غذاهای خوب برای مدیریت دیابت

5نوامبر 2020- در مجموعه مقالاتی که در یکی از مجلات استرالیایی در مورد الفبای غذاهای خوب، ​​منتشر شده بود از حروف اول غذاهایی که به مدیریت دیابت کمک می کنند از جمله P برای نخود فرنگی(peas) و Q برای كینوا([1]quinoa)، استفاده گردید تا افراد دیابتی آنها را بهتر بخاطر بسپارند و از این مواد غذایی بیشتر در رژیم غذایی متعادل خود استفاده کنند. ستون اخیر این مجله به حرف R پرداخته است که به پنیر ریکوتا اشاره دارد.

ویکی پدیا می گوید ریکوتا، یک پنیر ایتالیایی خامه ای است که از شیر گوسفند، گاو، بز یا گاومیش آبی ایتالیایی تهیه شده است. در حالی که پنیرهای دیگر از شیر لخته شده(solid curds) در فرآیند تولید پنیر ساخته می شوند، ریکوتا محصولی است که از مایع آب پنیر باقی مانده از فرآیند پنیر سازی تولید می شود. در واقع، ریکوتا از نظر لغوی به معنای "دوباره پخته شده یا recooked" است.

ریکوتا سرشار از پروتئین آب پنیر یا whey protein است، که مطالعات نشان داده اند یک نوع پروتئین موثر برای تقویت و حفظ عضلات است. این پنیر همچنین منبع خوبی از کلسیم، ویتامین B12 و تعداد زیادی ویتامین و مواد معدنی دیگر است که واقعاً قابل توجه می باشد.

صحبت از ABC است، اگر مبتلا به دیابت هستید، 3 حرف ابتدایی الفبای انگلیسی می توانند به شما کمک کنند تا از طریق سه روش موثر از یک عارضه ترسناک این بیماری یعنی "حمله قلبی و سکته مغزی" جلوگیری کنید. حمله قلبی و سکته مغزی می تواند ناشی از دیابت کنترل نشده باشد زیرا قند خون بالا برای شریانها و عروق سمی است. کارشناسان می گویند: توجه به ABC می تواند از بسیاری از دردهای قلبی جلوگیری کند.

حرفA  ، به هموگلوبین A1C اشاره دارد، یک آزمایش خون ساده که تخمین می زند مقدار قند موجود در خون شما در طی 3 ماه گذشته به خوبی تنظیم شده است یا خیر. صدمه به اعصاب، رگ های خونی، چشم ها و کلیه ها می تواند زمانی رخ دهد کهA1C بیش از حد بالا باشد. یک هدف کلی برای اکثر افراد حفظ مقدار A1C کمتر از 7 درصد است.

حرف B، به فشار خون اشاره دارد، نیرویی که هنگام پمپاژ خون به رگهای خونی شما فشار می آورد. فشار خون بالاتر از 90/ 140 به این معناست که قلب شما باید بیشتر تلاش کند تا خون حیاتی را از بدن عبور دهد.

حرف C، به کلسترول خوب و بد اشاره دارد. کلسترول خوب یاHDL ، کمک می کند تا عروقی که به قلب می روند و یا از قلب بیرون می آیند از کلسترول بد یا LDL پاک شوند. سطح HDL سالم برای مردان باید 40 یا بالاتر و برای زنان 50 یا بالاتر باشد. ورزش روزانه و رژیم کم قند، یک روش هوشمند برای افزایش سطح HDL خوب است. برعکس، می توان مقادیر بد LDL را با رژیم غذایی مملو از مواد گیاهی و محدود نمودن مصرف چربی های اشباع ، در سطح پایینی حفظ کرد.

بنابراین قند خون خود را بطور مرتب اندازه گیری و تنظیم کنید، بر فشار خون خود نظارت نمایید و کلسترول خون، خود را حداقل سالی یک بار بررسی کنید، و اهدافABC خود را بخاطر بسپارید یکی از راه های رسیدن به اهداف ABCدیابت، استفاده از غذاهایی است که در این مقاله بر آنها تاکید شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-11-quinn-nutrition-abc-diabetes.html

 



[1]کینوا یک گیاه بومی از کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو است، که بسیار خوش هضم و منبع غنی از پروتئین، آهن، فسفر، انواع ویتامین‌ها و امگا۳است