آشکارساز غیر تهاجمی به افراد در مورد علایم اولیه ی برای دیابت هشدار می دهد

8 اکتبر 2021- محققان موسسه علوم فیزیکی Hefei در آکادمی علوم چین(HFIPS) گزارش دادند که آنها یک آشکارساز بدون درد، بدون تهاجم و سریع برای تشخیص علائم هشداردهنده ی اولیه ی دیابت توسعه داده اند.

این یک دستگاه اسکن غیرتهاجمی است که غلظت محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) را که در بافت پوست افراد تجمع می یابد، بررسی می کند.

به گفته ی محققان، آنها کل فناوری تولید از اسکن تا پردازش داده ها را توسعه داده اند، آنها طیف سنجی فلورسانس بافتی[1] را به عنوان مکانیزم اصلی این فناوری معرفی کردند.

محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) یک گروه بزرگ و ناهمگن از ترکیبات فعال زیستی می باشند که از واکنش گلیکوزیلاسیون غیرآنزیمی قندهای احیا کننده یا مشتقات آن ها با ترکیبات حاوی آمین مانند پروتیین ها، اسیدهای نوکلئیک و لیپیدها تشکیل می شوند.

به طور کلی، AGEs به آرامی در سطوح پایین در پوست افرادی که دارای گلیکومتابولیسم طبیعی هستند، افزایش می یابد. با این حال، تجمع سریعAGE ها می تواند ناشی از عادات بد زندگی، از جمله سیگار کشیدن باشد.تشکیلAGE ، در بدن موجود زنده به ویژه با افزایش سریع، می تواند مقاومت به انسولین را ایجاد کرده و سلول هایبتاجزایر را مختل کند، این شرایط به تنظیم گلوکز آسیب می رساند و سپس منجر به دیابت می شود. به همین دلیل تصور می شود کهAGE ها عامل خطر اولیه برای دیابت هستند.

دکتر Wang Yikun، سرپرست این تیم تحقیقاتی گفت: خاصیت فلورسنتAGE ها، امکان رصد آنها را در بافت پوست امکان پذیر می کند و ما فکر کردیم که فن آوری فوتوالکتریک می تواند به ما در اندازه گیری غلظت این مواد در پوست کمک کند. اگر بتوانیم AGE و غلظت آن را در بافت پوست تشخیص دهیم، می توانیم به مردم کمک می کنیم تا از خطر ابتلای خود به دیابت در مراحل اولیه مطلع شوند و بتوانند اقدامات پیشگیرانه ای را قبل از ابتلا به این بیماری انجام دهند.

محققان، یک استراتژی با تاباندن نوری با شدت کم (اما بسیار ایمن) بر روی پوست، برای تشخیصAGE ها در بافت پوست ایجاد کردند. سپس با برخورد این نور به پوست، AGEs یک سیگنال فلورسانس را منعکس می کند که توسط یک آشکارساز با دقت بالا و حساسیت بالا جمع آوری می شود. پس از پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها، گزارش ارزیابی ریسک منتشر می شود.

دکتر وانگ گفت: تجهیزات ما راه را برای هشدار زودهنگام در مورد دیابت باز می کند، در این صورت افراد با خطر بالا می توانند اقداماتی، مانند تغییر عادات زندگی را برای کاهش خطر ابتلای خود به دیابت انجام دهند. این روش بدون درد و غیر تهاجمی است و ما فکر می کنیم روش تشخیص پیش دیابت و دیابت را آسان تر می کند.

این تیم در حال استقرار این تجهیزات در بسیاری از بیمارستان ها، مراکز درمانی و خدمات اجتماعی هستند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-10-non-invasive-detector-early-diabetes.html

 



[1]spatially resolved fluorescence spectroscopy of skin tissue