مصرف فیتوکیمیکال ها با سطح قند خون و عوامل خطر قلبی عروقی در دیابت نوع 1 مرتبط هستند

6 اوت 2021- بر اساس مطالعه جدید منتشر شده در مجله ی BMC Cardiovascular Disorders، در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که میزان بیشتری فیتوکیمیکال[1] در رژیم غذایی خود مصرف می کنند، شانس داشتن برخی عوامل خطر قلبی عروقی پایین تر است.

مواد شیمیایی گیاهی یا فیتوکیمیکال ها شامل طیف وسیعی از مواد موجود در گیاهان است که به گیاهان در دفع باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها کمک می کند. اعتقاد بر این است که فیتوکیمیکالهای مختلف دارای اثرات مفید متفاوتی هستند، که ممکن است شامل اثر آنتی اکسیدنی- محافظت در برابر آسیب سلولی - تا محافظت در برابر تشکیل مواد سرطان زا (carcinogens) متغیر باشد. بر اساس دستورالعملهای مراقبت های بهداشتی دانشگاه استانفورد، یک راه خوب برای به دست آوردن طیف وسیعی از مواد شیمیایی گیاهی از رژیم غذایی، خوردن انواع میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن شامل رنگهای رنگین کمانی و همچنین غذاهای با رنگهای بسیار روشن و بسیار تیره ، به علاوه ی غلات کامل و حبوبات (لوبیا ، نخود فرنگی و عدس) است. مواد شیمیایی گیاهی را نمی توان به عنوان مکمل مصرف کرد، آنها فقط در غذاهای واقعی یافت می شوند، به ویژه این مواد در سیب، زردآلو، لوبیا، توت، کلم برگ چینی(bok choy)، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم، طالبی، هویج و کرفس فراوان هستند.

مواد شیمیایی گیاهی با بهبود معیارهای سلامت مرتبط هستند

در مطالعه ی اخیر، 261 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 ، از سن 18 تا 35 سال شرکت داشتند. آنها انواع مختلف اندازه گیری بدن و آزمایش خون، از جمله چربی خون (کلسترول و تری گلیسیرید)، گلوکز و آنتی اکسیدان ها را انجام دادند. میزان دریافت غذای آنها با استفاده از پرسشنامه دقیق فراوانی غذا اندازه گیری شد، محققان از پاسخ افراد شرکت کنندگان به این سوالات، برای برآورد میزان مصرف مواد شیمیایی گیاهی توسط آنها استفاده کردند. پس از تعدیل عواملی غیر از رژیم غذایی که می تواند بر عوامل خطرساز قلب و عروق تأثیر بگذارد، محققان دریافتند که شرکت کنندگانی که از نظر مصرف مواد فیتوشیمیایی در یک سوم بالایی قرار داشتند، 88 درصد کمتر در معرض افزایش قند خون (هایپرگلایسمی) ، 81 درصد کمتر دچار کاهش سطح کلسترولHDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا ، یا "خوب") بودند، همچنین 98٪ کمتر احتمال دارد که نسبت کلسترول LDL[2] به HDL در این افراد بالا باشد. هیچ ارتباطی بین مصرف مواد فیتوشیمیایی و سایر عوامل خطر قلبی عروقی مشاهده نشد.

همانطور که در مقاله ای در Endocrinology Advisor ذکر شد، مواد شیمیایی گیاهی ممکن است با تغییر میزان متابولیسم کربوهیدرات ها و همچنین تحریک تولید انسولین پانکراس در افرادی که به دیابت نوع 1 مبتلا نیستند، سطح گلوکز خون را بهبود بخشند. به نظر می رسد این مطالعه تأیید می کند که مواد شیمیایی گیاهی حتی در افرادی که به میزان قابل توجهی انسولین تولید نمی کنند، تاثیر مفیدی در تنظیم قند خون دارند. مواد شیمیایی گیاهی معروف به فلاونوئیدها همچنین به ریلکس شدن عروق خونی، کاهش فشار خون و کاهش احتمال ابتلا به هایپرتنشن(فشار خون بالا) کمک می کنند.

محققان نوشتند که یکی از محدودیت های این مطالعه در نظر نگرفتن مواد شیمیایی گیاهی موجود در مواد غذایی فاقد کالری، مانند چای سیاه ، چای سبز یا ادویه جات است. همچنین محققان هیچ گونه تفاوتی را که ممکن است ناشی از مصرف برخی از غذاهای غنی از فیتوکیمیکالها باشد، در نظر نگرفتند، در عوض، مصرف کلی فیتوکیمیکالها را مورد بررسی قرار دادند. به گفته محققان، مطالعات بیشتری برای تأیید یافته های این مطالعه و درک دقیق تر از نحوه تأثیر مواد شیمیایی گیاهی بر سطح قند خون و عوامل خطر قلبی عروقی مورد نیاز است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/08/06/phytochemicals-in-diet-linked-to-glucose-levels-cardiovascular-risk-in-type-1/

 



[1]phytochemicals، مواد شیمیایی مفید موجود در بسیاری از غذاهای گیاهی، به ویژه میوه ها و سبزیجات.

[2]LDL :لیپوپروتئین با چگالی کم یا یا کلسترول بد