21 آوریل 2023- محققان کالج کینگ لندن و موسسه کوادرام در یک مطالعه اخیر گزارش دادند که استفاده از آرد سلولی کامل نخود[1] به جای آردهای تصفیه شده در نان سفید می تواند سطح قند خون را کاهش دهد و شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه دارد.

محققان در مطالعه خود که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، نوشتند: جایگزینی آردهای تصفیه شده با آرد نخود سلولی کامل در نان سفید، واکنش هورمونی روده را تحریک می کند و به طور بالقوه استراتژی های غذایی را برای درمان و پیشگیری از بیماری های متابولیکی قلبی بهبود می بخشد.

نانی که 30 درصد آن از آرد نخود سلولی کامل تشکیل شده بود، به دلیل تجزیه کندتر نشاسته ی آرد نخود سلولی در طول هضم، سطوح قند خون را در مقایسه با نان معمولی تهیه شده از آرد گندم سفید تا 40 درصد کاهش داد.

مصرف آردهای سالم تهیه شده از آسیاب کردن غلات کامل یا حبوبات، از جمله عدس، لوبیا و نخود، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد و از حفظ وزن سالم حمایت می کند. غذاهای فرآوری شده متشکل از مواد بسیار تصفیه شده، ریزساختار غذا را خرد کرده و سرعت جذب کربوهیدرات ها را افزایش می دهند. بنابراین، معرفی روش‌های جدید در فناوری مواد غذایی برای کمک به ایجاد آردهای کامل سلولی که فیبر غذایی آنها حفظ می شود و دارای ویژگی‌های تغذیه‌ای مفید برای بهبود سلامت هستند، ضروری است.

با توجه به پیشینه ی فوق، دکتر Balazs H. Bajka، و همکارانش از کالج کینگ لندن در بریتانیا، به تعیین اثرات جایگزینی آرد گندم با آرد نخود سلولی بر هورمون‌های روده، انسولین، گلوکز و پاسخ‌های سیری پس از صرف نان، پرداختند.

برای این منظور، محققان یک مطالعه متقاطع تصادفی دوسوکور انجام دادند که در آن نمونه‌های خون پس از صرف غذا و نمرات 20 شرکت‌ کننده های سالم پس از مصرف نان غنی ‌شده با صفر درصد، 30 درصد و 60 درصد (وزنی/وزنی) آرد نخودسلولی(CCP، در مجموع 50گرم نشاسته در هر وعده) جمع‌آوری شد.

نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

·        نوع نان به طور قابل توجهی بر پاسخ های پپتید-1 شبه گلوکاگون(GLP-1) و پپتید YYپس از غذا تأثیر گذاشت.

·        نان حاوی 60درصدآرد نخود سلولی کامل، باعث افزایش قابل توجه و پایدار ترشح این هورمون های بی اشتها شد(GLP-1وPYY) و افراد پس از صرف آن تمایل بیشتری به سیری داشتند.

·        نوع نان به طور قابل توجهی بر قند خون و انسولینمی تأثیر گذاشت، نان حاوی 30 درصد  CCPسطح زیر منحنی قند خون(glucose iAUC) را بیش از  40 درصد نسبت به نان بدون آرد نخود سلولیکاهش داد.

·        مطالعه در شرایط آزمایشگاهی، هضم آهسته ی سلول‌های دست نخورده ی نخود را نشان داد و اثرات فیزیولوژیکی آن را به صورت مکانیکی توضیح داد.

محققان نتیجه گیری نمودند که یک تغییر ساده در دستور العمل‌های یک غذای اصلی (نان) به آرد نخود سلولی می‌تواند احساس سیری را تقویت کند، که به نوبه خود می‌تواند این اثرات مفید را برای محصولات مختلفی که برای کمک به جلوگیری از پرخوری و کمک به پیشگیری یا درمان شرایط مرتبط با رژیم غذایی، مانند بیماری قلبی و دیابت نوع 2 طراحی شده‌اند، داشته باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/replacing-regular-flour-in-white-bread-with-new-chickpea-flour-can-lower-blood-sugar-increase-longevity-110156

 



[1]whole cell pulse flour created from chickpeas