تنوع باکتری های روده ممکن است به جلوگیری از ابتلا به دیابت کمک کند

10سپتامبر 2021- اگر هنوز اصطلاح "میکروبیوم" را در خبرها نشنیده اید، احتمالاً دیری نمی گذرد که خواهید شنید. اگرچه محققان هنوز بر روی یک تعریف واحد توافق نکرده اند، اما این واژه به تریلیون ها میکروارگانیسم مانند باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها (و ژن های آنها) اشاره می کند که در دستگاه گوارش انسان یا روده زندگی می کنند. برخی از این میکروارگانیسم ها می توانند مضر باشند و بسیاری از کارشناسان معتقدند که بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع 1 با اختلال در عملکرد میکروبیوم مرتبط هستند. اما دانشمندان به ویژه به باکتری های مفید روده که به ما در مبارزه با بیماری ها و هضم غذا کمک می کنند، علاقه مند هستند. محققان می گویند این باکتری ها حتی می توانند بر روحیه ما نیز تأثیر بگذارند. در حال حاضر یک مطالعه جدید درJAMA Network Open ، از محققان در روتردام هلند نشان می دهد که تنوع میکروبیوم در روده ممکن است به جلوگیری از دیابت نوع 2 کمک کند.

محققان داده های مربوط به 2،166 فرد از دو مطالعه هلندی- مطالعه روتردام و مطالعه DEEP LifeLines- را بازیابی کردند. 58 درصد شرکت کنندگان مرد بودند. میانگین سنی آنها 62 سال (مطالعه روتردام) و 45 سال(مطالعه LifeLines-DEEP) بود. اطلاعات میکروبیوم روده ی این افراد از طریق نمونه های مدفوع بدست آمده و با روش 16S rRNA  تعیین شد، روشی استاندارد برای شناسایی، شمارش و طبقه بندی میکروب ها در موجودات بیولوژیکی مانند آب دریا و میکروبیوم انسان.

برخی از باکتری ها در دیابت نوع 2 نقش دارند

محققان 12 نوع خاص از باکتری های روده را مشخص کردند که ظاهراً در دیابت نوع 2 نقش دارند. فراوانی بالای پنج نوع(Clostridiaceae ، Peptostreptococcaceae ، C sensu stricto 1، Intestinibacter  و  Romboutsia) با شیوع کمتر دیابت نوع 2 مرتبط بودند، در حالی که هفت نوع با مقاومت پایین تر به انسولین[1]، مرتبط بودند. این هفت باکتری شاملChristensenellaceae ، گروهChristensenellaceae R7، Marvinbryantia ، Ruminococcaceae UCG005، Ruminococcaceae UCG008، Ruminococcaceae UCG010  و گروه Ruminococcaceae NK4A214  بودند.

به گفته ی محققان، دلیل اینکه این باکتری ها در کاهش خطر ابتلا به دیابت نقش دارند، این است که همه آنها بوتیرات تولید می کنند. بوتیرات اسید چربی با زنجیره کوتاه چهار کربنی است که بر اثر تخمیر میکروبی فیبر غذایی در دستگاه گوارش تحتانی تولید می شود. مطالعات قبلی باکتری های تولید کننده بوتیرات را با کاهش مقاومت به انسولین مرتبط دانسته اند، اما محققان در این مطالعه اطلاعات جدیدی بدست آورده اند که بیشتر نقش این باکتری ها را در کاهش خطر دیابت اثبات کرد. آنها گفتند: جالب توجه است که در مطالعات پیشین، به ارتباط برخی از این باکتری ها با چاقی اشاره شده بود، که با مقاومت به انسولین و ایجاد دیابت نوع 2 ارتباط تنگاتنگی دارد و تحقیق اخیر ارتباط آنها را با دیابت نوع 2 نشان داده است. آنها همچنین اظهار کردند: چندین مطالعه نشان داده است که در مقایسه با شرکت کنندگان سالم، بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تنوع کلی کمتری در ترکیب میکروبیوم روده ی خود دارند. به طور خاص، مقدار کمتری از باکتری های تولید کننده بوتیرات، مانند کلاس Clostridia و جنسFaecalibacterium ، در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مشاهده شده است.

دانشمندان تا معرفی باکتری های خاص تولید کننده بوتیرات در روده انسان فاصله زیادی دارند، اما نویسندگان توضیح دادند: این تحقیقات دلگرم کننده است و این یافته ها نشان می دهد که ترکیب میکروبیوم روده ممکن است بر توسعه دیابت نوع 2 تأثیر بگذارد. افزایش تنوع میکروبی روده، همراه با باکتری های تولید کننده بوتیرات بیشتر، ممکن است برای کاهش مقاومت به انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد. این یافته ها ممکن است به ارائه بینش جدیدی درباره علل، مکانیسم ها و پیشگیری و همچنین درمان دیابت نوع 2 کمک کند.

یک مطالعه ایتالیایی در ژانویه سال جاری استفاده احتمالی از بوتیرات را در مبارزه با چاقی و شرایط مرتبط با چاقی مانند دیابت مورد بررسی قرار داد. به گفته ی محققان، این تحقیق امیدوار کننده است، اما فاصله زیادی با توصیه ی یک اسید چرب خاص به عنوان یک درمان داریم. آنها اشاره کردند که یکی از اشکالات این است که مکمل های بوتیرات طعم وحشتناکی دارند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/09/10/diverse-gut-bacteria-might-stop-diabetes/

 



[1]مقاومت به انسولین بالا باعث می شود انسولین کمتر تاثير گذار باشد