نوشیدن شیر می تواند به کاهش خطر دیابت، بیماریهای قلبی عروقی کمک کند

28 ژوئن 2021 - بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده در مجله بین المللی چاقی[1]، نوشیدن مقادیر بیشتری شیر می تواند برای سطح کلسترول خون مفید باشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد، حتی اگر منجر به تجمع چربی بیشتری در بدن شود.

برخی از تحقیقات در گذشته مصرف بیشتر شیر را با خطر بیشتر برای مشکلات قلبی عروقی مرتبط دانسته اند، اما این تحقیقات اغلب نتوانسته اند تفاوتهای فردی بین افرادی که شیر زیادی می نوشند و کسانی که این مقدار شیر نمی نوشند را کاملاً در نظر بگیرند. در مطالعه ی اخیر، محققان از یک روش آماری به نام تصادفی سازی مندلی برای جستجوی شواهدی از رابطه ی علیتی – به این معنی که یک چیز مستقیماً عامل چیز دیگر باشد- بین مصرف شیر و عوامل خطر قلبی عروقی و همچنین بیماری های قلبی عروقی واقعی استفاده کردند. آنها از داده های بیش از 417 هزار فرد شرکت کننده در سه مطالعه بزرگ مبتنی بر جمعیت، استفاده کردند و همچنین به پایگاه داده های بزرگ مراجعه کردند تا از تاثیر صفات مختلف بر عوامل خطر قلبی عروقی، و همچنین نتایج واقعی بیماری های قلبی عروقی مانند سکته مغزی و حمله قلبی، آگاه شوند.

نتایج این مطالعه تصویری تا حدودی پیچیده در مورد خطرات بهداشتی و فواید نوشیدن شیر ارائه داد. همانطور که در این مقالهذکر شد، بیشترین مزایای سلامتی ناشی از نوشیدن شیر در افرادی مشاهده شد که یک واریته ی ژنتیکی خاص مرتبط با تولید مداوم آنزیم لاکتاز را دارند، که برای تجزیه لاکتوز،- نوعی قند موجود در شیر- لازم است. افرادی که دارای این واریته ی ژنتیکی هستند، تمایل به نوشیدن شیر بیشتری دارند و شاخص توده بدنی آنها به طور متوسط ​​بالاتر است. اما آنها همچنین سطح کلسترول خون پایین تری دارند.

علاوه بر این، آنالیز داده های شرکت کنندگانی که در بزرگترین مطالعه شامل تقریباً 405 هزار نفر شرکت داشتند، نشان داد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که بیشترین شیر را نوشیده بودند، 11٪ کمتر بود و سطح(معیار کنترل قند خون در طولانی مدت) A1C پایین تری داشتند. احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر(CAD)در کسانی که بیشترین شیر را در یک مطالعه کوچکتر نوشیده بودند، 14٪ کمتر بود. CAD، یک عامل خطر عمده برای حملات قلبی و سایر عوارض جانبی است. اما در بزرگترین مطالعه، کسانی که بیشترین شیر را نوشیده بودند فشار خون، BMI، کلسترول و تری گلیسیرید بالاتری داشتند.

محققان نتیجه گیری کردند که در افرادی که تمایل به مصرف بیشتر شیر دارند- کسانی که یک واریته ی ژنتیکی خاص دارند - فواید سلامتی نوشیدن شیر بیشتر از خطرات آن است و ممکن است سبب کاهش خطر ابتلای آنها به دیابت و بیماری های قلبی عروقی شود. اما این داده ها تصویری را ارائه می دهند که بسیار پیچیده است و هیچ توصیه واقعی برای میزان مصرف شیر نمی تواند به افراد ارائه دهد. حداقل اگر قبلاً به طور مرتب شیر می نوشیدید، مطمئن باشید که دیگر نیازی به محدود کردن مصرف شیر بر اساس این مطالعه ندارید و ممکن است از نوشیدن شیر مزایای سلامتی کسب کنید.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/06/28/drinking-milk-may-help-reduce-diabetes-cardiovascular-risk/