31 مه 2022 - در یک تفسیر جدید در مجله آمریکاییLifestyle Medicine  آمده است که همه پزشکان باید از مزایای رژیم غذایی گیاهی برای شش بیماری آگاه باشند: کاهش وزن و حفظ وزن، بیماری قلبی عروقی، سرطان، دیابت، بیماری آلزایمر، و COVID-19.

در این تفسیر، دکتر  Saray Stancic، مدیر آموزش پزشکی کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولیت‌پذیر نوشته است: رشته پزشکی، علی‌رغم تأثیر برجسته‌اش در جامعه، سرمایه‌گذاری کمی برای ترویج انتخاب‌های سبک زندگی سالم انجام داده است، پیامد این امر در آمار بیماری های مزمن در حال افزایش، به ویژه نرخ چاقی و دیابت، منعکس شده است.

به گفته ی نویسندگان، بخشی از مشکل این است که "دانشکده های پزشکی در طی 4 سال علوم پایه، تعداد ساعات کمی آموزش تغذیه ای به دانشجویان ارائه می دهند" که در آموزش تکمیلی نیز بهبود نمی یابد. آنها خاطرنشان کردند که در یک نظرسنجی اخیر از بیش از 600 متخصص قلب، 90٪ گزارش کردند که آموزش تغذیه ای مورد نیاز را در طول دوره ی تحصیلی خود دریافت نکرده اند.

این تفسیر اذعان می‌کند که همه پزشکان نباید در تغذیه متخصص باشند، اما حداقل باید دانش ابتدایی در مورد فواید رژیم گیاهی برای این شش بیماری را داشته باشند، که شواهد مفصلی برای آن ارائه شده است، از جمله موارد زیر:

1.     کاهش وزن و نگهداری وزن سالم: یک مطالعه روی 70هزار نفر نشان داد که وزن کسانی که از رژیم وگان پیروی می کردند حدود 9 پوند(تقریبا 4 کیلوگرم) کمتر از کسانی بود که رژیم وگان نداشتند. همچنین خطر مرگ در این افراد کمتر بود.

2.     بیماری­های قلبی عروقی: محصولات حیوانی سرشار از چربی های اشباع و کلسترول هستند که محرک­های اصلی بیماری­های قلبی عروقی هستند. یک متانالیز اخیرا نشان داد که کلسترول بد یاLDL ، در افرادی که از یک رژیم گیاهخواری پیروی می کردند، 13 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافته است. تجزیه و تحلیل دیگری نشان داد که میزان مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در میان گیاهخواران در مقایسه با همه چیزخواران، 24 درصد کمتر است.

3.     سرطان: اتخاذ رفتارهای سالم که شامل فعال ماندن از نظر بدنی و مصرف رژیم‌های غذایی غنی از سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را از 50 تا 70 درصد کاهش دهد. تحقیقات همچنین نشان می دهد که رژیم های غذایی حاوی سویا و فیبر بالا، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. رژیم غذایی سرشار از لبنیات، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد. رژیم های غذایی با فیبر بالا خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد، در حالی که مصرف روزانه گوشت قرمز و فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

4.     دیابت: یک مطالعه در هاروارد، که شامل شرکت‌کنندگانی از مطالعه پیگیری متخصصان سلامت، مطالعه سلامت پرستاران، و مطالعه ی دوم سلامت پرستارانبود، به این نتیجه رسید که افرادی که رژیم‌های مبتنی بر گیاهان را مصرف می‌کنند، می‌توانند انتظار کاهش 34 درصدی خطر دیابت نوع 2 را داشته باشند.

5.     بیماری آلزایمر: یک مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به آلزایمر برای افرادی که عمدتاً به رژیم غذایی مدیترانه‌ای پایبند بودند[1] - رژیمی که بر غذاهای سالم برای مغز متمرکز است مانند سبزیجات برگ سبز، سایر سبزیجات، لوبیا، انواع توت‌ها، آجیل و غلات کامل-، 60 درصد کمتر است.

6.     کووید-19: مطالعه COVID-19 مبتنی بر گوشی‌های هوشمند در دانشگاه هاروارد نشان داد که برای افرادی که رژیم غذایی عمدتاً گیاهی مصرف می‌کردند، خطر ابتلا به کووید-19 با هر شدتی 9 درصد و ابتلا به کووید شدید، 41 درصد کمتر است.

در پایان این تفسیر آمده است: زمان آن فرا رسیده است که همه پزشکان در سراسر جهان در مورد اهمیت رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، در رسانه های اجتماعی و ارائه تفسیر به رسانه ها، صحبت کنند.

دکتر Stancic، در سخنرانی خود با عنوان "آنچه هر پزشک باید درباره تغذیه بداند" در کنفرانس بین المللی تغذیه در پزشکی، که از 18 تا 20 اوت در واشنگتن دی سی برگزار می شود، صحبت خواهد کرد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220531/Physicians-should-have-rudimentary-knowledge-of-the-benefits-of-plant-based-diet-for-six-health-conditions.aspx

 



[1]مداخله ی رژیم غذاییDASH  برای تأخیر تخریب عصبی(MIND)