تحقیقات نشان می دهد که نوعی از اسیدهای صفراوی، عوامل امیدوار کننده ای برای پیش بینی و درمان دیابت هستند

اول آوریل 2021- یک سری مطالعات به رهبری محققان دانشگاه باپتیست هنگ کنگ(HKBU) نشان داد که اسید هیوکولیک و مشتقات آن -که به طور کلی به عنوان HCA شناخته می شوند، و یک جزء از اسیدهای صفراوی هستند که هضم چربیها را تسهیل می کنند-، یک شاخص امیدوار کننده برای پیش بینی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. همچنین محققان اثر قویHCA ها را در تنظیم سطح قندخون و محافظت در برابر دیابت، در سطح سلولی کشف کردند. این یافته ها دریچه ای برای تولید نشانگرهای مبتنی بر HCA، برای  پیش بینی دیابت و همچنین داروهای ضد دیابت گشوده است.

نتایج این تحقیق در مجلات علمی بین المللی Cell Metabolism و Nature Communications منتشر شده است.

غلظت بالای HCA از خوک ها در برابر دیابت محافظت می کند

پروفسور Jia Wei، استاد دانشکده پزشکی چینی درHKBU  و همکارانش، با الهام از کتاب طب سنتی چینی Compendium of Materia Medica[1] ، که استفاده از صفرای خوک را برای درمان تشنگی بیش از حد، که امروزه به عنوان دیابت شناخته می شود، گزارش کرده بود، مجموعه مطالعاتی را در مورد نقشHCA ها در هومئوستازی قند خون و پیشگیری از دیابت انجام دادند.

دیابت با سطح بالای قندخون مشخص می شود. تیم پرفسور Wei، با انجام یک سری آزمایشات بر روی 55 انسان ، 32 موش و 12 خوک، تایید کردند که سطح قند خون ناشتا در خوک ها به میزان قابل توجهی کمتر از انسان و موش است. آنها دریافتند کهHCA ها تقریباً 80٪ از اسیدهای صفراوی خوک ها را تشکیل می دهند، در حالی که این نسبت در انسان و موش به ترتیب فقط حدود 2٪ و 3٪ است. محققان بین غلظتHCA ها و سطح قند خون ارتباطی منفی مشاهده نمودند.

نتایج این تحقیقات، نشان دهنده ی نقش بالقوهHCA ها در حفظ سطح پایدار گلوکز است. این ممکن است توضیح دهد که چرا خوک ها، برخلاف انسان، به ندرت با وجود فعالیت بدنی کمتر و مصرف یک رژیم غذایی پر کالری، از دیابت رنج می برند.

اسید هیوکولیک با دیابت و سلامت متابولیکی ارتباط دارد

برای تجزیه و تحلیل ارتباط بین غلظت HCA ها و وقوع دیابت در انسان، محققان از داده های دو مطالعه کوهورت مقیاس بزرگ، یعنی مطالعه چاقی شانگهای و مطالعه دیابت شانگهای استفاده نمودند. محققان پروفایل اسیدهای صفراوی سرم 1107 شرکت کننده در مطالعه ی چاقی شانگهای را که در سال 2013 منتشر شده بود، بررسی کردند. آنها شرکت کنندگان را به سه گروه لاغر، چاق سالم و چاق مبتلا به دیابت نوع 2 تقسیم نموده و کشف کردند که غلظتHCA های سرمی در افراد چاق سالم و چاق مبتلا به دیابت نوع 2 ، به طور قابل توجهی پایین تر از افراد لاغر است.

در مطالعه دیگر، اسیدهای صفراوی سرمی 132 شرکت کننده در مطالعه ی دیابت شانگهای بررسی گردید. همه آنها هنگام ورود به مطالعه بین سالهای 1998 و 2001 سالم بودند (در طی ده سال اول). ده سال بعد، 86 نفر از آنها از نظر متابولیکی ناسالم شدند، در حالی که 46 نفر سالم مانده بودند. تجزیه و تحلیلها نشان داد که، غلظتHCA های سرمی کسانی که از نظر متابولیکی ناسالم شده اند در ابتدای تحقیق در مقایسه با کسانی که ده سال بعد سالم مانده بودند، به طور قابل توجهی پایین تر بوده است، این امر نشان می دهد که غلظتHCA ها می تواند به عنوان یک نشانگر پیش بینی کننده ی قوی برای سندرم های متابولیک، مانند دیابت بکار گرفته شود.

اسید هیوکولیکو مشتقات آن سطح گلوکز خون را در مدل های حیوانی تنظیم می کنند

از طریق یک سری تحقیقات آزمایشگاهی، محققان مکانیزم تاثیرHCA ها در تنظیم سطح گلوکز خون را به عنوان یک بازیگر اصلی بررسی نمودند. در یک آزمایش مدل حیوانی، محققان سنتزHCAs را در کبد گروهی از خوک ها، حدود 30٪ سرکوب کرده و متوجه شدند که در مقایسه با گروه کنترل، میزان قندخون آنها 30٪ افزایش می یابد. سپسHCA ها به این گروه از خوک ها داده شد که نتیجه ی آن کاهش سطح قند خون این حیوانات بود.

آزمایش دیگری که توسط محققان انجام شد، بر تأثیر HCAs بر  پپتید 1 شبه گلوکاگون(GLP-1) متمرکز بود. GLP-1، هورمونی است که توسط سلولهایL تولید می شود. سلولهای L، نوعی سلول انترواندوکرین هستند که باعث افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون می شوند. در یک محیط آزمایشگاهی، غلظت های مختلفی از انواع اسیدهای صفراوی، از جمله  HCAها، بر روی سلولهایL اعمال شدند. نتایج نشان داد که در غلظت بالای 50 میکرومولار، HCAs  در مقایسه با انواع دیگر اسیدهای صفراوی، در تحریک ترشح GLP-1 موثرترین هستند. همچنین یافته ها نشان داد کهHCA ها با تحریک ترشح GLP-1 و در نتیجه تولید انسولین، سطح قند خون را تنظیم می کنند.

پتانسیل پیش بینی و درمان دیابت

پرفسور Wei، گفت: نتایج مطالعات ما شواهدی از نحوه ی عملکردHCAs ، را در سطح سلولی در تنظیم قند خون نشان داد. HCAها، دارای پتانسیل امیدوار کننده ای هستند که می توانند به عنوان یک عامل پیش بینی کننده ی دیابت نوع 2 و درمان آن بکار گرفته شوند.

 او اضافه کرد: از آنجایی که میکروبیوتای روده می تواند متابولیسمHCA ها را تنظیم کند، هدف قرار دادن روده ها به جای لوزالمعده می تواند یک استراتژی جدید برای درمان دیابت باشد. ما همچنین در مورد چگونگی افزایش سطح ترشح HCA در بیماران دیابتی با تنظیم باکتری های روده، بیشتر تحقیق خواهیم کرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-04-reveals-hyocholic-acids-agents-diabetes.html

 



[1]پن تسائو کانگ مو(Pen Ts'ao Kang Mu)  نام یک رسالهٔ داروسازی چینیاست که در سال ۱۵۹۷تکمیل و منتشر شد. این رساله ۸۱۶۰نسخه دارد که بر ۱۸۷۱ماده که عموماً ریشهٔ گیاهی دارند، متکی است. این رساله محتوی تعداد بسیاری از گیاهان داروییو داروهایی با منشأ حیوانی است که نشان می دهد چینی‌ها این داروها را از قدیم برای درمان بیماریها به کار می‌برده‌اند