14 ژوئیه 2022 - محققان در ژوئن و ژوئیه ی 2022 ، دو قلب دستکاری شده ژنتیکی خوک را با موفقیت به انسان‌هایی که به تازگی مرده بودند، پیوند زدند. این جدیدترین پیشرفت در رفع کمبود قلب پیوندی برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی تهدیدکننده حیات است.

هزاران نفر از افراد مبتلا به بیماری های کشنده همچنان در لیست انتظار پیوند اعضا هستند، زیرا تقاضا برای دریافت عضو بسیار بیشتر از اهدای اندام است. پیوند موفق عضو یک حیوان به انسان یا xenotransplantation، می‌تواند امیدی برای بیماران بدحال با نارسایی ارگان‌ها برای افزایش بقا و کاهش مرگ و میر مرتبط ایجاد کند. با این حال، نسبت فایده به خطر این نوع پیوند باید مشخص شود و اقدامات مناسب برای جلوگیری از رد عضو و افزایش میزان موفقیت چنین روش‌های نجات‌دهنده‌ای انجام گردد.

جراحی­های پیوند در مطالعه ی اخیر در 16 ژوئن 2022 و 6 ژوئیه 2022 در بیمارستانTisch Langone Health  دانشگاه نیویورک (NYU) انجام شد و هر دو آزمایش سه روز بعد از بررسی نتایج متوقف شدند. این روش تحقیقاتی توسط دکتر نادر معظمی، مدیر جراحی پیوند قلب در موسسه پیوندLangone NYU  هدایت شد. دکتر معظمی جراحی های پیوند را به عنوان بخشی از یک مطالعه بزرگتر رهبری می کند.

قلب های مهندسی شده ی ژنتیکی خوک ها توسطRevivicor, Inc. (یکی از شرکت های تابعهUnited Therapeutics Corporation) تهیه شده و به افراد اهدا کننده ی عضو که فوت شده و تحت تهویه مکانیکی بودند، پیوند زده شدند. هیچ نشانه ای از رد پیوند در اندام ها وجود نداشت و قلب خوک پیوندی، عملکرد طبیعی قلب را بدون نیاز به ونتیلاتور نشان داد.

دکتر مونتگومری که در تهیه کلیه به روش لاپاراسکوپی برای اهدای عضو زنده پیشگام بوده است و اهدای کلیوی زوج دومینویی را توسعه داده است، که در آن بیش از 2 گیرنده و اهداکننده برای تعویض کلیه ها جفت می شوند، گفت: پایش ویروس در قلب خوک یکی از جنبه‌های کلیدی برای موفقیت زنوگرافت است. در مطالعه ی اخیر پایش سیتومگالوویروس خوک و رتروویروس درون‌زا خوک  انجام شد.

قلبهای انتخاب شده ی خوکها برای پیوند، با از کار انداختن یا حذف چهار ژن خوک برای جلوگیری از رد پیوند و اضافه کردن شش ژن تراریخته یانسانی برای ارتقای بیان پروتئین های لازم برای تنظیم مکانیسم های بیولوژیکی که می تواند به دلیل ناسازگاری بین انسان و خوک ها مختل شود، اصلاح ژنتیکی شدند.

مطالعه حاضر نمونه ای از پیوند موفقیت آمیز قلب از یک عضو غیرانسانی به یک انسان با عملکرد طبیعی بدون نیاز به دستگاه های اضافی برای غلبه بر کمبود اعضا و نجات جان بیماران دچار نارسایی اندام را ارائه می دهد. نکته مهم این است که چنین مطالعاتی به دریافت کنندگان انسانی مناسب نیاز دارد و نویسندگان از اهداکنندگان کل بدن که اخیراً درگذشته بودند و از خانواده ی آنها به خاطر تمایل برای شرکت در چنین مطالعه ی پیشرفته ای، تشکر کردند. در دسترس بودن اهداکنندگان مرده، پیشرفت‌های تحقیقاتی در پیوند اعضا را ممکن می‌سازد، حوزه ای که برای چندین دهه تا سال قبل، فقط بر روی حیوانات آزمایش می شد.

در مورد زنوگرافت

پیوند یک عضو از حیوان به انسان یاXenotransplantation (زنوس - کلمه یونانی به معنای عجیب یا غریب) به پیوند هترولوگ از یک گونه به گونه دیگر اشاره دارد. انتقال سلول‌ها، بافت‌ها یا اندام‌های زنده از منبع حیوانی یا سلول‌های بدن انسان، مایعات، بافت‌ها یا اندام‌های انسانی که قبلاً با سلول‌ها، بافت‌ها یا اندام‌های حیوانی در تماس بوده‌اند، به انسان نمونه‌ای از این پیوند است.

اندام حیوانی معمولاً از نظر ژنتیکی با وارد کردن ژن انسانی اصلاح می شود تا سیستم ایمنی گیرنده را فریب دهد تا عضو پیوندی خارجی را به عنوان بافتی از خود بشناسد. مطالعات اخیر نشان داده اند که این نوع پیوند ممکن است مزایای درمانی برای افراد مبتلا به دیابت، نارسایی کبدی، بیماری پارکینسون و سرطان داشته باشد.

اولین تلاش برای پیوند زنو در سال 1905 گزارش شد که طی آن یک کودک مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، پیوند کلیه ی خرگوش را دریافت کرد. مطالعات پی در پی شامل پیوند کلیه از شامپانزه به انسان و پیوند قلب از بابون به نوزاد مبتلا به سندرم هیپوپلازی قلب چپ، بود. علاوه بر این، محققان کلیه‌ها، قلب و ریه‌های خوک دستکاری نشده ژنتیکی در سال 1996 به انسان پیوند زدند.

در 25 سپتامبر 2021، کلیه های دستکاری شده ژنتیکی خوک برای اولین بار به یک انسان مرده درNYU Langone Health  پیوند زده شد که هیچ نشانه ای از رد عضو مشاهده نشد و کلیه های پیوندی عملکردی طبیعی را نشان دادند. برای این روش،alpha-gal glycan  که مسئول رد بافت خوک توسط انسان و غده تیموس که مسئول تشخیص ایمنی است از خوک اهدایی حذف شدند. این روش 54 ساعت پس از نظارت بر عملکرد کلیه و رد عضو، به پایان رسید. سال بعد، تیمی از پزشکان به سرپرستی بارتلی گریفیث در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، قلب دستکاری شده ژنتیکی خوک را به فرد مبتلا به یک بیماری لاعلاج پیوند زدند.

چنین پیشرفت‌هایی می‌تواند به طور بالقوه منجر به تامین نامحدود اعضاء شود و انقلابی در تحقیقات پیوند برای نجات جان بیماران لاعلاج ایجاد کند. با این حال، موانع پیوند مانند hyperacute rejections[1]، acute vascular rejections، رد سلولی، انعقاد غیر قابل کنترل، xenozoonosisیا زنوزونوز[2]، و موانع ایمونولوژیک باید مورد توجه قرار گیرد. این آخرین تحقیق که نقطه عطفی برای پیوند زنو است، یک موفقیت نهایی نیست، بلکه آغاز یک فرآیند طولانی تر برای غلبه بر کمبود اعضا و نجات جان بسیاری از افراد در سراسر جهان است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220714/The-successful-transplantation-of-genetically-engineered-pig-hearts-into-recently-deceased-humans.aspx

 



[1]رد بیش از حد حاد چند دقیقه پس از پیوند زمانی که آنتی ژن ها کاملاً بی همتا هستند رخ می دهد

[2]انتقال بیماری (زنوزونوز ) و تغییر دائمی در کد ژنتیکی