17 ژوئن 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مورد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در مجلهBMJ Open Diabetes Research & Care  منتشر شد، مصرف یک شات[1] پروتئین آب پنیر قبل از وعده های غذایی باعث کاهش قند خون و افزایش زمان در محدوده ی هدف ماندن قند خون شرکت کنندگان شد.

شواهد طولانی مدتی وجود دارد که نشان می دهد تمرکز بر مصرف پروتئین بیشتر در رژیم غذایی ممکن است فوایدی برای سلامتی افراد، به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت، بهمراه داشته باشد. یک مطالعه نشان داده بود که رژیم غذایی کم کربوهیدرات و دارای پروتئین بالا مزایای متعددی را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به همراه دارد، از جمله کنترل بهتر قند خون و کاهش گرسنگی. مطالعه دیگری نشان داده بود که یک رژیم غذایی با پروتئین بالا با بهبود ثبات قندخون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مرتبط است. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زمان و کیفیت پروتئینی که می‌خورید ممکن است بر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تأثیر بگذارد و پروتئین بیشتر در رژیم غذایی با سلامت استخوان‌ها در افراد مسن‌تر مرتبط است. از سوی دیگر، نشان داده شده است که مصرف نکردن پروتئین کافی خطراتی را به همراه دارد از جمله با محدودیت‌های عملکردی بیشتر (مانند دشواری در خم شدن یا زانو زدن) در افراد مبتلا به دیابت یا بدون دیابت مرتبط است.

در مطالعه ی اخیر، محققان 18 شرکت‌کننده ی بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 را که تحت درمان با انسولین نبودند، با میانگین سنی 50 سال و میانگین سطحA1C (معیار کنترل طولانی‌مدت قند خون) 7.4 درصد انتخاب کردند. شرکت‌کنندگان بدون اینکه بدانند در کدام گروه قرار گرفتند، به‌طور تصادفی در گروه مصرف یک شات پروتئین آب پنیر( حاوی 15 گرم پروتئین) یا دارونمای کم‌مغذی (غیرفعال) قرار گرفتند. همه ی شرکت کنندگان نوشیدنی خود را 10 دقیقه قبل از صبحانه، ناهار و شام به مدت هفت روز مصرف کردند. همه شرکت‌کنندگان به عنوان بخشی از مطالعه از یک سیستم پایش مداوم قند خون  (CGM)استفاده می‌کردند که سطوح قند خون آنها را ثبت می‌کرد اما به شرکت‌کنندگان اجازه دیدن آن‌ها را نمی‌داد.

محققان بیشتر به مدت زمانی که قند خون شرکت کنندگان در محدوده ی هدف 70-180 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر یا کمتر از این محدوده سپری می شد، علاقه مند بودند. آنها دریافتند که در مقایسه با گروه دارونما، شرکت کنندگانی که یک شات پروتئین آب پنیر مصرف کردند، زمان بیشتری را در محدوده قند خون هدف خود سپری کردند. در حالی که گروه دارونما 38٪ از زمانها را بالاتر از محدوده هدف سپری کردند، این عدد برای گروه پروتئین آب پنیر 30٪ بود، که تفاوت آنها یک افزایش 9درصدی در زمان باقی ماندن قند خون در محدوده ی هدف یا حدود دو ساعت در روز را نشان می داد.

در کنترل قند خون شبانه بین دو گروه تفاوتی ثبت نشد. شرکت کنندگان در هر دو گروه گزارش دادند که در حدود 98 درصد از کل مواقع، محلولی که به آنها داده شده بود را می خوردند و هیچ عارضه ی جانبی در هیچ یک از گروه ها گزارش نشد.

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف شات پروتئین آب پنیر قبل از غذا ممکن است یک استراتژی مناسب برای کاهش هایپرگلایسمی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص گردد که آیا مصرف یک شات پروتئینی موثرتر از مصرف مقادیر بیشتری پروتئین به طور کلی است یا خیر، و تا چه اندازه زمان مصرف پروتئین بر سطح قند خون فرد تأثیر می گذارد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/06/17/whey-protein-shot-improves-time-in-target-glucose-range-in-type-2/

 



[1]حجم بسیار کمی از یک نوشیدنی که غالبا با یک قلپ به اتمام می رسد.