پیاده روی سریع باعث تقویت قدرت مغز می شود

11آوریل 2021- محققان می گویند: پیاده روی سریع می تواند برای مغز و همچنین بدن فوایدی را داشته باشد.

یک تیم از دانشگاه جنوب غربی تگزاس(UTSW) ، شواهدی را یافته اند که نشان می دهد ورزش باعث افزایش خون در مغز شده و می تواند به بهبود حافظه ی از دست رفته و بهبود مهارت های تصمیم گیری کمک کند.

پروفسور رونگ ژانگ، محقق ارشد این تحقیق، و استاد مغز و اعصاب درUTSW ، گفت: این بخشی از شواهد در حال رشد است که ورزش و سلامت مغز را به هم پیوند می دهد. ما برای اولین بار در یک آزمایش تصادفی بر روی بزرگسالان مسن نشان دادیم که ورزش جریان خون بیشتری به مغز می رساند.

مطالعات نشان داده اند که اختلال شناختی خفیف[1](MCI) ، گاهی منجر به زوال عقل یا بیماری آلزایمر می شود. همچنین مطالعات قبلی نشان داده اند که ارتباطی بین کاهش جریان خون در مغز و MCI وجود دارد.

پرفسور Munro Cullum، استاد روانپزشکی در UTSW و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما درباره تأثیر ورزش بر کاهش شناختی در پیری نمی دانیم. MCI و زوال عقل احتمالاً تحت تأثیر متقابل بسیاری از عوامل قرار می گیرند و ما فکر می کنیم که حداقل برای بعضی از افراد، ورزش یکی از این عوامل است.

در این مطالعه 70 بزرگسال 55 تا 80 ساله با تشخیصMCI ، شرکت داشتند. از همه آنها خواسته شد كه در یك سری آزمایشات شناختی، تست تناسب اندام و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مغز (MRI) شركت كنند.

سپس شرکت کنندگان به طور تصادفی یا در یک برنامه ورزش هوازی متوسط ​​یا در برنامه ی ورزشهای کششی قرار گرفتند. برای یک سال، کسانی که در گروه ورزش بودند، در هفته در سه تا پنج جلسه ورزشی شرکت می کردند، هر جلسه به مدت 30-40 دقیقه ورزش متوسط ​​مانند پیاده روی سریع.

در پایان مطالعه ، 29 نفر در گروه ورزش کششی و 19 نفر در گروه تناسب اندام 12 ماه تمرینات ورزشی را به پایان رساندند. آزمایش های پیگیری نشان داد که سفتی رگ های خونی کسانی که به طور منظم ورزش می کردند، کاهش یافته است که باعث افزایش جریان خون در مغز می شود. این تغییرات در بین افراد گروه کششی مشاهده نشد.

نتایج این تحقیق در مجله Alzheimer’s Disease منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/apr/brisk-walking-boosts-brain-power.html

 

 



[1]mild cognitive impairment