12 فوریه 2023- محققان در یک مطالعه جدید دریافتند که مصرف توت فرنگی با سلامت قلب و فواید متابولیکی قلبی همراه است. نتایج این تحقیق به شواهد علمی رو به رشدی افزوده شد که از نقش مصرف توت فرنگی در ارتقای سلامت قلب، حمایت می کنند.

آخرین تحقیقات در مورد توت فرنگی، از جمله مزایای بالقوه آن برای سلامت قلب، در نهمین سمپوزیوم دوسالانه مزایای سلامتی توت ها (BHBS) در تامپا در فلوریدا ارائه شد.

دکتر بریت برتون فریمن، استاد مؤسسه فناوری ایلینویز و رئیس جلسه قلب و پیری سالم BHBS، گفت: مطالعه بار جهانی بیماری (GBD) نشان داد که رژیم غذایی کم میوه یکی از سه عامل برتر خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت است. برای رفع این معضل باید میزان کل میوه‌های مصرف ‌شده و همچنین تنوع میوه‌ها را در رژیم غذایی افزایش دهیم. انباشته شدن شواهد در مورد فواید میوه ها برای سلامت قلب و عروق نشان می دهد که یک فنجان توت فرنگی در روز ممکن است اثرات مفیدی را ارائه دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که فواید متابولیکی قلبی مصرف توت‌ فرنگی چند وجهی است و ممکن است شامل کاهش کلسترول کل و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، افزایش ریلکسیشن و تون عروق[1]، کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو، کاهش مقاومت به انسولین و کاهش قند خون باشد. آزمایشات بالینی، توت فرنگی را با بهبود نشانگرهای مختلف بیماری قلبی عروقی، از جمله سطوح لیپید، مرتبط دانسته اند.

در یک کارآزمایی متقاطع تصادفی کنترل شده بر روی 33 بزرگسال چاق، مصرف روزانه توت فرنگی به میزان دو و نیم فنجان در روز به طور قابل توجهی مقاومت به انسولین را بهبود بخشید و اندازه ذرات لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را نسبت به گروه شاهد، نسبتاً بهبود بخشید.

محقق ارشد این مطالعه، دکتر آرپیتا باسو، گفت: علاوه بر این، ما معتقدیم که این شواهد از نقش توت فرنگی در رویکرد "غذا به عنوان دارو" برای پیشگیری از دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی در بزرگسالان حمایت می کند.

مطالعه دیگری در مؤسسه فناوری ایلینویز با 34 مرد و زن بالغ که دچار هایپرکلسترولمی متوسطی بودند، نشان داد که عملکرد عروق، با اتساع ناشی از جریان، یک ساعت پس از مصرف توت فرنگی بهبود می‌ یابد.

توت فرنگی به عنوان یکی از محبوب ترین میوه ها، دارای طعم مورد علاقه ی مصرف کنندگان است. یک وعده ی سروینگ توت فرنگی (یک فنجان یا 8 عدد متوسط) میزان توصیه شده ی روزانه ی دریافت ویتامین C را برآورده می کند و مجموعه ای از مواد مغذی دیگر و ترکیبات زیست فعال مفید را ارائه می دهد. توت فرنگی که اکنون در تمام طول سال در دسترس است، میوه ای مملو از فواید است که مورد علاقه کودکان و بزرگسالان است.

منبع خبر:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/strawberry-consumption-linked-with-potential-heart-health-and-cardiometabolic-benefits-106990

 



[1]تون عروق به معنای درجه انقباض یک رگ، نسبت به حالت حداکثر میزان گشاد شدگی خودش می­باشد. تون عروق (درجه انقباض)، قطر رگ و میزان خون به اندامها را تعیین می­کند و ماهیچه صاف عروق، مسئول کنترل تون عروق و فشار خون و توزیع جریان خون در سراسر بدن می­باشد.