رژیم مدیترانه ای ممکن است اختلال نعوظ را در مردان میانسال بهبود بخشد

10سپتامبر 2021- طبق یک مطالعه جدید ارائه شده در کنگره انجمن قلب اروپا، پیروی از رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای ممکن است به تسکین علائم اختلال نعوظ[1](ED) در مردان میانسال مبتلا به این بیماری کمک کند.

اختلال نعوظ یک مشکل رایج در مردان مبتلا به دیابت است که بر اساس یک تخمین 37.5 درصد از مبتلایان به دیابت نوع 1 ، و 66.3 درصد از مبتلایان به دیابت نوع 2 از آن رنج می برند. شیوع بالای این اختلال نشان می دهد که پزشکان باید مردان مبتلا به دیابت را برایED ، غربالگری کنند، زیرا این اختلال اغلب تشخیص داده نمی شود و درمان نمی شود، که احتمالاً به دلیل تردید بسیاری از مردان در مطرح کردن این موضوع در ملاقات با پزشک است. هم اکنون درمان های موثری برایED در دسترس است، از جمله داروهای مورد تایید برای این بیماری مانند ویاگرا(نام ژنریک sildenafilCialis (tadalafil) ، Stendra (avanafil)  وLevitra (vardenafil). مطالعه ای که در اوایل سال جاری منتشر شد همچنین نشان داد که برای مردان مبتلا به نوع 2 ، مصرف داروی دیابتTrulicity (دولاگلوتید) ممکن است خطر ابتلا به ED را کاهش دهد یا شدت ED را در مردانی که هم اکنون از این اختلال رنج می برند، کاهش دهد.

رژیم مدیترانه ای با بهبود عملکرد نعوظ مرتبط است

در مطالعه ی اخیر، محققان میزان پایبندی 250 مرد میانسال مبتلا به فشار خون بالا وED ، را به رژیم مدیترانه ای ارزیابی کردند. این ارزیابی، بر اساس نمره رژیم غذایی مدیترانه ای که بر مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و روغن زیتون و همچنین مصرف مقادیر متوسط از محصولات لبنی و مصرف مقادیر کم گوشت قرمز تأکید دارد، انجام شد. هر یک از شرکت کنندگان نمره رژیم غذایی بین 0 تا 55 دریافت کردند، که مقادیر بالاتر نشان دهنده پایبندی بیشتر به رژیم مدیترانه ای است. آنها سپس نحوه ارتباط این نمره با اندازه گیری آمادگی هوازی، جریان خون، سفتی شریان ها و عملکرد نعوظ و همچنین سطح تستوسترون مورد بررسی قرار دادند. برای اندازه گیری ظرفیت ورزشی از یک تردمیل استفاده شد و شدت ED از طریق یک نظرسنجی پنج سوالی با نمره ی 0 تا 25، اندازه گیری گردید. نمرات بالاتر نشان دهنده عملکرد بهتر نعوظ بود.

محققان دریافتند که شرکت کنندگان با نمره ی رژیم غذایی مدیترانه ای بالای 29 ، دارای جریان خون بهتر، سطح تستوسترون بالاتر و عملکرد نعوظ بهتر بودند (نمره عملکرد نعوظ 14 یا بالاتر). آنها همچنین ارتباطی را در جهت دیگر یافتند - شرکت کنندگان با ظرفیت ورزش بیشتر، احتمالاً نمره رژیم مدیترانه ای بالای 25 داشتند و همچنین جریان خون بهتر، تستوسترون بالاتر و عملکرد نعوظ بهتری داشتند.

دکتر آتاناسیوس آنجلیس، نویسنده ی این مطالعه از دانشگاه آتن در یونان، گفت: در مطالعه ما، پیروی از یک رژیم مدیترانه ای با ظرفیت ورزشی بهتر، شریان ها و جریان خون سالمتر، سطح تستوسترون بالاتر و عملکرد نعوظ بهتر ارتباط داشت. در حالی که ما در این تحقیق بر کشف مکانیسم این ارتباطات کار نکرده ایم، اما به نظر می رسد که این الگوی غذایی ممکن است با افزایش عملکرد عروق خونی و محدود کردن کاهش تستوسترون که در میانسالی رخ می دهد، "فیتنس و عملکرد نعوظ" را بهبود بخشد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/09/10/mediterranean-diet-may-improve-erectile-dysfunction-in-middle-aged-men/

 



[1]erectile dysfunction (ED)