4 دسامبر 2021- روشهای غذایی متعددی می تواند منجر به کاهش وزن شود و به گفته ی دکتر رایان، پیروی از یک برنامه کاهش وزن، پیش بینی بهتری برای موفقیت نسبت به نوع الگوی غذایی است که فرد انتخاب می کند.

دکتر دونا اچ. رایان در کنگره جهانی مقاومت به انسولین، دیابت و بیماری های قلبی عروقی درباره رژیم های غذایی کاهش وزن، گفت: هر رژیم غذایی با تنوع زیادی در موفقیت افراد برای کاهش وزن همراه است اما میزان پایبندی به یک رژیم غذایی بهترین پیش بینی کننده ی موفقیت است. با این حال، اگرچه توصیه می کنیم که نظر بیمار را در انتخاب رژیم غذایی در نظر بگیرید، اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد رژیم های غذایی مبتنی بر انتخاب بیمار باعث کاهش وزن بیشتری نسبت به رژیم غذایی بدون در نظر گرفتن نظر بیمار شود. کیفیت رژیم غذایی در بهبود سلامت، نکته ی کلیدی است.

رعایت رژیم غذایی با کاهش وزن مرتبط است

دکتر رایان، که استاد بازنشسته ی مرکز تحقیقات زیست پزشکی پنینگتون در باتون روژ، لوئیزیانا، گفت: در تحقیقات موجود هیچ رژیمی به عنوان بهترین رژیم برای کاهش وزن معرفی نشده است. در داده‌های منتشر شده در مجله ی Obesity در سال 2013، یک گروه متخصص 17 مطالعه ی منتشر شده درباره ی رژیم غذایی را مرور کرده و دریافتند که هیچ رژیم غذایی برای کاهش وزن در مدت حداقل 1 سال، به وضوح برتر از سایر رژیم ها نیست. به جای تاکید بر یک رژیم غذایی خاص، دستورالعمل ها به پزشکان و کارشناسان توصیه می کنند که کالری دریافتی زنان را به 1200 کیلوکالری تا 1500 کیلوکالری در روز  و کالری دریافتی مردان را به 1500 کیلوکالری تا 1800 کیلوکالری در روز کاهش دهند. علاوه بر این، دستورالعمل ها در مورد رژیم های غذایی باید بر اساس ترجیحات و وضعیت سلامت بیمار باشد.

مطالعات متعدد نشان داده است که میزان پایبندی به یک رژیم غذایی با کاهش وزن ارتباط دارد. مطالعه‌ای در سال 2005 در JAMA منتشر شد که تغییر وزن بزرگسالانی که از رژیم‌های غذایی اتکینز، زون، دبلیو دبلیو و اورنیش، پیروی می کردند را تحلیل کرد. هیچ تفاوتی در تغییر وزن بر اساس نوع رژیم وجود نداشت، اما پیروی از هر یک از این رژیمهای غذایی در طولانی مدت، با کاهش وزن بیشتر همراه بود.

دکتر رایان سه رژیم غذایی محبوب مرتبط با فواید سلامتی را برجسته کرد: غذا خوردن با محدودیت زمانی، رژیم غذایی تمیز[1] و الگوی غذایی کتوژنیک. غذا خوردن با محدودیت زمانی شامل مصرف غذا در یک پنجره حدودا 6 ساعته در روز و یک روزه طولانی 18 ساعته است. رژیم غذایی تمیز باعث می شود شرکت کنندگان از غذاهای فرآوری شده اجتناب کنند. کسانی که از رژیم کتوژنیک پیروی می کنند حدود 75 درصد چربی، 20 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات مصرف می کنند.

رایان خاطرنشان کرد که هر سه رژیم غذایی فوایدی دارد، اما پاسخ به هر سه رژیم غذایی نیز متفاوت است.

رایان گفت: تمامی افراد، با هر یک از این رژیم ها موفق به کاهش وزن نمی شوند. علاوه بر این، رژیم غذایی با محدودیت زمانی زودهنگام[2] با افزایش تری گلیسیرید خون همراه است و رژیم کتوژنیک با خطر افت فشار خون، سنگ کلیه، یبوست و کمبود مواد مغذی مرتبط است.

دکتر رایان گفت که علاقه زیادی به رژیم های غذایی شخصی شده بر اساس پروفایل های ژنتیکی و فنوتیپی وجود دارد. با این حال، اگرچهموسسه ی ملی سلامتدر نظر دارد بودجه ی مطالعاتی را برای بررسی اثربخشی کاهش وزن برای رژیم‌های غذایی شخصی‌سازی شده تأمین کند، اما تاکنون هیچ مدرکی نشان نداده است که فنوتیپ‌سازی می‌تواند پاسخ غذایی را بهبود بخشد.

او افزود: برخی از شرکت‌های نوظهور ادعا می‌کنند که «رژیم‌های غذایی شخصی‌شده» را طراحی می‌کنند. این رویکرد یک جذابیت ذاتی دارد. اگر بتوانیم زیرمجموعه هایی از افرادی را شناسایی کنیم که به خوبی به یک رویکرد غذایی پاسخ دهند، عالی خواهد بود. اما، تاکنون، واریانت های ژنی مرتبط با پاسخ بهتر به رژیم‌های غذایی خاص، تنها با تاثیرات کوچکی مرتبط بوده اند و ممکن است متناقض باشند.

یک رویکرد شخصی به رژیم های کاهش وزن

تنها الگوی غذایی با داده های کارآزمایی بالینی موجود، "رژیم غذایی مدیترانه ای" است. در مطالعه‌ای که در سال 2018 در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، مشخص گردید که خطر سکته حاد میوکارد، سکته مغزی یا مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در شرکت‌کنندگانی که از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند، در مقایسه با افرادی که در گروه رژیم غذایی کنترل قرار داشتند، کمتر است.

دکتر رایان در مورد چندین رویکرد که متخصصان مراقبت های بهداشتی باید در هنگام مراقبت از بیمارانی که رژیم می گیرند، در نظر داشته باشند، بحث کرد:

·        رژیم های کم کربوهیدرات یا با شاخص گلایسمی پایین برای افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت توصیه می شود.

·         ارائه دهندگان باید به انتخاب بیمار برای کاهش وزن احترام بگذارند و بر رعایت رژیم غذایی تمرکز کنند.

·        اگرچه مصرف کالری مهم است، کیفیت رژیم غذایی نکته ی کلیدی است.

·         ارائه دهندگان باید اطمینان حاصل کنند که هر رژیم غذایی طولانی مدت، برای سلامتی فرد مفید باشد.

رفرانس ها:

منبع:

https://www.healio.com/news/endocrinology/20211202/adherence-not-diet-type-strong-predictor-for-weightloss-success

 



[1]یک رژیم غذایی تمیز، خوردن به روشی است که طبیعت در نظر گرفته است. این در مورد خوردن غذای واقعی برای یک زندگی سالم و شاد است

[2]نوعی از روزه داری متناوب که شامل خوردن شام در اواسط بعد از ظهر و روزه گرفتن در بقیه روز است.