19 ژوئیه 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله آمریکایی بیماری­های کلیوی منتشر شده است، افرادی که بیشترین غذاهای فوق فرآوری شده را مصرف می کنند، در معرض خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی هستند.

بنا به تعریف، غذاهای فوق فرآوری شده به غذاهایی اطلاق می شود که حاوی حداقل مواد غذایی کامل[1] یا بدون مواد غذایی کامل هستند و اغلب با مواد شیمیایی مانند رنگ ها، طعم دهنده ها و مواد نگهدارنده فرآوری می شوند. غذاهای فوق فرآوری شده همچنین اغلب دارای کالری، نمک، شکر و چربی اشباع هستند اما مواد مغذی مفید مانند ویتامین ها، مواد معدنی و فیتوکمیکال ها (ترکیبات گیاهی سالم) در آنها کم است. مطالعات نشان داده اند که غذاهای فوق فرآوری شده بیشتر کالری مصرفی مردم در برخی کشورها از جمله ایالات متحده را تشکیل می دهند و این غذاها ممکن است خطرات سلامتی منحصر به فردی را به همراه داشته باشند. غذاهای فوق فرآوری شده با خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع 2؛ خطر مرگ بیشتر در افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی؛ افزایش وزن بدن در بزرگسالی در صورت مصرف این گونه غذاها در دوران کودکی و خطر بالاتر فشار خون بالا در بزرگسالان سیاه پوست، مرتبط است.

در این مطالعه، محققان داده‌های 14679 بزرگسال میانسال را که در ابتدای مطالعه به بیماری مزمن کلیوی مبتلا نبودند، بررسی کردند. شرکت کنندگان پس از پر کردن یک پرسشنامه ی دقیق بسامد غذا در دو بازدید مختلف، به مدت 24 سال تحت نظارت قرار گرفتند. در طول دوره پیگیری، محققان موارد جدیدی از بیماری مزمن کلیوی[2] را ثبت کردند، همراه با حداقل 25٪ کاهش کلی در eGFR.

مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده با بیماری مزمن کلیوی مرتبط است

در طول دوره ی پیگیری، بروز بیماری مزمن کلیوی در شرکت کنندگانی که بر اساس مصرف غذای فوق فرآوری شده در چارک بالایی قرار داشتند، 16.5 مورد در هر 1000 نفر سال بود، در حالی که در میان شرکت کنندگانی که از نظر مصرف غذاهای فوق فرآوری شده در چارک پایینی بودند، بروز بیماری مزمن کلیوی 14.7 مورد در هر 1000 نفر سال بود.

پس از تعدیل عوامل متعدد مرتبط با خطر ابتلا به بیماری کلیوی به غیر از عوامل غذایی، محققان دریافتند که شرکت کنندگانی که بر اساس مصرف غذاهای فوق فرآوری شده در چارک بالایی بودند در مقایسه با شرکت کنندگان در پایین ترین چارک، 24 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری مزمن کلیوی قرار دارند.

علاوه بر این، رابطه بین مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده و ابتلا به بیماری مزمن کلیوی در تمام سطوح مصرف، تقریبا خطی بود، به این معنی که خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی متناسب با میزان مصرف این غذاها افزایش می یابد. این رابطه ی خطی، نشان می دهد که خطر بالاتر بیماری کلیوی در واقع ناشی از مصرف بیشتر غذاهای فوق فرآوری شده است، اگرچه این چیزی نیست که یک مطالعه مشاهده ای بتواند آن را ثابت کند.

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف بیشتر غذاهای فوق فرآوری شده با خطر طولانی مدت بیماری کلیوی در جمعیت عمومی مرتبط است. البته منطقی است که گروه‌های خاصی که در معرض خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی هستند- به ویژه افراد مبتلا به دیابت- ممکن است حتی بیشتر از بسیاری از افراد از نخوردن غذاهای فوق فرآوری شده برای حفظ سلامت کلیه های خود سود ببرند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/07/19/ultra-processed-foods-linked-to-higher-kidney-disease-risk/

 



[1]مواد غذایی کامل غذاهایی هستند که به شکل طبیعی خود هستند

[2]بر اساس تعریفeGFR یا نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمینی زیر 60 به عنوان بیماری مزمن کلیوی در نظر گرفته می شود.