6 مه 2022 - مدت زیادی است که در مورد "اپیدمی دیابت" می شنویم. برخی حتی گفته اند که این ممکن است بزرگترین اپیدمی در تاریخ بشر باشد. اکثر موارد ابتلا به دیابت را دیابت نوع 2 تشکیل می دهد. اما در سال 2020، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) گزارشی منتشر کرد که افزایش تقریباً 30 درصدی در تشخیص دیابت نوع 1 بویژه در میان جوانان را در ایالات متحده نشان می‌داد.

با این حال، وقتی صحبت از دیابت نوع 1 می شود، مطالعه جدیدی که در شش کشور انجام شده است، خبرهای خوبی را به همراه دارد. بر اساس این گزارش، اگرچه افراد بیشتری ممکن است به دیابت نوع 1 مبتلا شوند، تعداد کمتری بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. این گزارش نشان داد که میزان مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 از سال 2000 تا 2016 کاهش یافته است.

این تیم تحقیقاتی که توسط دانشمندان مؤسسه قلب و دیابت بیکر در ملبورن استرالیا رهبری می‌شد، اعلام کرد که برخی از مطالعات پیشین، قبلاً کاهش مرگ و میر را در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نشان داده بودند، اما این گزارش‌ها بر کودکان و بزرگسالان جوان متمرکز بود. با این حال، این مطالعه ی جدید، روند مرگ و میر را در افراد 0 تا 79 ساله بررسی کرده است. آنها با استفاده از داده های به دست آمده از منابع اداری، پایگاه های اطلاعاتی، سوابق بیمه سلامت و ثبت سلامت، جمعیت های شش کشور استرالیا، دانمارک، لتونی، اسکاتلند، اسپانیا (منطقه کاتالونیا) و ایالات متحده (داده ها ازKaiser Permanente Northwest) را مورد مطالعه قرار دادند. آنها تعداد مرگ و میر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را به هر علتی شمارش کرده و در جمعیت دیابتی با جمعیت غیر دیابتی مقایسه نمودند. آنها همچنین آنچه را که به عنوان نسبت مرگ و میر استاندارد(SMR[1]) شناخته می شود، تعیین کردند. این آمار افزایش یا کاهش تعداد مرگ و میرهای مشاهده شده در یک جمعیت خاص (در این مورد افراد مبتلا به دیابت نوع 1) را با جمعیت عمومی مقایسه می کند.

کاهش میزان مرگ و میر در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 1

در طول دوره ی مطالعه، محققان 18105 مرگ را در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 1 شناسایی کردند (11355 در مردان و 6750 در زنان). میزان مرگ و میر در مردان کمی بیشتر از زنان بود، اما به گفته ی نویسندگان این مطالعه، نرخ مرگ و میر ناشی از همه علل در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در اکثر جمعیت های مورد مطالعه و در طیف وسیعی از سنین از سال 2000 تا 2016 کاهش یافته است. همچنین، آنها گفتند: «نسبت مرگ و میر استاندارد شده، که نشان دهنده مرگ و میر بیش از حد در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نسبت به افراد بدون دیابت است، در نیمی از شش منبع داده ها در طول زمان، کاهش یافته است.» اگرچه این خبر بسیار خوبی بود، اما آنها همچنین خاطرنشان کردند که "افراد مبتلا به دیابت نوع 1 هنوز در مقایسه با افراد بدون دیابت، دو تا پنج برابر بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند."

کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از همه علل در بین کشورهای مورد بررسی متفاوت بود. در استرالیا، کاهش 2.1٪ ، در دانمارک 5.8% ، در اسکاتلند 4.6 درصد؛ در اسپانیا، 3.8 درصد؛ و در ایالات متحده 3.4 درصد گزارش شد. در لتونی این کاهش 2.2 درصد بود، اما نرخ مرگ و میر پس از سال 2008 در این کشور روند صعودی یافت اما تقریباً از سال 2009 تا 2016 نسبتاً ثابت باقی ماند. SMRدر کشورهای دانمارک، اسکاتلند و اسپانیا در طول دوره مطالعه کاهش نشان دادند، که به گفته نویسندگان، کاهش بیشتر در نرخ مرگ و میر ناشی از همه علل در بین افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در مقایسه با افراد بدون دیابت را نشان می دهد. SMRها در سه کشور دیگر پایدار بودند. در نهایت، میزان کاهش مرگ و میر در مردان و زنان و در گروه های سنی مختلف مشابه بود.

نویسندگان کاهش مرگ و میر را به "پیشرفت در درمان و مداخلات برای دیابت نوع 1، و همچنین بهبود در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی با استفاده ی گسترده از استاتین ها و داروهای ضد فشار خون در دو دهه گذشته" نسبت دادند. به گفته جاناتان شاو، یکی از نویسندگان این مطالعه، «هنوز چیزهای زیادی برای درک دیابت نوع 1 وجود دارد و ما متعهد هستیم که بفهمیم چه چیزی باعث افزایش موارد ابتلا به این بیماری در سطح جهانی می شود. اما حداقل در مورد میزان مرگ و میر، خبرهای خوبی وجود دارد.»

جاستین کین، مدیر عامل سازمان دیابت استرالیا، خاطرنشان کرد: "این یافته ها برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و خانواده ها و عزیزان آنها بسیار دلگرم کننده است."

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/05/06/type-1-diabetes-death-rates-are-declining/



[1]the standardized mortality ratio