رژیم کم کربوهیدرات 12 هفته ای دیابت نوع 2 را بهبود می بخشد

21 ژانویه 2021- مطالعه ی محققان دانشگاه A&M تگزاس، نشان داد افرادی که فقط به مدت 12 هفته رژیم کم کربوهیدرات را دنبال می کنند، شانس بهبودی[1] دیابت نوع 2 در آنها به 32 درصد می رسد.

محققان می گویند کسانی که کربوهیدرات نشاسته ای مانند ماکارونی و سیب زمینی را به مدت سه ماه از رژیم غذایی خود حذف می کنند، بعد از 6 ماه نسبت به سایر انواع رژیم های غذایی، به احتمال بالاتری دیابت نوع 2 در آنها بهبود می یابد.

این مطالعه با حضور 1357 نفر انجام شد. بیشتر افراد شرکت کننده در این تحقیق چاق یا دارای اضافه وزن بودند و بین 47 تا 67 سال سن داشتند.

محققان گفتند: دیابت نوع 2 با وجود بسیاری از پیشرفت های دارویی، همچنان یک مشکل قابل توجه و رو به وخامت در سراسر جهان است. رژیم های غذایی ساختارمند به عنوان یکی از مولفه های اساسی در درمان دیابت شناخته شده اند، اما هنوز در مورد انتخاب آنها سردرگمی هایی وجود دارد.

شرکت کنندگان رژیم کم کربوهیدرات را به مدت 12 هفته دنبال کردند و شش و 12 ماه بعد تحت بررسی قرار گرفتند.

با پیروی از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات که چنین نتایج مثبتی را ارائه می دهد، محققان فکر می کنند متخصصان مراقبت های بهداشتی باید این روش را به افرادی که مایل به کنترل بهتر دیابت نوع 2 خود هستند، توصیه کنند.

آنها نوشتند: برای تعیین تأثیر رژیم های غذایی کم کربوهیدرات بر کاهش وزن پایدار و بهبود دیابت، به آزمایشات تصادفی طولانی مدت با کالری کنترل شده و طراحی خوب، در آینده نیاز است.

این مقاله ی تحقیقاتی، که در BMJ منتشر شده است، از برنامه ی کم کربوهیدرات که ثابت شده است برای حمایت از کاهش وزن، بهبود کنترل قند خون و کاهش داروهای کاهنده ی قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 موثر است، پشتیبانی می کند.

برنامه کم کربوهیدرات که توسط رسانه دیجیتال دیابت (DDM) توسعه یافته است، به افرادی که می خواهند سلامتی خود را بهبود ببخشند، آموزش ساختارمند و پشتیبانی کننده از تغییر رفتار طولانی مدت را ارائه می دهد.

این برنامه با استفاده از مربیگری سلامت و تجربه ی شخصی کاربر، به کاربر امکان می دهد تا با کاهش میزان کربوهیدرات مصرفی خود به 130 گرم در روز، برای دستیابی به اهداف بهداشتی خود تلاش کند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jan/low-carb-diet-for-12-weeks-put-type-2-diabetes-into-remission.html

 



[1]Remission: به معنای تخفیف علایم به حدی که بیمار نیاز به مصرف دارو ندارد.