2 اوت 2022- طب سوزنی هزاران سال است که برای درمان انواع بیماری­ها استفاده می شود و اکنون می تواند به مبارزه با یکی از بزرگترین چالش های سلامت قرن بیست و یکم نیز کمک کند.

یک مطالعه جدید از دانشگاه Edith Cowan  نشان داده است که طب سوزنی ممکن است ابزار مفیدی برای جلوگیری از دیابت نوع 2 باشد.

این تیم تحقیقاتی، ده ها مطالعه را مرور کردند که به بررسی اثرات طب سوزنی بر روی بیش از 3600 فرد مبتلا به پیش دیابت- وضعیتی که سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی اما کمتر از معیار تشخیص دیابت است- پرداخته بودند.

یافته­های این بازنگری نشان داد که روش طب سوزنی به طور قابل توجهی نشانگرهای کلیدی مانند گلوکز پلاسما ناشتا، گلوکز پلاسما دو ساعته و هموگلوبین گلیکوزیله را بهبود می بخشد، به علاوه کاهش بیشتری را در بروز پیش دیابت ایجاد می کند.همچنین هیچ علائمی از عوارض جانبی در بیماران گزارش نشده بود.

دکتر مین ژانگ، محقق اصلی این پژوهش گفت: درمان طب سوزنی به عنوان یک گزینه ی دیگر برای جلوگیری از دیابت که تخمین زده می شود 11 درصد از جمعیت بزرگسال جهان را تحت تاثیر قرار داده است، نویدبخش است.

فدراسیون بین المللی دیابت تخمین زده است که تا سال 2045 نزدیک به 1.3 میلیارد نفر به دیابت یا پیش دیابت مبتلا خواهند شد.

خانم ژانگ گفت: بدون مداخله، 93 درصد از افراد مبتلا به پیش دیابت در عرض 20 سال به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. اما برخلاف دیابت، پیش دیابت با مداخلات سبک زندگی مانند بهبود رژیم غذایی و افزایش ورزش قابل برگشت است.اما بسیاری از مردم برای پایبندی به تغییرات سبک زندگی در درازمدت در چالش هستند، بنابراین درمان­های غیردارویی مانند طب سوزنی می توانند ارزشمند باشند.

یک رویکرد کل نگر

اگرچه دیابت اغلب با عوامل سبک زندگی مرتبط است، سایر عوامل نیز ممکن است در ابتلای فرد به این بیماری نقش داشته باشند- جایی که طب سوزنی وارد می شود.

خانم ژانگ گفت: این فقط مربوط به سطح قند خون نیست.اگر مشکلات خواب، فشار خون بالا، استرس زیاد را تجربه می کنید، اینها نیز می توانند در ابتلای شما به دیابت نقش داشته باشند.بنابراین، طب سوزنی می تواند این عوامل را مدیریت کند و به طور کلی به افراد کمک کند تا زندگی خود را متعادل کنند.

خانم ژانگ گفت مهم است که توجه داشته باشید که طب سوزنی درمانی بیش از استفاده از سوزن است، این روش به خانواده بزرگی از تکنیک‌های تحریک نقاط طب سوزنی مانند پالس‌های نوری و الکتریکی اشاره دارد و شامل سایر درمان‌های طب سنتی چینی مانند moxibustion[1] است.

او گفت: مجموعه ی این تکنیک ها مهم هستند زیرا افراد دیابتی ممکن است دچار مشکلات پوستی باشند، بنابراین ممکن است همیشه استفاده از سوزن ایده آل نباشد. ما باید تحقیقات بیشتری در مورد طب سوزنی و دیابت انجام دهیم، زیرا باید راه­های بیشتری برای جلوگیری از پیشرفت پیش دیابت به دیابت نوع 2 پیدا کنیم.

بسیاری از افراد مبتلا به پیش دیابت هیچ علامتی ندارند و احساس ناخوشی ندارند، اما پیش دیابت در برخی از افراد پس از 6 ماه از تشخیص به بیماری دیابت پیشرفت می کند.در واقع، مداخله برای درمان پیش دیابت یک سرمایه گذاری است تا یک هزینه.بنابراین، بهترین زمان برای پیشگیری از دیابت نوع 2 همین الان است.

این مقاله با عنوان "آیا درمان‌های مرتبط با طب سوزنی باید برای کنترل پیش دیابت در نظر گرفته شوند؟ نتایج حاصل از یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده کنترل‌شده" در ژورنال Holistic Nursing Practice منتشر شد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-08-acupuncture-ward-diabetes.html

 



[1]Moxibustion نوعی درمان است که مستلزم سوزاندن برگ‌های گل ماگ است. این یک گیاه کوچک اسفنجی است که اعتقاد بر این است که با طب سوزنی باعث بهبودی می شود. به این ترتیب، برگ‌ها را در نزدیکی سطح پوست با استفاده از چوب برای اعمال حرارت می‌سوزاند.‌ این عمل برگرفته از طب چینی است.