خواب کوتاه در طول روز می تواند سلامت شناختی افراد مسن را بهبود بخشد

12فوریه 2021 - متخصصان در بررسی تأثیر خواب کوتاه مدت در طول روز، دریافتند که مدت کوتاهی چرت زدن در طول روز برای افراد بالای 60 سال مفید است و می تواند سلامت شناختی آنها را بهبود بخشد و آنها را از نظر ذهنی تیزتر کند.

محققان به سرپرستی دکترLin Sun ، از مرکز بیماری های آلزایمر و اختلالات مرتبط، در مرکز بهداشت روان شانگهای و دانشگاه جیائو تانگ شانگهای اعلام کردند: کسانی که بین 10 تا 30 دقیقه به چشمان خود استراحت می دهند، در مقایسه با افرادی که در طول روز بیدار می مانند، در آزمایش های شناختی عملکرد بهتری دارند.

این مطالعه شامل بررسی سلامت جسمی و روانی بیش از 2000 فرد بالای 60 سال بود که در چین زندگی می کردند. در میان این داوطلبان، 1534 نفر بطور منظم بعد از ظهرها چرت می زدند در حالی که 680 نفر این کار را نمی کردند.

در غربالگری زوال عقل که روی همه شرکت کنندگان انجام شد، مشخص گردید که نمرات افرادی که بعد از ظهرها چرت می زدند، در همه آزمایشات شناختی از جمله " بازه ی زمانی توجه[1] و توانایی حل مسئله" در مقایسه با افرادی که در طول روز نمی خوابیدند، به طور قابل توجهی بالاتر است.

دکتر Davina Ramkissoon، مدیر بهزیستی Zevo Healthand که در این مطالعه مشارکت نداشت، گفت: چرت زدن به مغز شما کمک می کند تا از فرسودگی یا انباشتگی بیش از حد اطلاعات جلوگیری کرده و خود را بازیابی کند.هنگام چرت زدن، مغز شما اطلاعات غیرضروری را از مناطق ذخیره ی موقت مغز پاک می کند تا آنها را برای جذب اطلاعات جدید آماده کند.

دکتر کاترین هال، متخصص طب خواب، گفت: اگر بعد از ظهر قادر به چرت زدن کوتاهی باشید، مزایای بسیار خوبی برای شما بهمراه خواهد داشت. شواهد نشان می دهد که چرت زدن برای بهبود خلق و خو، انرژی و بهره وری و در عین حال کاهش اضطراب و تنش جسمی و روحی عالی است.

او افزود: شواهد نشان می دهد که چرت زدن برای مدت زمان کمی طولانی تر، مثلا 60 دقیقه، می تواند در واقع به یادگیری شما کمک کند. زیرا در طول این چرت طولانی تر، مغز شما شروع به انتقال خاطرات از محل نگهداری موقت شما یعنی هیپوکامپ، به خانه دائمی آنها یعنی قشر مخ می کند.

وی توصیه کرد که بهترین زمان برای چرت زدن بین ساعت 1 تا 3 بعد از ظهر است.

این مطالعه در مجله General Psychiatry منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/feb/older-adults-who-nap-could-be-improving-their-cognitive-health.html

 



 [1]بازه زمانی تمرکز یا attention span  منظور مدت زمانی است که بر روی یک موضوع می توانیم تمرکزمان را حفظ کنیم