مصرف گلوتن با کاهش عملکرد شناختی در اکثر افراد ارتباطی ندارد

11ژوئن 2021 - طبق تحقیقات جدید منتشر شده در ژورنال JAMA Network Open، مصرف گلوتن توسط یک فرد - پروتئین موجود در گندم ، جو و چاودار و دانه های تریتیکل که هیبر یدی از گندم و چاودار است- در بیشتر موارد با کاهش عملکرد شناختی ارتباطی ندارد.

در سالهای اخیر، اجتناب یا عدم اجتناب از مصرف گلوتن به موضوعی بحث برانگیز برای سلامت ذهن تبدیل شده است. هیچ بحثی درمورد اینکه افراد مبتلا به بیماری سلیاک - وضعیتی که در آن خوردن گلوتن باعث پاسخ ایمنی و التهاب در روده کوچک می شود - باید از خوردن گلوتن پرهیز کنند، وجود ندارد. اما برخی از افراد اظهار کرده اند که گلوتن می تواند مشکلاتی مانند ناراحتی گوارشی یا حتی مشکلات شناختی در افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا نیستند نیز ایجاد کند، با این که شواهد اندکی در مورد این مسئله وجود دارد.

در مطالعه ی اخیر، محققان به بررسی رابطه بین مصرف گلوتن و سلامت شناختی افراد بدون بیماری سیلیاک با گذشت زمان پرداختند. شرکت کنندگان زنانی در ایالات متحده بودند که در مطالعه ی دوم سلامت پرستاران شرکت داشتند- یک مطالعه بزرگ بهداشت عمومی که نتایج مختلفی از جمله عملکرد شناختی را ردیابی می کند. داده های مربوط به رژیم های غذایی شرکت کنندگان بین سالهای 1991 و 2015 جمع آوری شد، در حالی که عملکرد شناختی آنها بین سالهای 2014 و 2019 ارزیابی گردید. مصرف گلوتن برای هر شرکت کننده بر اساس تعداد کالری مصرفی تنظیم شد، این کار لازم بود زیرا در غیر این صورت، افرادی که بیشتر غذا را می خوردند، بطور کلی ممکن بود بالاترین امتیاز را برای مصرف گلوتن داشته باشند.

مصرف گلوتن و سلامت شناختی

در میان 13494 زن که در این آنالیز شرکت داشتند، متوسط ​​مصرف روزانه ی گلوتن 6.3 گرم بود. بر اساس میزان دریافت گلوتن با تنظیم کالری، شرکت کنندگان به پنج گروه با اندازه مساوی از بالاترین تا کمترین میزان مصرف گلوتن تقسیم شدند. محققان پس از کنترل عوامل دموگرافیک و سبک زندگی که منجر به خطر کاهش شناختی در افراد می شود، هیچ ارتباطی بین مصرف گلوتن در هر یک از گروه ها با کاهش عملکرد شناختی پیدا نکردند. این امر در مورد تمام جنبه های اندازه گیری شده ی عملکرد ذهنی (سرعت و توجه روانی-حرکتی[1]، یادگیری و حافظه فعال و شناخت جهانی) صادق بود. هیچ رابطه ای حتی پس از اینکه محققان منابع مختلف غذایی دریافت گلوتن(مانند غلات کامل یا غلات تصفیه شده) را در نظر گرفتند و همچنین هنگامی که آنها زمان های مختلف دریافت گلوتن را بررسی کردند یا تغییرات در مصرف گلوتن را در طول زمان بررسی کردند، پیدا نشد. مصرف گلوتن همچنین تاثیری بر عملکرد شناختی در زنانی که قبلاً مبتلا به سرطان یا زوال عقل تشخیص داده شده بودند، نداشت.

محققان نتیجه گیری کردند که یافته های آنها نشان می دهد که محدود کردن گلوتن در رژیم غذایی به منظور حفظ یا بهبود عملکرد شناختی در صورت عدم وجود بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن، تضمینی برای این امر نیست. آنها خاطرنشان كردند که برای تأیید این یافته، تحقیقات بیشتری در گروه متنوع تری از شركت كنندگان لازم است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/06/11/gluten-not-linked-to-cognitive-decline-for-most-people/

 



[1]psychomotor speed and attention