مصرف روزانه گردو با کاهش سطح کلسترول بد می  تواند سلامت قلب و عروق را افزایش دهد

30 اوت 2021- بر اساس تحقیقات جدیدی که امروز در مجله یانجمن قلب آمریکا "Circulation" منتشر شد، خوردن حدود نصف فنجان گردو در روز به مدت دو سال، سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) یا "کلسترول بد" و تعداد کل ذراتLDL  و ذرات کوچک LDL را در افراد سالم مسن کاهش داد.

پرفسور Emilio Ros، یکی از نویسندگان این مطالعه و مدیر کلینیک لیپیدها در خدمات غدد و تغذیه در بیمارستان بارسلونا در اسپانیا، گفت: گردو منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 (آلفا لینولنیک اسید) است و اثبات شده است تأثیر مفیدی بر سلامت قلب و عروق دارد.مطالعات قبلی نشان داده بود که مصرف انواع آجیل به طور کلی، و گردو به طور خاص، با نرخ کمتر بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط هستند. یکی از دلایل آن این است که آجیل می تواند سطح کلسترول LDL را کاهش دهد، و اکنون ما دلیل دیگری را کشف کردیم: آجیل ها بخصوص گردو، کیفیت ذرات LDL را بهبود می بخشند. ذراتLDL ، در اندازه های مختلفی وجود دارند. تحقیقات نشان داده است که ذرات کوچک و متراکمLDL بیشتر با آترواسکلروز، پلاک یا رسوبات چربی که در عروق ایجاد می شود، مرتبط هستند. مطالعه ما فراتر از بررسی سطح کلسترول LDL بود ما قصد داشتیم تصویری کامل از همه لیپوپروتئین ها و تأثیر خوردن روزانه ی گردو را بر پتانسیل آنها در ایجاد خطرات قلبی عروقی ارائه دهیم.

در یک مطالعه فرعی بر روی "گردو و سالمندی سالم"، که یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده ی دو ساله بود، تاثیر مصرف روزانه ی گردو در کمک به پیری سالم بررسی شد، محققان تاثیر مصرف منظم گردو، صرف نظر از رژیم غذایی افراد یا محل زندگی آنها، را بر لیپوپروتئین ها ارزیابی کردند.

این مطالعه از ماه مه 2012 تا مه 2016، با شرکت 708 بزرگسال سالم که بین 63 تا 79 سال (68 درصد زنان) سن داشته و بطور مستقل در بارسلون اسپانیا و لوما لیندا در کالیفرنیا زندگی می کردند، انجام شد.

شرکت کنندگان به طور تصادفی به دو گروه مداخله فعال و کنترل تقسیم شدند. افراد گروه مداخله، حدود نصف فنجان گردو به رژیم غذایی معمول روزانه خود اضافه کردند، در حالی که شرکت کنندگان در گروه کنترل از خوردن گردو خودداری کردند. پس از دو سال، سطح کلسترول شرکت کنندگان مورد آزمایش قرار گرفت و غلظت و اندازه ی لیپوپروتئین ها با طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با این آزمایش پیشرفته، پزشکان توانستند ویژگی هایی از لیپوپروتئین­ها را که با خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند، دقیق تر تعیین کنند.

این مطالعه ی دو ساله دارای نرخ 90 درصدی ادامه ی حضور شرکت کنندگان بود (632 شرکت کننده مطالعه را تکمیل کردند). تجزیه و تحلیل کامل لیپوپروتئین ها در 628 نفر در دسترس بود.

از جمله یافته های کلیدی حاصل از بررسی همه شرکت کنندگان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        در طی 2 سال، شرکت کنندگان در گروه گردو، سطح کلسترولLDL پایین تری داشتند - به طور متوسط ​​4.3 میلی گرم در دسی لیتر و کلسترول تام به طور متوسط ​​8.5 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت.

·        مصرف روزانه گردو تعداد کل ذراتLDL را 4.3 درصد و ذرات کوچکLDL را 6.1 درصد کاهش داد. این تغییرات در غلظت و ترکیب ذراتLDL ، با خطر کمتر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه است.

·        کلسترول لیپوپروتئین با تراکم متوسط​​(IDL[1]) نیز کاهش یافت. مشخص است که کلسترولIDL پیش ساز کلسترولLDL است. چگالی کلسترول IDL، چیزی بین چگالی لیپوپروتئین های با چگالی کم و با چگالی بسیار کم است. در دهه ی گذشته ، کلسترولIDL به عنوان یک عامل خطر چربی مرتبط با قلب و عروق، مستقل از کلسترولLDL ، تعریف شده بود.

·        تغییرات کلسترولLDL در گروه گردو، برحسب جنسیت متفاوت است. کلسترولLDL در مردان، 7.9درصد و در زنان 2.6 درصد کاهش یافت.

پرفسور Ros، گفت: در حالی که این میزان کاهش در کلسترولLDL ، فوق العاده نیست، اما مهم است که توجه داشته باشیم که در شروع مطالعه همه شرکت کنندگان ما کاملاً سالم و عاری از بیماریهای مهم غیرواگیر بودند. با این حال، همانطور که در افراد مسن انتظار می رفت، نزدیک به 50 درصد از شرکت کنندگان هم از نظر فشار خون و هم از نظر کلسترول بالا تحت درمان بودند. به لطف درمان استاتین در 32٪ ، سطح کلسترول متوسط ​​همه افراد در مطالعه ما طبیعی بود. برای افرادی که سطح کلسترول خون بالایی دارند، کاهش کلسترولLDL پس از رژیم غنی از آجیل ممکن است بسیار بیشتر باشد.

پرفسور Ros، گفت: خوردن روزانه یک مشت گردو یک راه ساده برای ارتقاء سلامت قلب و عروق است. بسیاری از مردم وقتی از آجیل در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، نگران افزایش وزن ناخواسته هستند. مطالعه ی ما نشان داد که چربی های سالم موجود در گردو، باعث افزایش وزن شرکت کنندگان نمی شود.

محدودیت اصلی تحقیق اخیر این بود که هم شرکت کنندگان و هم محققان می دانستند چه کسی گردو می خورد و چه کسی نمی خورد. با این حال، این مطالعه شامل دو جمعیت بسیار متفاوت با رژیم های غذایی متمایز بود. پرفسور Ros، گفت: نتایج در هر دو گروه مصرف کننده ی گردو در دو مکان مختلف یکسان بود، بنابراین می توانیم نتایج این مطالعه را با خیال راحت برای سایر جمعیت ها اعمال کنیم. تحقیقات بیشتری برای روشن شدن نتایج مختلفLDL ، در مردان و زنان مورد نیاز است.

به گفته ی انجمن قلب آمریکا، گردو به ویژه دارای مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 است که همان اسیدهای چرب موجوددر ماهی های روغنی هستند که به سلامت قلب کمک می کنند. یک وعده ی سروینگ گردو، برابر با یک مشت کوچک یا 1.5 اونس گردو(42.5 گرم)  یا 2 قاشق غذاخوری کره ی گردو است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210830/Daily-walnut-consumption-lowers-LDL-cholesterol-levels-and-may-promote-cardiovascular-health.aspx

 



[1]Intermediate Density Lipoprotein (IDL) cholesterol