پیش بینی می شود موارد زوال عقل در سراسر جهان تا 30 سال آینده سه برابر شود

داده های جدید نشان می دهد که موارد جهانی زوال عقل از 57 میلیون نفر فعلی به 152 میلیون نفر تا سال 2050 افزایش می یابد.محققان انجمن آلزایمر آمریکا به این نتیجه رسیدند که موارد زوال عقل به دلیل افزایش جمعیت و پیری ملت ها افزایش خواهد یافت.انتظار می رود که سیگار کشیدن، افزایش شاخص توده ی بدنی و افزایش قند خون نیز موارد زوال عقل جهانی را نزدیک به هفت میلیون نفر افزایش دهد.

با این حال، پیش بینی ها همچنین نشان می دهد که آموزش بیشتر در مورد این بیماری می تواند 6.2 میلیون مورد احتمالی از موارد ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

دکتر ماریا سی کاریلو، استاد برجسته ی موسسه ی علوم اعصاب در دانشگاه Northwestern، گفت: بهبود شیوه زندگی در بزرگسالان در کشورهای توسعه یافته و سایر نقاط جهان، از جمله افزایش دسترسی به آموزش و توجه بیشتر به مسائل مربوط به سلامت قلب، در سال های اخیر میزان بروز زوال عقل را کاهش داده است، اما تعداد کل مبتلایان به زوال عقل هنوز در حال افزایش است، که به دلیل افزایش سن جمعیت ها می باشد. علاوه بر این، چاقی، دیابت و بی تحرکی در افراد جوان به سرعت در حال افزایش است و اینها عوامل خطر زوال عقل هستند.

موسسه ملی پیری ایالات متحده پیش بینی کرده است که در سال 2050، بزرگسالان بالای 65 سال 16 درصد از جمعیت را تشکیل دهند. پیش بینی شده است که شاهد بیشترین افزایش موارد زوال عقل در 30 سال آینده در مناطق شرق آفریقای سیاه[1]، شمال آفریقا و خاورمیانه خواهیم بود.

دکترEmma Nichols ، محقق ارشد این مطالعه، می گوید: این برآوردها به سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان این امکان را می دهد تا افزایش پیش بینی شده ی موارد زوال عقل و همچنین محرک های این افزایش ها را در یک موقعیت جغرافیایی بهتر درک کنند.افزایش موارد پیش بینی شده ی زوال عقل، بر نیاز حیاتی به تحقیقات متمرکز بر کشف درمان های تعدیل کننده ی این بیماری و مداخلات موثر کم هزینه برای پیشگیری یا تاخیر در شروع زوال عقل تاکید دارد.

دکتر کاریلو، گفت: بدون درمان های موثر برای توقف، کند کردن یا جلوگیری از آلزایمر و همه ی انواع زوال عقل، این تعداد تا سال 2050 افزایش می یابد و همچنان بر افراد، مراقبین، سیستم های بهداشتی و دولت ها در سطح جهان تأثیر می گذارد.

وی افزود: علاوه بر تمرکز بر کشف درمان های موثر، کشف مداخلات متناسب با فرهنگ که از طریق شیوه زندگی مانند آموزش، رژیم غذایی و ورزش خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهند، بسیار مهم است.

آمارها نشان می دهد که بین سالهای 1990 تا 2019 ، مرگ و میر ناشی از آلزایمر 30 درصد افزایش یافته است.

نتایج کامل این تحقیق را می توانید در مجله انجمن آلزایمر به نام "Alzheimer’s & Dementia" مطالعه کنید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/aug/worldwide-cases-of-dementia-predicted-to-triple-over-next-30-years.html

 



[1]Eastern sub-Saharan Africa