اولین گایدلاین جهانی برای کمک به ورزش ایمن افراد دیابتی

29اکتبر 2020- یک عضو آکادمیک دانشگاه Swansea به رسیدن به یک توافق مهم در میان متخصصان بین المللی کمک کرد تا اولین راهنمای استاندارد جهانی در مورد چگونگی استفاده از دستگاه های مانیتورینگ گلوکز برای کمک به ورزش ایمن افراد مبتلا به دیابت تنظیم گردد.

این گایدلاین منبع مهمی برای متخصصان مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان خواهد بود، بنابراین آنها می توانند به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کمک کنند تا بطور ایمن به ورزش بپردازند.

این راهنما که توسط تیمی به رهبری دکتر Richard Bracken، از دانشکده علوم ورزشی و اسپورت، دانشکده مهندسی و گروه تحقیقات دیابت، واقع در دانشکده پزشکی دانشگاه Swansea تهیه شده است، توسط گروهی از متخصصان و سازمان های دیابت تأیید شده است.

فعالیت بدنی قسمت مهمی از روش مدیریت دیابت نوع 1 برای افراد از هر گروه سنی است. با این حال، پیش بینی پاسخ قند خون به ورزش ممکن است دشوار باشد، زیرا ورزش گاهی خطر افت سطح قند خون(هایپوگلایسمی) را افزایش می دهد یا در موارد دیگر باعث افزایش قند خون(هایپرگلایسمی) می شود. بنابراین سطح قند خون باید به دقت کنترل شود.

ترس از وقوع هیپوگلایسمی، که می تواند منجر به سرگیجه، سردرگمی[1]، اضطراب و بسیاری از علائم دیگر شود، یکی از اصلی ترین موانع وارد کردن برنامه های ورزشی در زندگی روزمره ی افراد دیابتی است.

خوشبختانه امروزه سیستم های جدید نظارت بر قند خون در زمان واقعی در دسترس هستند، بنابراین افراد می توانند سطح قند خون خود را در حین ورزش مدیریت کنند. با این حال، مشکل این است که اطلاعات ارائه شده توسط این دستگاه ها می توانند پیچیده باشند، و تفسیر اطلاعات برای بیماران و متخصصان بهداشتی دشوار است.

این جایی است که گایدلاین جدید بسیار ارزشمند خواهد بود. این مقاله شواهد مربوط به فناوری پایش گلوکز را بررسی می کند و از آنها به عنوان پایه ای برای راهنمایی روشن برای ورزش بزرگسالان، کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 استفاده می نماید.

این راهنما موضوعاتی مانند مصرف کربوهیدرات و آستانه ایمن قند خون را بوضوح شرح داده است. ایده این است که این گایدلاین به عنوان یک راهنمای اولیه مورد استفاده قرار گیرد، سپس می تواند با مشورت متخصصان بهداشتی برای هر بیمار به طور اختصاصی تنظیم شود.

این راهنما، مندرج در یک بیانیه، توسط انجمن اروپایی مطالعه ی دیابت و انجمن بین المللی دیابت کودکان و نوجوانان منتشر شده است. همچنین توسط بنیاد خیریه جهانی دیابت، بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان و انجمن دیابت آمریکا تأیید شده است.

دکتر ریچارد براکن، متخصص دیابت از تیم تحقیقاتیA-STEM در دانشکده علوم ورزشی و اسپورت دانشگاه سوانزی و گروه تحقیقاتی سبک زندگی در گروه تحقیقات دیابت، گفت:این راهنما یک توافق مهم است که می تواند منجر به ایجاد تفاوتی واقعی در زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 شود.

این گایدلاین بر اساس سالها تحقیق در مورد نقاط قوت و محدودیت دستگاههای مدرن نظارت بر قند خون تدوین شده است. بر اساس این شواهد، اکنون می توانیم نحوه ی استفاده ی ایمن از این دستگاه ها را توصیه کرده و از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 حمایت کنیم تا مزایای سلامتی ورزش را بدست آورند، و نوسانات گسترده ی سطح قندخون خود را به حداقل برسانند.

این راهنما همزمان در مجلات برجسته ی پژوهشی Diabetologia و Pediatric Diabetes منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-10-world-agreed-upon-guidance-people-diabetes.html

 



[1]Disorientation به معنای از دست دادن ارتباط عادی با محیط بخصوص ناتوانی در فهم زمان ، مکان، افراد و...