29دسامبر 2021 - دکتر پاتانیا، متخصص تغذیه، در بیمارستان Paras در گوروگرام، اظهار داشت: یک تخم مرغ بزرگ حاوی نزدیک به 200 میلی گرم کلسترول است.تخم مرغ که منبعی از پروتئین است، اغلب توصیه می شود هر روز مصرف شود. اما یک تحقیق جدید نشان می دهد که مصرف یک یا چند تخم مرغ در روز می تواند تا 60 درصد فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دهد.

در این مطالعه که در مجله بریتانیایی تغذیه[1] منتشر شد، محققان مصرف تخم مرغ را با سطح قند خون در بیش از 8000 شرکت کننده در نظرسنجی سلامت و تغذیه ی چین، مقایسه کردند. این مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگانی که بیشتر تخم‌مرغ می‌خوردند، از نظر فیزیکی کمتر فعال بودند، سطح کلسترول سرم بالاتری داشتند و چربی و پروتئین حیوانی بیشتری مصرف کردند.

بر اساس این مطالعه ی طولی (1991-2009) که توسط دانشگاه استرالیای جنوبی انجام شد، این خطر برای زنان در مقایسه با مردان حتی بیشتر بود. در این مطالعه اشاره شده است که این وضعیت را می توان به اکسیداسیون و التهاب ناشی از کولین موجود در زرده تخم مرغ نسبت داد که مانع جذب کربوهیدرات از مواد شیمیایی موجود در سفیده ی تخم مرغ می شود.

تخم مرغ یکی از اجزای مهم صبحانه در بسیاری از خانواده ها در سراسر جهان است. پاتانیا، گفت: تخم مرغ، یک منبع عالی پروتئین است و حاوی نیم گرم کربوهیدرات می باشد. تخم مرغ، به خصوص سفیده، بهترین پروتئین با کیفیتی است که در دسترس ماست.

 دکتر شایوال چاندالیا، مشاور غدد درون ریز و متخصص دیابت، در بیمارستان باتیا بمبئی، گفت: بعید است که بین تخم مرغ و دیابت یک رابطه ی علّی وجود داشته باشد.

در حالی که این تحقیق نتایج «غیر‌قطعی» به همراه داشت، نویسندگان خاطرنشان کردند که چگونه افزایش مصرف تخم‌مرغ با افزایش توان خرید تخم‌مرغ در چین و تغییر کلی به سمت رژیم‌های غذایی غربی با مقادیر کم سبزیجات و گوشت و غذاهای پرچرب مرتبط است.

به گفته ی کلینیک مایو، تخم مرغ یک منبع مقرون به صرفه از پروتئین و سایر مواد مغذی است. تخم مرغ به طور طبیعی کلسترول بالایی دارد، اما به نظر نمی رسد که کلسترول موجود در تخم مرغ، سطح کلسترول را مانند سایر غذاهای حاوی کلسترول، نظیر چربی های ترانس و چربی های اشباع، افزایش دهد.

با این حال، اگر چندین تخم مرغ همراه با زرد و سایر مواد غذایی مانند کره، روغن و پنیر مصرف شود، می تواند وزن، کلسترول و خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. یک مقدار بی خطر و در واقع مفید، خوردن تا دو عدد سفیده ی تخم مرغ در روز است. دکترChandalia، گفت: مصرف سفیده ی تخم مرغ برای افرادی که از رژیم گیاهخواری هندی پیروی می کنند و با کمبود پروتئین مواجه هستند، مهم است.

پاتانیا ادعا می کند که یک تخم مرغ بزرگ حاوی نزدیک به 200 میلی گرم کلسترول است. بنابراین، این می تواند برای افراد دیابتی مضر باشد. با این حال بهترین روش مصرف تخم مرغ این است که یا آن را بجوشانید و با نمک و فلفل و برگ گشنیز سرو کنید یا می توانید با دو عدد تخم مرغ املت سبزیجات درست کنید و مطمئن شوید که در حد اعتدال غذا بخورید تا از عوارض جانبی خوردن تخم مرغ جلوگیری کنید.

منبع:

https://indianexpress.com/article/lifestyle/health/eggs-diabetes-study-benefits-cholesterol-weight-7696258/

 



[1]British Journal of Nutrition