ارتباط باکتری های روده و غذاهای غنی از فلاونوئیدها با کاهش فشار خون

23 اوت 2021- خوردن مقادیر بیشتری از غذاهای مملو از فلاونوئیدها، ممکن است به کاهش فشار خون سیستولیک[1] شما کمک کند، به ویژه هنگامی که تنوع بیشتری از باکتری ها در روده شما وجود داشته باشد. نتایج این مطالعه در شماره ی ماه اوت 2021 ژورنال Hypertension منتشر شد.

دکتر Aedin Cassidu، نویسنده ی ارشد این مطالعه و استاد تغذیه و داروهای پیشگیرانه در موسسه امنیت غذایی جهانی در دانشگاه کوئینز در بلفاست، می گوید: میکروبیوم روده ما نقش مهمی در متابولیسم فلاونوئیدها برای افزایش اثرات آنها در محافظت از قلب ایفا می کند و شواهد حاصل از این مطالعه نشان می دهد اثرات فلاونوئیدها در کاهش فشار خون با ایجاد تغییراتی ساده در رژیم غذایی روزانه قابل دستیابی است.

در این مطالعه، محققان اطلاعات مربوط به مصرف غذا، میکروبیوم روده و فشار خون 904 شرکت کننده ی بزرگسال را از شبکه ی بیوبانک PopGen آلمان، استخراج و بررسی کردند. شرکت کنندگان میزان دفعات مصرف 112 غذای مختلف خود را گزارش کرده بودند، سپس محققان از داده های وزارت کشاورزی ایالات متحده(USDA) برای شناسایی غذاهای غنی از فلاونوئید و محاسبه کل مصرف روزانه فلاونوئیدها استفاده کردند.

بر اساس این مطالعه، متوسط فشار خون سیستولیک افرادی که بیشترین میزان کل مصرف فلاونوئیدها را مصرف می کردند،​ به میزان قابل توجهی نسبت به افرادی که کمترین میزان فلاونوئیدها را در رژیم غذایی خود داشتند، پایین تر بود( 2.9 میلی متر جیوه).

همچنین نمونه مدفوع شرکت کنندگان جمع آوری شده بود، بنابراین محققان توانستند میکروبیوم روده  ی هر فرد - باکتری ها ، میکروارگانیسم ها ، قارچ ها و ویروس های موجود در دستگاه گوارش- را بررسی کنند. بر اساس این مطالعه، حدود 15 درصد از ارتباط بین برخی غذاهای غنی از فلاونوئید، از جمله انواع توت ها، سیب و گلابی و شراب قرمز را با کاهش فشار خون می توان با تنوع بیشتر در میکروبیوم روده توضیح داد.

به طور خاص، خوردن 1.6 وعده توت در روز (اندازه سروینگ 1 فنجان) با کاهش متوسط ​​فشار خون سیستولیک به میزان 4.1 میلی متر جیوه همراه بود. حدود 12 درصد از این ارتباط را می توان با میکروبیوم روده توضیح داد.نوشیدن 2.8 لیوان شراب قرمز (حدود 4 اونس در هر لیوان) در هفته با کاهش متوسط ​​فشار خون سیستولیک به میزان 3.7 میلی متر جیوه همراه بود. تقریباً 15 درصد از این ارتباط را می توان با میکروبیوم روده توضیح داد.

دکتر Cassidu، گفت: برخلاف بسیاری از اجزای دیگر مواد غذایی، فلاونوئیدها عمدتا در روده متابولیزه می شوند، این نشان می دهد که میکروبیوم روده برای افزایش فعالیت بیولوژیکی فلاونوئیدها بیشتر از سایر غذاهایی که می خوریم، مهم هستند.

این مطالعه یک آزمایش کنترل شده نبود بنابراین نمی توانست اثبات کند که فلاونوئیدها مستقیماً باعث کاهش فشار خون می شوند. محققان همچنین تجزیه و تحلیل خود را به غذاها و نوشیدنی های غنی از فلاونوئید محدود کردند و بهمین دلیل ممکن است نتایج آنها تحت تأثیر سایر غذاهایی باشد که در این مطالعه مورد بررسی قرار نگرفته اند.

فلاونوئیدها سلامت روده را افزایش می دهند

فلاونوئیدها به طور طبیعی در انواع میوه ها و سبزیجات و همچنین در شکلات تلخ، چای و شراب یافت می شوند. تحقیقات قبلی فلاونوئیدها را با کاهش فشار خون و دیگر نشانگرهای سلامت قلب و عروق مرتبط کرده است.

یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، داده های مربوط به عادات غذایی و فشار خون را مورد بررسی قرار داد و 87،242 زن و 23،018 مرد را برای بیش از یک دهه پیگیری نمود. هیچ یک از آنها در شروع مطالعه فشار خون بالا نداشتند. در پایان، افرادی که بیشترین فلاونوئیدها را در رژیم غذایی خود داشتند- بیشتر با مصرف بلوبری و توت فرنگی - 8 درصد کمتر در معرض فشار خون بالا بودند.

مطالعه دیگری که در مجلهAmerican of Clinical Nutrition منتشر شد، عادات غذایی، فشار خون و سفتی شریانها را در 1898 زن مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان داد سفتی شریان های زنانی که کمترین فلاونوئیدها را در رژیم غذایی خود داشتند- در درجه اول از مصرف انواع توت ها و چای - بسیار بیشتر بود. سفتی شریانها یک عامل خطر برای حوادثی مانند حمله قلبی و سکته مغزی است. متوسط فشار خون سیستولیک با مصرف بیشتر فلاونوئیدها از انواع توت ها، 3.0 میلی متر جیوه ​​پایین تر بود.

دکتر Penny Kris-Ethertom، رئیس سابق انجمن قلب آمریکا می گوید: ما در مراحل اولیه کشف تأثیرات غذاهای مختلف بر باکتری های خاص روده و نحوه ی تاثیر تغییرات میکروبیوتای روده بر عوامل خطر قلبی عروقی و سایر معیارهای سلامتی هستیم. ممکن است فلاونوئیدهای خاصی که در توت ها و شراب قرمز وجود دارد بر باکتری های خاصی در روده تأثیر بگذارند، که به نوبه خود فشار خون سیستولیک را تحت تاثیر قرار دهند، اما برای درک اینکه چگونه برخی غذاها و فلاونوئیدهای آنها بر میکروبیوم روده تأثیر می گذارند و چگونه این امر به نوبه خود فشار خون و سایر عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی را تحت تأثیر قرار می دهد، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

سامانتا هلر، متخصص تغذیه در مرکز پزشکی لانگون در دانشگاه نیویورک می گوید: افزودن گیاهان بیشتر به رژیم غذایی راه خوبی برای مصرف غذاهای غنی از فلاونوئید و همچنین ترویج یک رژیم سالم و میکروبیوم متنوع تر در روده است.

سامانتا هلر، که در این مطالعه جدید شرکت نداشت، افزود: در حالی که این مطالعه غذاهای خاصی مانند گلابی، سیب و چای را برجسته می کند، هیچ غذای جادویی وجود ندارد که معجزه کند. همه غذاهای گیاهی قابل خوردن، خوراکهای خوبی هستند و هر کدام مزایای مختلفی را برای سلامتی ارائه می دهند.

منبع:

https://www.everydayhealth.com/hypertension/gut-bacteria-and-flavonoid-rich-foods-linked-to-lower-blood-pressure/

 



[1]عدد بالایی فشار خون که نشان دهنده فشاری است که خون هنگام ضربان قلب بر دیواره های شریان وارد می کند