فشار خون بالا در زنان میانسال باید تشخیص و درمان شود

19 فوریه 2021 - محققان از متخصصان مراقبت های بهداشتی خواستند که بیشتر به فشار خون بالا در زنان میانسال توجه کنند.این بدان دلیل است که تحقیقات جدید نشان داده است که فشار خون بالا در زنان در یک سن خاص اغلب کم اهمیت قلمداد می شود و به عنوان استرس یا علائم یائسگی در نظر گرفته می شود.چنانچه  بالا  بودن فشار خون جدی گرفته نشده و درمان نگردد می تواند منجر به نارسایی قلبی و سکته شود.

دکترAngela Maas ، محقق ارشد این پژوهش گفت: فشار خون بالا معمولاً در مردان جدی گرفته می شود اما در مورد زنان اغلب چنین نیست.این موضوع نه تنها تا حدی به دلیل بایاس پزشکان است، بلکه توسط خود زنان نیز رخ می دهد. زنان اغلب فشار خون بالا را مربوط به استرس می دانند و در مورد آن کمتر به پزشک خود گزارش می دهند تا تشخیص و درمان شود. زمان شروع فشار خون بالا اغلب در آغاز یائسگی است و این منجر به همپوشانی علائم می شود که همیشه به درستی قضاوت نمی گردند.

اکنون شواهد بیشتری وجود دارد که نشان می دهد زنان به اندازه ی مردان در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند.

گزارش اخیراً منتشر شده توسط the Global Burden of Disease، آمده است که فشار خون بالا، عامل خطر شماره یک برای زنان در سراسر جهان است.

دکتر Maas، گفت: این بیماری اغلب در دوران یائسگی شروع می شود، اما كمتر تحت درمان قرار می گیرد زیرا اغلب به یائسگی نسبت داده می شود و سپس پس از 70 سالگی منجر به نارسایی قلبی، سفت شدن قلب، فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری دریچه قلب و سكته می شود.

او افزود: اگر عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی را در مردان و زنان بالای 70 سال با هم مقایسه کنیم، فشار خون بالا در زنان بیشتر اتفاق می افتد.

بیماری قلبی یا تجربه یک حادثه ی قلبی عروقی در زنان زیر 50 سال در مقایسه با مردان کمتر است، اما این خطر با افزایش سن در زنان افزایش می یابد.

دکتر Maas، گفت: این نشان می دهد كه بازه زمانی 50 تا70 سالگی یا حتی بهتر از آن بین40 تا 70 سالگی، برای شروع اقدامات پیشگیرانه ی زودهنگام بسیار مهم است.

این مطالعه درژورنال قلب اروپا[1] منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/feb/high-blood-pressure-is-being-overlooked-in-women-for-menopause-and-stress.html

 

 



[1]the European Heart Journal