، گفت که در 14 سالگی دچار اختلال در غذا خوردن شده و با استفاده از شبکه های اجتماعی به عکس های الهام بخش لاغری شدید( thinspiration[1]) اعتماد کرده است.سرانجام وزن او به 38 کیلوگرم کاهش یافت و در بیمارستان فوق تخصصی در حالی که به مرگ نزدیک بود، بستری شد.

ایندیانا گفت: برای من، بیماری به طور کامل از بین نرفته است و من هنوز هم در مورد وزنم و آنچه می خورم، فکر می کنم، اما با درمان اکنون می توانم با آن کنار بیایم و یاد گرفته ام که با آن زندگی کنم و این دیگر زندگی من را کنترل نمی کند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/nov/experts-concerned-tiktok-glorifies-eating-disorders.html

 



[1]'Thinspiration' اصطلاحی است که برای توصیف تصاویر و سایر مواد رسانه ای که هدف آنها الهام و تشویق کاهش وزن است، اطلاق می شود.